۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
دهاقان تشنه‌تر از دیروز

دهاقان –خشکسالی، بحران، کمبود آب و ...واژه هایی که امروز بیش از هر زمان دیگری مطرح می شود، مردم سال ها است پنجه در پنجه خشکسالی روزگار می گذرانند، اما همه چشم انتظار و نگاه بر آسمان دارند تا این بار نه مسئولان بلکه آسمان تدبیری بر این بحران بیندیشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، زمان در گذر است و کم کم اردیبهشت جای خود را به خرداد می دهد و تا چشم بهم زدنی فصل تابستان از راه می رسد، خشکسالی نیز همچنان در دهاقان جولان می دهد، بحران خشکسالی نه تنها ریشه کشاورزی منطقه را خشکانده و رمقی برای چاه‌ها و قنات‌های چندهزارساله منطقه باقی نگذاشته است، بلکه روستاییان را نیز چشم‌انتظار بارش گذاشته و اگر آسمان به داد شهر نرسد چشمه های سخاوتمند هم کاری از دستشان برنمی آید و دهاقانی که سرسبزی آن زبانزد بوده به کویری تبدیل می شود.

بی شک رویایی ترین ایام برای عاشقان طبیعت اوایل بهار است آنگاه که شکوفه های درختان  به بار نشسته اند و درختان چون عروس بهاری لباس سپید به تن کرده اند، بارش های باران در این فصل که به قنوش های بهاری معروف هستند سبب می شود علف های سبز و گیاهان دارویی مثل بومادرون، ورک، کاسنی و...از دل زمین سربیرون آیند تا احشام و انسان ها از آن استفاده کنند. اما متاسفانه کمبود بارش ها، این منطقه را با مشکل روبه رو کرده و همچون گذشته مردم منطقه نمی توانند از رویش انبوه گیاهان دارویی بهره ببرند.

حال آنکه اگر این خشکسالی پابرجا و ادامه دار شود حتی طرح آب بزرگ هم بی فایده خواهد بود و جیره بندی ها به دهاقان نیز کشیده می شود.

برداشت های بی رویه از منابع آب ممنوع

علی اصغر قاسمیان فرماندار شهرستان دهاقان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برداشت های بی رویه از منابع آبی در این شهرستان ممنوع است و اجازه هیچ گونه برداشتی داده نمی شود.

وی با اشاره به بحران خشکسالی، اهمیت حفظ درختان کهنسال را ضروروی عنوان کرد و گفت: امسال شرایط خوبی از نظر آب و کشاورزی نداریم و باید برنامه ریزی های جدی برای مقابله با تهدیدهای این بحران انجام شود.

فرماندار شهرستان دهاقان، با بیان اینکه تامین آب آشامیدنی در اولویت قرار دارد، افزود: آب آشامیدنی به سبب اهمیت آن در اولویت قرار دارد زیرا مردم نباید از نوشیدن آب شرب محروم باشند و بعد از آن آب کشاورزی و سایر مصارف لحاظ می‌شود.

کاهش۷۰درصدی آب قنات های دهاقان

امیر صفرپور رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان در این باره اظهار کرد: میزان بارش باران از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۷ میلی متر بوده است که نسبت به مدت منشابه سال گذشته ۱۰۰ میلی متر کاهش داشته است.

وی متوسط بارندگی های مطلوب در پنج سال گذشته این شهرستان را ۲۵۰ میلی متر عنوان کرد و افزود: با این حال وضعیت بارندگی در سال گذشته بهتر از سال جاری بوده است.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان از خشک شدن قنات ها خبرداد و گفت: متاسفانه ۷۰درصد قنات شهرستان به طور کامل خشک شده اند و میزان آب دهی دیگر قنات ها نیز به ۷۰ درصد کاهش یافته است.

صفرپور با اشاره به وضعیت بارندگی ها خاطرنشان کرد: وضعیت بارندگی ها در شهرستان نامطلوب بوده است، و میزان بارش در سال جاری نیز تاثیری در کاهش خشکسالی نداشته است.

کد خبر 342936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.