جلوگیری از صفر شدن سد تا پایان شهریور

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: نباید اجازه داد تا پایان شهریور ذخیره سد صفر شود.

به گزارش ایمنا به نقل آبفا اصفهان،  ستار محمودی در نشست انسجام بخشی مدیران آب و برق استان اصفهان و نیز جلسه مدیریت گذر از بحران آب که به منظور گذر از بحران کم آبی در اصفهان برگزار شد گفت: باید تدبیری لحاظ شود که تا پایان شهریورماه حجم ذخیره سد زاینده رود به صفر نزدیک نشود زیرا اگر این امر صورت پذیرد نه تنها تعادل پایدار سد به هم می‌ریزد بلکه تعادل در میزان آبهای سطحی و زیرزمینی منطقه هم از بین می رود بنابراین با تخصص و تعهدی که در مدیران و کارشناسان اصفهانی دیده می‌شود انتظار می‌رود ذخیره آب موجود در سد زاینده رود را به خوبی مدیریت کنند که صفر نشود.

وی با بیان اینکه تمامی بهره برداران از سد زاینده رود شامل کشاورزان، صنعت گران، بخش خدمات و ... در استفاده از این نعمت الهی شریک هستند گفت: اما باید مدیرعامل آب منطقه ای در استان اصفهان به عنوان دشت بان آب بر مبنای قانون آب را میان بهره برداران تخصیص دهید اما در همه جای کشور اولویت با تأمین آب شرب است.  

قائم مقام وزیر با اشاره به اینکه در حال حاضر چند شهر کشور با بحران کم آبی روبرو هستند اعلام کرد: اصفهانی ها بدانند تنها مردم کشور نیستند که با بحران کم آبی روبرو هستند هم اکنون مردمان استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان با بحران شدید کم آبی روبرو هستند اما تاریخ بیانگر حماسه سازی اصفهانی ها در برهه های مختلف بوده است اصفهانی ها با برخورداری از ذوق، هنر، ادبیات، رشادت و ریزبینی توانستند چالش های متعددی را در کشور پشت سر بگذارند و در حال حاضر هم از اصفهانی ها می خواهیم با برخورداری از این ویژگی ها این بحران را مهار کنند.

محمودی بحران کم آبی و تأمین آب را تنها مختص وزارت نیرو ندانست و اعلام کرد: همه دستگاهها باید برای تأمین آب و برق تلاش کنند و خود را مسئول بدانند و نباید فقط از وزارت نیرو انتظار تأمین آب را داشت. بعنوان مثال استانداری اصفهان باید مدیران تابع شرکت های تابع وزارت نیرو را در گذر بحران آب یاری کند که در این راستا می توانند به تخصیص اعتبارات اشاره کرد.

وی با اشاره به تأمین برق در فصل تابستان در اصفهان اعلام کرد: مدیران شرکت برق منطقه ای و توزیع برق در اصفهان باید گلوگاهها را شناسایی کنند و برای تأمین آب نیروگاهها با انسجام بخشی و همفکری با مدیران آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان این مشکل را برطرف کنند که می توان در این زمینه به حفر چاه و استفاده از پساب پرداخت.

محمودی عملکرد آب و فاضلاب اصفهان را در چندسال اخیر مطلوب خواند و تصریح نمود: درچند سال اخیر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان توانست با خلاقیت، تعهد و تخصص بر بسیاری از چالش ها غلبه کنند و همچنین دانش و تخصص خود را به دیگر شرکت ها در کشور انتقال دهد بعنوان مثال می توان به تخصص اصفهانی ها در تأمین خدمات پس از وقوع زلزله در غرب کشور اشاره کرد.

این مقام مسئول گفت: امسال سال فرصت برای همه مدیران شرکت های تابع وزارت نیرو است که باید با همکاری، تعامل، همفکری و همدلی به دنبال راهکارهای خلاقانه و جدید برای گذر از بحران کم آبی در فلات مرکزی و حوضه آبریز زاینده رود باشند چرا که حوضه آبریز زاینده رود نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴۰ درصدی بارندگی مواجه شده است این درحالیست که هریک در صد کاهش بارندگی تبعات بسیاری به دنبال دارد.

نیاز آب شرب دو برابر شده است

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی گفت: در سال آبی جاری کاهش بارندگی ها در آبریز زاینده رود در ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است چرا که در سال ۱۳۲۷ که هنوز تونل اول و دوم کوهرنگ احداث نشده بود حجم ذخیره سد زاینده رود ۶۶۰ میلیون متر مکعب بوده که در آن سال نیاز آب شرب حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب بود اما هم اکنون حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب برای تأمین آب شرب حدود ۵ میلیون نفر از شهروندان اصفهان و یزد نیاز است. این درحالی است که در خوشبختانه ترین حالت امسال حجم ذخیره سد زاینده رود به ۴۲۰ میلیون مترمکعب می رسد.

وی افزود: امید است با افزایش بارندگی‌ها در روزهای پایانی سال آبی جاری آورد سد زاینده رود افزایش یابد تا در پایان شهریور با مشکل بحران بی آبی در حوضه زاینده رود مواجه نشویم.

احسانی گفت: ما باید بحران کم آبی را پیش بینی کنیم چرا که می‌توان با تدبیر تبعات ناشی از بحران کم آبی را کاهش داد.

وی با بیان اینکه بهره برداران از حوضه آبریز زاینده رود باید با همین حداقل تخصیص در صدد رفع نیاز آبی باشند اظهار داشت: ما نمی توانیم دِبی خروجی سد را از ۱۲ مترمکعب بیشتر افزایش دهیم چون اگر چنین امری صورت پذیرد احتمال اینکه حجم سد در ماههای پایانی تابستان به صفر نزدیک شود وجود دارد و این موضوع مخاطرات بسیاری را به دنبال دارد. پس باید بهره برداران از سد زاینده رود با تخصیص هایی که به آنها تعلق گرفت بتوانند با همین داشته‌ها آب را مدیریت کنند این درحالی‌ست که مشکل کم آبی حوضه آبریز زاینده رود فقط مختص منطقه فلات مرکزی نیست بلکه یک موضوع ملی قلمداد می شود که می تواند تبعات امنیتی برای کشور رقم زند.

کد خبر 342805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.