کشف بینشی جدید در منشا جهش های ژنی مربوط به سرطان

محققان موسسه بیوانفورماتیک اروپا در دانشگاه داندی با استفاده از اطلاعات پزشکی انسان و کرم، علل بروز سرطان ناشی از جهش های ژنتیکی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس علمی ایمنا، یافته های آزمایش های کنترل شده بر کرم های لوله ای و کرم الگانس (دو نمونه زیستی) به پژوهشگران کمک می کند تا اطلاعات جدیدتری را در رابطه با منشا ژنتیکی سرطان کشف کنند.

سرطان، به علت بروز جهش های DNA رخ می دهد و می تواند توسط طیف وسیعی از عوامل، از جمله اشعه ماوراء بنفش، مواد شیمیایی خاص و سیگار کشیدن و حتی اشتباهاتی که به طور طبیعی در طول تقسیم سلولی رخ می دهد، به وجود بیاید. همان طور که محققان می گویند، سلول می تواند بسیاری از این جهش ها را تشخیص می دهد و آنها را از طریق مکانیسم های تعمیر چندگانه اصلاح کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که نقص ژنتیکی پروتئین های مسیر ترمیمی DNA موسوم به (MMR) با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

پروفسور آنتون گارتنر، محقق ارشد در مرکز تنظیمات و بیان ژن دانشگاه داندی می گوید: "دکتر بتینا مایر، این تحقیق را با ارزیابی انواع جهش هایی در کرم الگانس آغاز کرد که به علت نقص مسیر معین برای تعمیر DNA رخ می دهند. نقص ژنتیکی پروتئین های مسیر ترمیمی در بسیاری از نسل این کرم ها تکرار می شود؛ همین امر به ما این امکان را داد که یک الگوی جهش متمایز ایجاد کنیم. حال سوال بزرگ این بود که اگر همان نوع جهش در سلول های سرطانی انسان نیز رخ دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟"

برای پاسخ به این سوال، نادیا ولکوواز از دیگر محققان این مطالعه، نتایج تحقیق بر کرم الگانس را با اطلاعات ژنتیکی ۵۰۰ ژنوم سرطان انسان مقایسه کرد. او می گوید: "ما تشابهی را بین رایج ترین اثر ناشی از جهش در ژن های MMR انسان و الگوهای موجود در کرم های لوله ای پیدا کردیم. این یافته نشان می دهد که یک روند جهش مشابه در کرم های لوله ای و انسان ها وجود دارد."

نتایج به دست آمده می تواند منجر به درک بهتر علل سرطان شود و به طور بالقوه به شناسایی مناسب ترین روش درمان کمک کند.

این پژوهش در  Genome Research منتشر شده است.

کد خبر 342993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.