مراکش روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد

وزیر امور خارجه مراکش از قطع روابط دیپلماتیک کشورش با تهران به دلیل آنچه «حمایت ایران از جبهه پولیساریو» خواند، خبر داد.

به گزارش ایمنا، «ناصر بوریتا»، رییس دستگاه دیپلماسی مراکش در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که این کشور سفارت خود را در تهران خواهد بست و سفیر ایران در رباط را اخراج خواهد کرد.

وی مدعی شد: ایران و هم‌پیمان آن یعنی حزب‌الله از طریق آموزش و مسلح کردن افراد، به جبهه پولیساریو کمک می‌کنند. مراکش هیچ چاره‌ای ندارد؛ جز این که روابط دیپلماتیک را قطع و سفارت خود در تهران را تعطیل کند.

بر اساس گزارش شبکه خبری الجزیره، او مدعی شد، حزب‌الله موشک‌های سطح به هوا در اختیار پولیساریو  قرار داده و این کار با اجازه ضمنی سفارت ایران در الجزایر صورت گرفته است.

این ادعا در حالی مطرح شد که حزب‌الله لبنان در بیانیه ای ادعاها و اتهامات وزیر امور خارجه مراکش را مبنی بر حمایت این جنبش از جبهه پولیساریا و آموزش عناصر آن به طور کلی تکذیب کرد و افزود، تأسف‌بار است که مراکش به علت فشارهای آمریکا، اسرائیل و عربستان به چنین اتهاماتی متوسل می‌شود.

به گزارش ایمنا، جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶ از این منطقه و تقسیم آن بین مراکش و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند اما مراکش تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مراکش ادامه داده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 342946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.