۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
آفریقای ایران تنها نیست

دوچرخه سوار اصفهانی با اعلام پویش "جازموریان_تنها_نیست" برای شناساندن وضعیت این منطقه که با نام آفریقای ایران نیز شناخته می شود، از اصفهان به سمت بلوچستان، ۱۲۰۰ کیلومتر رکاب می زند.

به گزارش ایمنا، رسول جعفرزاده با رکورد ۱۵ هزار کیلومتر رکاب زدن در ایران، از دوچرخه سواران اصفهانی است که در اردیبهشت‌ماه جاری پا به رکاب شده است تا محرومیت های ساکنان جازموریان را به تصویر بکشد.

این دوچرخه سوار به امید آنکه هیچ کودکی در این سرزمین مانند ساکنان جازموریان زندگی نکند، با آرزوی دنیایی بهتر برای کودکان ایران و به ویژه کودکان ساکن جازموریان و رقم‌زدن فردایی بهتر و به دور از نابرابری، پویش "جازموریان_ تنها_نیست" را مطرح کرده است.

گفتنی است، جازموریان در نیمه جنوبی کرمان و غرب بلوچستان به عنوان محروم ترین منطقه ایران شناخته می شود و به آن آفریقای ایران نیز می گویند. سطح سواد در این منطقه بسیار پایین و در کنار آن نیز به دلیل ناآگاهی های اجتماعی، اکنون تعداد زیادی از مردم این منطقه بدون شناسنامه هستند و ایرانی بودن آنها زیر سوال رفته است و حتی سن خود را نیز نمی دانند.

این منطقه، از امکانات بهداشتی، آموزشی و رفاهی هیچ سهمی نبرده و خوراک ساکنان آن غالباً تنها نان است و طعم میوه برای کودکان جازموریان غالباً غیر قابل تصور است. سالانه تعداد زیادی کودک بر اثر نیش مار و عقرب و هم‌چنین زنان زیادی هنگام زایمان جان می دهند. ساکنان تالاب فراموش شده جازموریان کپر نشین هستند، کپر هایی که تنها می تواند پوشش ظاهری خود را بپوشاند و جلوی سرما و گرما را نمی گیرد.

کد خبر 342835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.