برداشت ها ادامه یابد شهریور آب نداریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: اگر روند برداشت ها از بالا و پایین دست مدیریت نشود شاید تا آخر شهریور دیگر آبی وجود نداشته باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شرکت آب و فاضلاب اصفهان، هاشم امینی در جلسه گذر از بحران کم آبی، اظهار کرد: در سال آبی جاری که بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده رود به حداقل میزان در ۵۰ سال گذشته رسیده شرکت آبفا استان اصفهان برای تامین آب شرب مردم با تنگناهای اساسی مواجه شده به طوری که هم اکنون فعالان در صنعت آبفا اصفهان با بهره‌گیری از تجربه بیش از  نیم قرن فعالیت شرکت درصدد غلبه بر مشکلات پیش رو برآمده اند.

وی گذر از بحران کم آبی را در تابستان سال جاری نقطه عطف صنعت آبفا در اصفهان خواند و گفت: فعالان صنعت آبفا در شرایطی که منابع آبی بسیار محدود است اگر بتوانند آب شرب مردم را تامین کنند کار بسیار مهمی در این استان کرده اند. این درحالی است که با خشک شدن بستر زاینده رود، چاه‌های فلمن، متفرقه و محلی و همچنین کاهش تخصیص آب شرب چنین اقدامی بسیار دشوار است.

مدیر عامل آبفا استان اصفهان افزود: هم اکنون بحران آب تشدید شده و اگر برداشت‌های بالا و پایین دست مدیریت نشود شاید آخر شهریور سد زاینده رود دیگر آب نداشته باشد

امینی گفت: بیش از هشت الی۹ سال است که جدول تخصیص آب شرب حدود ۳۲۵ میلیون مترمکعب است اما در سال جاری با افزایش تعداد مشترکین تخصیص آب به ۲۷۷ میلیون مترمکعب کاهش یافته است در حالی‌که منابع آب چاه‌های فلمن و متفرقه صفر شده است.

وی ادامه داد: برای حفر ۷۰ حلقه چاه که به منظور تامین اضطراری آب شرب مردم در سطح استان عملیاتی شده با کمبود شدید منابع مالی مواجه هستیم.

تنش آبی، دامن ۳۵ میلیون نفر را گرفته است

در ادمه این جلسه معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر ۳۵ میلیون نفر ازمردم کشور با تنش آبی دست وپنجه نرم می‌کنند این در حالی‌است که در سال آبی جاری با کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده رود، مردم این منطقه نیز با بحران کم آبی روبرو هستند که راه غلبه بر این بحران مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف است.

شاهین پاکروح، آبفا اصفهان را شرکتی پویا و چابک خواند و اعلام کرد: درست است که استان اصفهان هم اکنون با بحران شدید کم آبی روبرواست اما با شناختی که از شرکت آبفا استان اصفهان داریم بر این باور هستیم که آبفا اصفهان می‌تواند با دانش، تعهد و تخصصی که دارد بر تبعات این بحران غلبه کند به عنوان مثال  بهره‌برداران خوبی که در اصفهان مشغول به فعالیت هستند می‌توانند با اعمال  پیوسته و مستمر برنامه‌های مدیریت تقاضا،  مانند نشت گیری خطوط انتقال، گسترش و توسعه سیستم تله متری، کنترل و پایش هوشمند شبکه توزیع و از همه مهم‌تر شناسایی، مطالعه و تامین منابع آب اضطراری درصدد تامین آب پایدار مردم برآیند.

وی مدیریت مصرف را در زمانی که با بحران شدید کم آبی روبرو هستیم بسیار حائز اهمیت خواند و اعلام کرد: فعالیت در صنعت آب و فاضلاب امری چند وجهی ست که فعالان علاوه بر اینکه باید به انجام کارهای تخصصی خود بپردازند به دلیل نوع خدمات رسانی که انجام می‌دهند در ارتباط با مردم هستند بر این اساس باید با آگاهی بخشی به مردم آنها را ترغیب به مصرف درست آب کنند.

پاکروح تامین پایدار آب شرب مشترکین در شرایط بحرانی را آزمونی بسیار سخت برشمرد و عنوان کرد: در شرایطی که منابع آبی بسیار محدود هستند تامین پایدار آب شرب کاری بسیار سخت است اما به نظر می‌رسد با به کارگیری تجارب گذشته، خلاقیت، دانش و تخصص می‌توان آب مورد نیاز را تامین کرد این درحالی‌است که اقلیم اصفهان خشک است و باید برنامه‌هایی در دستور کار قرار گیرد تا مردم  سازگار با اقلیم خشک، رفتار مصرفی خود را داشته باشند.

کد خبر 342961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.