تلنگری که سی و سه پل به مسئولان می زند

بیش از سه ماه است که مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان از تصویب طرح حفاظ‌های کابلی در سی‌وسه پل خبرداده که به گفته وی با درنظرگرفتن حفظ سیمای پل و بدون آسیب فیزیکی به بنا طراحی شده است؛ اما مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری می‌گوید طرحی به این سازمان ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهرماه سال ۹۶ بود که موضوع و شیوۀ اجرای جان‌پناه در سی و سه پل ازسوی مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان لازم الاجرا اعلام شد و بعد از آن موافقت ها و مخالفت هایی را درپی داشت تا اینکه در همان بازۀ زمانی یکی از دهانه های سی‌وسه پل به صورت آزمایشی با استفاده از چوب، نرده گذاری شد. نرده هایی که بر اساس خبر منتشره در تاریخ ۴ آبان‌ماه ۱۳۹۶ و به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از سوی این سازمان به اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ارایه و اجرایی شد و بعد از آن موضوع بایدها و نبایدهای ایجاد جان‌پناه در سی‌وسه پل ازسوی کارشناسان قوت یافت.

موافقان طرح، با توجه به تردد بالای عابران از روی پل‌های تاریخی اصفهان و به ویژه سی‌وسه پل و پل خواجو، ایجاد جان‌پناه در سی‌وسه پل را به عنوان راهکاری برای تأمین امنیت عابران و به ویژه کودکان در این معبر شهری مطرح کردند، اما مخالفان نیز هرنوع دخالت در بنای تاریخی را نادرست دانسته و موضوع ایمنی و حفاظت از عابران و گردشگران را به‌عنوان بهانه‌ای برای نرده گذاری سی‌وسه پل عنوان کردند که علاوه بر احتمال آسیب فیزیکی، به سیمای بصری پل نیز آسیب می‌رسانَد.

تصویب طرح 

موضوع ایجاد جان‌پناه در دهانه های سی‌وسه پل با درنظر گرفتن عدم دخالت در سیما و منظر پل و بدون آسیب فیزیکی به بنا در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت و بر اساس گفت‌وگوی مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با خبرنگار ایمنا در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۶، طرح ایجاد حفاظ‌های کابلی در سی‌وسه پل ازسوی شورای فنی این اداره تصویب شد.

بر اساس این طرح و بنابه سخن فریدون اله‌یاری "حفاظ‌های کابلی در سی‌وسه پل ایجاد می شود که در پایه های پل نصب شده و به دلیل اینکه در کف پل است نه تنها به سازه تاریخی آسیب نمی رساند و در بنا نیز مداخله ای صورت نمی گیرد، بلکه با توجه به جانمایی در دهانه ها و نوع مصالحی که به کار می رود از نظر سیما و منظر نیز کمترین آسیب را به منظر سی‌وسه پل خواهد رساند و از طرفی ایمنی افراد برای عبور و مرور از روی پل تأمین می شود و گردشگران نیز با طیب خاطر از آن بازدید می کنند."

آنچه مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ارایه کرد طرح مصوب "یک فِرِم است که از طریق دو پروفیل با حجم خیلی کم در پایه ها متصل می شود و در بالا نیز یک پروفیل با پوشش چوبی پیش بینی شده و بین آن ها کابل هایی به صورت عمود نصب خواهدشد که منظور از این کابل ها چیزی شبیه به سیم های بکسل اما با منظری شکیل و مرتب خواهد بود."

حفاظ‌های کابلی/مشکل در یافتن پیمانکار

بعد از گذشت حدود هفت ماه از تصویب طرح ایجاد حفاظ های کابلی در سی‌وسه پل و عدم اجرایی‌شدن آن، خبرنگار ایمنا طی گفت‌وگویی با مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، به علت‌یابی موضوع پرداخت.

فریدون اله‌یاری اظهار کرد: طرح ایجاد حفاظ های کابلی در اداره کل میراث فرهنگی استان تصویب و به شهرداری نیز ابلاغ شده و قصد بر این است که به صورت مشترک اجرای آن را پیگیری کنیم.

وی درباره علت اجرایی نشدن حفاظ ها گفت: تا حدی پیداکردن پیمانکارِ مجری برای آن مشکل بود چراکه این حفاظ ازنظر سازه ای نوع خاصی است البته این موضوع درحال پیگیری است تا به زودی انجام شود. ضمن اینکه تصمیم داشتیم این موضوع را در عید پیگیری کنیم تا ساخته شود ولی متاسفانه آن‌موقع انجام نشد ولی درحال حاضر پیگیر هستیم که نمونه، زده شده و عملیاتی شود.

اله‌یاری درباره اینکه طرح تصویب شده در یک دهانه از سی‌وسه پل به صورت نمونه اجرا خواهد شد و یا با توجه به مصوب‌شدن آن در کل دهانه های پل اجرایی می شود، تصریح کرد: این طرح در شورای فنی اداره‌کل میراث فرهنگی مصوب شده است ولی با این وجود به دلیل حساسیت موضوع فعلا روی یک دهانه اجرا خواهد شد تا مجددا دیده شود.

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پاسخ به اینکه آیا دلیل اجرایی نشدن طرح، مشکلات هزینه‌ای‌ بوده است، گفت: مشکل هزینه ای در این خصوص وجود ندارد و دلیل اصلی، حساسیت موضوع است.

وی ادامه داد: فکر می کنم اجرای این طرح حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد که البته این مقدار هنوز قطعی نیست و در ابتدا باید پیمانکار انتخاب شود.

طرحی ارایه نشده/مسایل میراثی طرح حل نشده است

با توجه به اینکه طرح ایجاد حفاظ‌های کابلی در شورای فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصویب شده است و به دلیل اینکه سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز با اداره‌کل میراث فرهنگی استان همکاری خواهدداشت، براین اساس خبرنگار ایمنا دیدگاه مدیرعامل این سازمان درباره این طرح مصوب را جویا شد.

حسین جعفری اظهار کرد: هنوز طرح تعیین شده برای ایجاد حفاظ در سی‌وسه پل ازسوی اداره‌کل میراث فرهنگی، نهایی و تصویب نشده است و این موضوع بر عهده اداره میراث فرهنگی است و مسایل میراثی آن هنوز حل نشده است.

وی افزود: در این‌باره جلسه ای میان سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار شده است و قرار بر این شد اداره میراث فرهنگی طرح خود را نهایی و تأمین اعتبار کنند، شهرداری نیز با آنها همکاری خواهد کرد.

جعفری در پاسخ به اینکه درخصوص ایجاد حفاظ های کابلی در سی‌وسه چه دیدگاهی دارد؟ گفت: طرحی از سوی اداره میراث فرهنگی به سازمان ارایه نشده و فقط عنوان کرده اند که می تواند شرایطش این‌گونه باشد و این در حالی است که هنوز خیلی ها روی این طرح حرف دارند و به همین دلیل قرار شد اداره میراث فرهنگی استان طرح را نهایی کند.

جعفری درباره سازمانی که نصب این طرح را عهده دار خواهد شد، تصریح کرد: نصب طرح نهایی شده بر عهده اداره میراث فرهنگی است و قرار بر این شده که اداره میراث فرهنگی تأمین اعتبار را نیز انجام بدهد و شهرداری با آنها همکاری می کند.

جزییات طرح در مکانیسم اجرا نهایی می شود

علی‌رغم اینکه مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از تصویب طرح و ابلاغ به شهرداری خبر داده بود اما مدیرعامل سازمان نوسازی بهسازی شهرداری اصفهان اعلام کرد که طرحی به این سازمان ارایه نشده است. به همین دلیل خبرنگار ایمنا مجددا این موضوع را با فریدون اله‌یاری درمیان گذاشت.

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: طرح ایجاد حفاظ های کابلی در اداره کل میراث فرهنگی استان تصویب و به شهرداری نیز ابلاغ شده است.

فریدون اله‌یاری ادامه داد: شاید سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری به دنبال جزییات بیشتری است که این جزییات را ناظران اداره‌کل میراث فرهنگی باید در مکانیسم اجرا با مجری، نهایی کنند ولی کلیات طرح در شورای فنی ادراه‌کل میراث فرهنگی تصویب و به شهرداری نیز ابلاغ شده است.

به گزارش ایمنا، به هر روی علی‌رغم تصویب ایجاد جان‌پناه در دهانه های سی‌وسه پل و با وجود آنکه این طرح بنابه سخن مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با در نظر گرفتن کمترین آسیب به سیما و منظر پل و هم‌چنین عدم دخالت و آسیب به سازۀ پل ایجاد می شود و دلیل آن تنها تاکید بر این موضوع است که سی‌وسه پل یک معبر شهری است و ایجاد حفاظ برای حفاظت از جان عابران لازم است؛ اما همچنان از دیدگاه بسیاری از کارشناسان و حتی شهروندان، موضوع امنیت بهانه است چراکه اعتقاد دارند ایجاد حفاظ در سی‌وسه پل و سایر پل های تاریخی اصفهان با هر طرح و هر جنس و هر موادی که باشد نوعی دخالت در منظر یک اثر تاریخی است.

اما نکته دیگری که باید بر آن مُهر تایید گذاشت این است که نیاز به فرهنگسازی در بسیاری از زمینه ها در جامعه ما به وضوح احساس می شود؛ اینکه آیا دهانه های سی‌وسه پل محلی برای سلفی گرفتن است! و آیا خانواده‌ها نباید در این بنای تاریخی که به قولی با جمعیت امروز، معبر شهری نامیده شده بیش از پیش مراقب کودکان خردسال خود باشند؟ بر این اساس آیا تمام این مباحث، دلایل کافی برای ایجاد حفاظ در یک پل تاریخی است؟ در میان تمام این دلایل، جای خالی کم‌سو شدن فرهنگ کجاست! جای خالی آموزش کجاست! جای خالی توجه مسوولان به موضوع بسیار مهم فرهنگسازی کجاست؟

واضح سخن می گوییم که آیا دهانه های سی‌وسه پل محلی برای ادرارکردن است! دیوارهای این پل تاریخی تا چه زمانی باید از خراش یادگارنویسی‌ها در رنج باشد! این اتفاق‌های قبیح بارها و بارها تکرار شده است اما هیچ کس برای جلوگیری از آن در تکاپو نیفتاد و هیچ چاره ای اندیشیده نشد! شاید تنها به این دلیل که جان انسان درمیان نبود و سی‌وسه پل خاموش است که این درد را فریاد بزند و بگوید اگرچه انسان نیستم اما بارها و بارها به روح شما جانبخشی کرده ام!

بدون شک جان همه شهروندان عزیز است اما نباید موضوع فرهنگسازی و آموزش را نادیده گرفت. شاید لازم است دلیل اصلی ایجاد جان‌پناه در سی‌وسه پل را نه فقط حفاظت از جان آدمی بلکه حفاظت این پل تاریخی از ترس کم‌سو شدن فرهنگ، عدم آموزش، ناآگاهی‌ و رفتارهای زشت و نابخردانه ای دانست که هر روز در دهانه های پل نمود می یابد و بعد از مدت ها با سقوط شهروندی البته عزیز، به مسوولان تلنگری می زند. تلنگری که می‌طلبد در ورای حفظ جان آدمی، به فکر حفظ جان پل نیز بود، جان یک پل تاریخی با قدمتی چهارصد ساله که با حضور جان ارزشمند آدمی در معرض خطر است.

گزارش از: شیرین مستغاثی، سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 343005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهاره US ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    4 0
    واقعا دستمريزاد داريد خانم مستغاثي ...من هميشه گزارش هاي شما رو دنبال ميكنم. و خبر هم دارم كه اين گزارش شما خيلي تاثير گذار هست زنده و پاينده باشيد
  • دوست شما IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    4 0
    کو‌ گوش شنوا.... دست شما درد نکنه که اطلاع رسانی میکنید و گرنه که مشخص نیست این راه که میرویم به کجاست
  • مهدی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    3 0
    آفرین ...
  • یک مسئول IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    3 0
    همه گزارش یکطرف... اون چند پاراگرفا هم یکطرف... گوش کنید مسئولان!