رکورد قیمت اجاره بها زده شد

طی چهار سال گذشته تا به امروز بالاترین قیمت اجازه بها تجربه شده است.

به گزارش ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با تیتر "تقابل دو نیرو در بازار اجاره" نوشته است: مسیر نوسانات اجاره‌بهای مسکن در سال ۹۷، تحت‌تاثیر دو نیروی غیرهم‌جهت قرار دارد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد متوسط اجاره‌بهای آپارتمان در تهران، سال گذشته رکورد ۴ ساله بیشترین نرخ رشد را به میزان ۲۰ درصد به ثبت رساند. این در حالی است که هزینه اجاره‌نشینی در پایتخت طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ به‌طور میانگین کمتر از ۱۰ درصد در سال افزایش پیدا کرد.  امسال علاوه‌بر دو متغیر کلیدی همچون تورم عمومی و تورم مسکن، رفتار خانه‌اولی‌ها و تیراژ ساخت‌وسازهای مشارکتی بر اجاره‌بها موثر است.

اجاره بها در تهران، سال گذشته به لحاظ نرخ رشد میانگین ۱۲ ماه، رقمی معادل دو برابر تورم یکساله مسکن، افزایش یافت و رکورد ۴ ساله بیشترین رشد در هزینه‌ اجاره‌نشینی را به ثبت رساند. اجاره‌نشین‌های پایتخت با پشت‌سر گذاشتن تورم ۲۰ درصدی یک سال ۹۶ و تورم نقطه‌ای ۲۵ درصد در اسفند پارسال، وارد سال ۹۷ شده‌اند و قراردادهای امسال -برای تمدید مدت اجاره یا برای مستاجرهای جدید در این بازار- از بابت تعیین اجاره‌بها تحت تاثیر دو نیروی غیر هم جهت، منعقد می‌شود.

کسب درآمد از بیکاران

روزنامه شرق نیز در گزارشی نوشته است: در صفحات نیازمندی‌ها هر روز می‌توان به چندین مورد آگهی کاریابی رسید. آگهی‌هایی که کارکرد آنها در دوره بحران بی‌کاری بیشتر شبیه معجزه است؛ استخدام صددرصدی نیروی کار بدون سابقه، با پرداخت حقوق و پاداش مکفی. در وضعیت اقتصادی که نرخ بی‌کاری بیش از ۱۱ درصد و در برخی استان‌ها به بالای ۱۸ درصد می‌رسد، این پیشنهاد برای هر جوینده کاری بسیار جذاب و امیدبخش است.

اما آن سوی ماجرا کسانی هم هستند که از سونامی بی‌کاری درآمد کسب می‌کنند. مؤسسات کاریابی که طبق مقاوله‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار قرار بود واسطه‌ای میان جوینده کار و کارفرما باشند، اکنون تحت عنوان مؤسسات کاریابی غیرمجاز تبدیل به یک منبع درآمد شده‌اند. شما به امید پیداکردن شغل باید مبلغی پول در ابتدا به آنان پرداخت کنید و در نهایت نه تنها شغلی نصیبتان نمی‌شود بلکه پول خود را هم از کف داده‌اید.

جنگ زیرپوستی چین و هند در مکران

در گزارشی دیگر به قلم شکوفه حبیب زاده در روزنامه شرق آمده است: منطقه مکران، جنوب‌شرقی‌ترین منطقه ایران، اکنون محلی برای ضیافت‌ کشورهای مختلف برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک این منطقه شده است. توافق‌نامه سه‌جانبه ترانزیتی تجاری چابهار میان ایران، هند و افغانستان که چندی پیش مطرح شده بود، در کنار تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری منطقه آزاد چابهار و شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین (جی‌جی‌سی) در زمینه احداث پارک پتروشیمی که هفته پیش به امضا رسید، به‌خوبی نشان می‌دهد که این دو کشور پیشرو در عرصه اقتصادی تا چه اندازه روی این منطقه حساب باز کرده‌اند و می‌کوشند گوی رقابت را از یکدیگر بربایند. سرمایه‌گذاری کلان چین در پاکستان از یک‌ طرف و سرمایه‌گذاری بزرگ هندوستان در افغانستان از سویی دیگر، منطقه مکران را به عرصه‌ای برای زورآزمایی و جنگی زیرپوستی بین این دو کشور تبدیل کرده است.

آقایان مسئول! برای این واردات یقه پاره کنید

روزنامه فرهیختگان هم در گزارش اقتصادی امروز خود نوشت: «اگر جای شما بودم، یقه خودم را در هیات دولت پاره می‌کردم.» این جمله مقام معظم رهبری خطاب به وزیر کار در بازدید اخیر خود از نمایشگاه کالای ایران بود که ایشان در مواجهه با گلایه‌های یکی از تولیدکنندگان داخلی نسبت به واردات بی‌رویه محصولات خارجی عنوان کردند.

آبان سال ۹۴ بود که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم، پس از تاکید مقام معظم رهبری بر جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، بخشنامه ممنوعیت واردات این کالاها را به ارگان‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد. با این ‌حال، بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد در سال‌های  ۹۵ و ۹۶ میزان واردات کالا از آمریکا نسبت به سال‌های گذشته، افزایش چشمگیری یافته که بخش قابل‌توجهی از آن، اقلام مصرفی است.

رژ لب، خمیر چوب، لوازم زخم‌بندی، کود حیوانی یا نباتی، شکلات کاکائویی، شیرخشک نوزاد، بطری پلاستیکی، ماهی قزل‌آلا، انواع کف‌پوش‌ها، مدادتراش، مکمل‌های غذایی، دانه آفتابگردان، نوعی گونه درخت کاج و کالاهایی از این ‌دست اقلام مصرفی هستند که در سال ۱۳۹۶ از آمریکا وارد کشورمان شده‌اند.

کد خبر 343051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.