کم‌آبی اصفهان به شرایط بی‌سابقه رسید

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر وضعیت آبی در کل کشور بسیار پرمخاطره است؛ چرا که شرایط خشک و کم‌آبی را در طول ۵۰ سال اخیر تجربه می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، جهانگیر حبیبی در خصوص وضعیت منابع آبی در استان‌ها اظهار کرد: در حال حاضر استان اصفهان شرایط بدتری را نسبت به سایر استان‌ها تجربه می‌کند؛ به گونه‌ای که کم‌آبی در این استان نسبت به سال‌های گذشته بسیار بی‌سابقه است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که برای رسیدگی به این مساله در حال انجام است، گفت: چند روز است که با حضور قائم مقام وزیر نیرو و مسئولان ارشد حوزه آب جلسات متعددی را در استان اصفهان برای حل بحران آب برگزار می‌کنیم که امیدواریم بتوانیم با بررسی چالش‌ها مشکلات را پشت سر بگذاریم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: به دنبال این هستیم تا برنامه‌هایی را برای حل این بحران تدوین و آنها را وارد مرحله اجرا کنیم؛ چراکه در حال حاضر شرایط منابع آبی وخیم است و باید برای حل این مساله گام‌های بزرگی برداشت.

حبیبی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در تابستان استان اصفهان دچار جیره‌بندی آب شود، گفت: امیدواریم چنین مشکلی به وجود نیاید و تمام تلاش خود را برای این منطقه انجام خواهیم داد. در مورد سایر استانها هم باید گفت که تا کنون برنامه‌ای برای جیره بندی در نظر گرفته نشده و امیدواریم که چالش آبی امسال بدون مشکل سپری شود.

وی راهکار حل این بحران را در کل کشور، مدیریت مصرف و اصلاح بد مصرفی دانست و افزود: اگر بتوانیم این چالش‌ها را پشت سر بگذاریم و فرهنگ مصرف را اصلاح کنیم قطعا با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

چندی پیش نیز شاهین معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب در خصوص شهرهای دارای تنش آبی، گفت: در تابستان سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی قرار خواهند داشت که از این میزان ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند و  براساس آمار صورت گرفته ۵۰ درصد از جمعیت شهری در وضعیت قرمز، ۱۹ درصد در وضعیت نارنجی و ۳۰ درصد در وضعیت زرد تنش آبی در تابستان سال ۱۳۹۷ هستند که تمرکز جمعیت افرادی که بیشترین تنش آبی را تجربه می‌کنند در فلات مرکزی با جمعیتی معادل ۱۶.۶ میلیون نفر است.

منبع: ایسنا

کد خبر 342791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.