هپاتیت C واکسن ندارد/کنترل بخش بزرگی از هپاتیت B

دبیر علمی هفته سلامت گوارش گفت: هپاتیت C واکسن ندارد اما یک انقلاب در درمان این بیماری شاهد هستیم.

به گزارش ایمنا، حسین پوستچی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت سال ۲۰۳۰ میلادی را به عنوان سال ریشه کنی بیماری های هپاتیت B و C اعلام کرده است، گفت: برنامه ها را در این زمینه به صورت پایلوت آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ریشه کنی به معنی عدم وجود موارد جدید این بیماری ها تا سال ۲۰۳۰ تلقی می شود، ادامه داد: تکلیف هپاتیت B مشخص است چون واکسیناسیون دارد و تزریق سه دوز واکسن از ابتلای افراد به این ویروس جلوگیری می کند.

پوستچی با بیان اینکه از سال ۱۳۷۰ واکسیناسیون کودکان و به دنبال آن غربالگری مادران باردار در کشور شروع شده است، تصریح کرد: با این دو برنامه بخش بزرگی هپاتیت B در کشور کنترل شده است.

وی از واکسیناسیون نوجوانان متولد سال های ۶۸ تا ۷۱ علیه هپاتیت B خبر داد و افزود: متاسفانه هپاتیت C واکسن ندارد اما شاهد یک انقلاب در زمینه درمان هپاتیت C هستیم.

پوستیچی با بیان اینکه از زمانی که داروهای جدید خوراکی تولید شده اند درمان هپاتیت C در ۹۸ درصد موارد پاسخ می دهد، افزود: بیش‌ترین شیوع ابتلا به هپاتیت بین افرادی که مواد مخدر استفاده می کنند و جمعیت هدف برای ریشه کنی این ویروس این افراد هستند.

دبیر علمی هفته سلامت گوارش با عنوان این مطلب که بزرگ ترین مشکل در درمان هپاتیت C در بین افرادی که مواد مخدر استفاده می کنند این است که به سمت درمان نمی آیند، تاکید کرد: به همین دلیل ما به سراغ آنها می رویم تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را از بین ببریم.

وی از برنامه جامع برای ریشه‌کنی هپاتیت B و C در کشور با کمک شبکه هپاتیت ایران و NGO ها خبر داد و گفت: در حال حاضر برنامه ها به صورت پایلوت اجرا می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 343079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.