کاهش ۸۰ درصدی بارش‌ها در فلات مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان در جلسه انسجام بخشی مدیران بخش صنعت آب و برق استان گفت: میزان بارش‌ها به طور متوسط در فلات مرکزی، گاوخونی، زاینده رود، مناطق چهارمحال و بختیاری و اصفهان حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان،  مسعود میر محمد صادقی اظهار کرد: چلگرد در سال آبی جاری حدود ۶۰۰ میلیمتر بارندگی داشته که ۱۰۰ میلی‌متر آن مربوط به بارش‌های اخیر است و با این مقدار ۵۲ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب بارش‌ها، تصریح‌کرد: علاوه بر کاهش بارش افزایش میانگین دما را نیز از ابتدای زمستان تجربه کردیم که موجب تغییر بارش‌ها از برف به باران بوده و از نشانه‌های تغییر اقلیم است.

وی حجم ورودی به سد زاینده رود اصفهان را تا هشتم اردیبهشت ماه، ۲۴۱ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود:  این رقم در سال گذشته ۶۸۲ و در بلندمدت ۷۸۳ میلیون متر مکعب بوده است.

میر محمدصادقی حجم خروجی سد زاینده رود را تا هشتم اردیبهشت ماه ۲۶۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد که این رقم در سال گذشته ۵۰۴ و بلندمدت ۵۹۷ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: پیش بینی‌ها برای ورودی نهایی سد در سال جاری ۳۸۰ میلیون متر مکعب است، این رقم در سال گذشته ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب بوده که حجمی کمتر از ۲۵ درصد سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: امکان توزیع آب برای شرق و غرب استان اصفهان در بهار و تابستان وجود ندارد و برای اولین بار در تاریخ است که آب زاینده رود به باغات تعلق نمی‌گیرد. اما تمهیداتی برای به حداقل رساندن خسارت باغات و زنده نگه داشتن درختان اندیشیده شده و با این شرایط برای سال آتی نیز در صورت نرمال بودن بارشها سد افزایش ذخیره نخواهد داشت و ورودی و خروجی سد برابر خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه مناطق دیگر استان مانند سدهای حنــا،  باغکل، خمیران و سدهای دیگر نیز شرایط مشابه دارند و خالی از آب هستند.

کد خبر 342962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.