۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
نقش امنیت در توسعه گردشگری

جهان امروز در اواخر قرن بیستم شاهد تغییرات ناگواری به خصوص درباره مسائلی همچون امنیت و ایمنی بوده است، با افزایش بحران های طبیعی و انسان ساخت در طول دهه های گذشته، احساس ما نسبت به امنیت هم از بعد فیزیکی و هم از بعد روانی دچار تغییرات شده و احساس ما نسبت به داشتن امنیت کاهش یافته است.

به گزارش ایمنا، گردشگری پیامد و جزء جدایی ناپذیر جامعه صنعتی و از عمده ترین نیروهای شکل دهنده به جهان امروز  و دارای مزایای اقتصادی حیرت آوری برای جوامع است و در تعاملات بین سطوح محلی و جهانی نقش حائز اهمیتی دارد.

همچنین به عنوان نیروی پویایی در همگن ساختن جوامع و کالایی کردن فرهنگ های سراسر جهان به شمار می رود. از نظر اقتصادی نیز گردشگری برای بسیاری از ملت ها به عنوان سودآورترین کالای صنعتی محسوب می شود. بر اساس پیش بینی سازمان جهانی سود حاصل از گردشگری در سال ۲۰۰۲،۴۷۲ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۲۰ سود حاصل از گردشگری سالیانه به دو تریون دلارخواهد رسید.

 مردم همیشه از مکانی به مکان دیگر در حال سفر هستند و این مسافرت اغلب با یک نوع امنیت هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ وسایل حمل و نقل همراه بوده است. ایمنی و امنیت برای مسافرت و گردشگری همیشه شرایطی گریز ناپذیر بوده است، اما این حقیقت غیر قابل انکار وجود دارد که مسئله امنیت در گردشگری در طول دهه های گذشته اهمیت چندانی یافته است.

تغییرات جهانی در طول دهه های گذشته بسیار زیاد بوده است به علت وقایع تروریستی، جنگ های محلی، بلایای طبیعی و بیماری های واگیردار و مسری شاهد کاهش قابل توجهی در بحث امنیت بوده ایم.

این روزها مسئله امنیت نه تنها برای کل جامعه بلکه برای گردشگران حائز اهمیت ویژه ای است.

تا حدود یک دهه پیش تاکید بیشتر بر روی مسئله ارتباط بین گردشگری و جرم بود، اما از زمان حمله تروریستی سپتامبر ۲۰۰۱ در امریکا نوعی تغییر نگرش در جهت گیری اندیشمندان گردشگری به وجود آمده و بیشتر بر تجزیه و تحلیل ارتباط بین گردشگری و امنیت گردشگری تاکید می شود.

وجود مسایلی از این قبیل در بحث امنیت گردشگری آسیب پذیری گردشگری را هم در سطح جهانی و هم در سطح منطقه ای نشان می دهد.

آنچه مهم است این است که صنعت گردشگری نباید به علت تاثیرات و عواقب منفی این حوادث از رونق بیفتد، بنابراین این واقعیت مستلزم تحقیق و مطالعه درباره ارتباط بین مسائل امنیتی و گردشگری از جمله ایجاد یک تعریف جدید و به روز از مقوله امنیت در بحث گردشگری است.

در رابطه با ابعاد گوناگون امنیت پیشنهاد می شود تبلیغات صحیحی از کشور ایران انجام شود تا بتواند یک وجهه خوبی از ایران به عنوان یک مقصد سفر با امنیت بالا ارایه دهد.

این تبلیغات می تواند از طریق سایت های اینترنتی، دفاتر گردشگری خارج از کشور و همچنین سازمان های گردشگری انجام شود.

اگر این تبلیغات به صورت صحیح انجام شود خواهد توانست امنیت موجود در کشور ایران را به گردشگران خارجی که قصد سفر به کشور ایران را دارند، افزایش و نگرانی های احتمالی آنها را کاهش دهد.

 از سوی دیگر سابقه سفر به کشور ایران خود می تواند بهترین راه برای افزایش آگاهی گردشگران از امنیت بالا در کشور باشد، لذا می توان با فراهم کردن امکان سفر سهل و آسان به کشور ایران این امکان را فراهم آورد تا آگاهی گردشگران از امنیت بالای موجود در کشور ایران افزایش یابد و آنها نیز این امنیت بالا را در کشور خود تبلیغ کنند.

یادداشت از: فریاد پرهیز رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری اصفهان

کد خبر 342982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.