برای حمایت از زنان به حرف بسنده نکنید

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر با بیان اینکه اگر به دنبال توسعه پایدار و حمایت از حقوق زنان هستیم نباید تنها به حرف بسنده کنیم، گفت: تحقق حق مشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌ها در راستای تحقق حقِ شهر است وایجاد امنیت برای زنان در فضای عمومی می‌تواند در این زمینه تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن امروز (یکشنبه) در سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور خود، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، هفته فرهنگی اصفهان، روز معلم و روز کارگر اظهار کرد: وجود مبارک حضرت قائم  بذر امید در دل‌ همه انسان‌های آزاد اندیش است و با تعجیل در ظهور حضرت، نهال امید به آزادی و آرامش جهانیان درختی تنومند می‌شود.

وی با توجه به فرارسیدن روز ملی خلیج فارس گفت: ضمن گرامیداشت این روز که تاکید بر حفظ تمامیت ارضی ایران عزیز و هویت ملی و تاریخی و فرهنگی این سرزمین است همه وظیفه داریم  که در طرح و برنامه‌های خود در گستره ملی و ارتباطات بین الملی به ویژه با کشورهای حاشیه خلیج فارس که متاسفانه بعضا به دنبال تحریف این نام تاریخی هستند به این مهم توجه داشته باشیم و حقوق بحق ملی و بین‌الملی خود را در این راستا حفظ کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر به هفته فرهنگی اصفهان به عنوان یک گام موثر در زمینه معرفی اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: امسال این هفته با نیمه اول ماه مبارک شعبان و اعیاد شعبانیه مقارن شده که علاوه بر تعمیق حس تعلق شهروندان به شهر زیبای اصفهان که از اهداف کلان و اصلی برگزاری این هفته بود و با شعار «شهری که دوستش دارم» متجلی شد، فرصت بسیار مغتنمی برای ایجاد فضایی پرنشاط برای شهر و شهروندان و بالا بردن نشاط اجتماعی ایجاد کرد.

برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان به خوبی در مناطق توزیع شد

روشن، ضمن قدردانی از اجرای برنامه‌های متنوع و خوبی که با توزیع گسترده مناسب برای همه نقاط شهر درنظر گرفته شده بود، افزود: امروز که در آخرین روز این هفته و رویداد بزرگ هستیم، از معاونت و سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری در همه سطوح، معاونان و مدیرعامل، همه مدیران و کارشناسان و عوامل برنامه ریزی و  اجرایی و مجموعه ستاد برگزاری و روابط عمومی شهرداری اصفهان قدردانی ویژه دارم و به همه این عزیزان خداقوت عرض می کنم.

وی با بیان اینکه در اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان به اولویت‌های کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در برنامه ریزی‌ها از نظر محتوایی، موضوعی، کمی و کیفی توجه لازم شده است، ادامه داد:این امر گام مهمی در عملیاتی کردن راهبردهای کمیسیون بود و امیدوارم این حرکت با قدرت و قوت تداوم داشته باشد و شاهد تحقق کامل اهداف و برنامه‌های خود که مطالبه بحق شهروندان و نیازها و ضرورت های شهر اصفهان است، باشیم.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان وجود کاستی و نقطه ضعف برنامه‌ها با این حجم و گستره را امری اجتناب ناپذیر دانست و ادامه داد: در فرصتی مناسب نسبت به آسیب شناسی و تحلیل و ارزیابی این برنامه با هدف رفع این کاستی‌ها برای برنامه های آتی اقدام خواهیم کرد

امنیت زنان با امنیت عمومی گره خورده است

وی با بیان اینکه مساله امنیت زنان در جامعه از مسایل پر اهمیت و گره خورده با امنیت عمومی و است، تصریح کرد: متاسفانه در جامعه‌ای که انواع خشونت‌ها علیه زنان در فضای عمومی و خصوصی رخ می‌دهد، گاهی ماموران شهری نیز به جای حمایت و انجام وظیفه در راستای تحقق هرچه بهتر امنیت عمومی زنان، خود عامل خشونت و ناامنی خواهند بود.

روشن به اهمیت مساله حضور زنان در فضای عمومی و مشارکت در برنامه‌های توسعه پایدار اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر زنان و برخی از مسئولان به اهمیت مساله حضور زنان در فضای عمومی همراه با حفظ حرمت و حقوق آنان به جهت مشارکت  در برنامه‌های توسعه پایدار پی برده‌اند، همین امر سبب شده تا بسیاری از تابوها شکسته و زنان به تدریج در مناصب و مشاغلی که سال‌ها در تسلط و انحصار مردان بوده وارد شوند.

وی ادامه داد: این اتفاق اگر چه لازم اما بسیار دیر رخ داد و حاصل تلاش و مبارزه زنان اینگونه به ثمر نشست، با این حال توانایی بالقوه زنان و نیروی انسانی آنان هنوز به طور کامل دیده نشده و از آن به صورت برابر و مبتنی بر شرایط شایسته سالاری و عدالت استفاده نمی شود.

روشن با بیان اینکه هفته گذشته شاهد خشونت علیه زنان در فضای عمومی و موارد مکرر در حوزه خصوصی بودیم، افزود: خشونت علیه زنان تنها خلاصه در این برخوردهای فیزیکی نیست بلکه حذف زنان به جهت جنسیت آنان و خلل در توانایی های آنان در امور اجرایی، سیاسی و ... و در حالت خوشبینانه نگه داشتن آنان در مراتب پایین تر صرفا به جهت کلیشه‌های جنسیتی رشد یافته در زنان و مردان، نوعی از خشونت علیه انها است.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال توسعه پایدار و حمایت از حقوق زنان هستیم نباید تنها به حرف بسنده کرد، خاطر نشان کرد: یک مورد مهم تحقق حق مشارکت زنان در تصمیم گیری‌ها در راستای تحقق حقِ به شهر است و دیگری ایجاد امنیت برای زنان در فضای عمومی است تا بتوانند بدون ترس و اطمینان نسبت به ماموران ضابط ما در شهر تردد و مشارکت کنند.

میراث فرهنگی وسیله‌ای برای صلح و دوستی باشد

وی با بیان اینکه حق دسترسی و بهره‌مندی از میراث فرهنگی نه تنها یکی از حقوق فرهنگی افراد یک شهر و  کشور است بلکه نشان دهنده گذشته و هویت یک ملت است، افزود:  میراث فرهنگی می‌تواند بازتاب آداب و رسوم و فرهنگ یک کشور و یک شهر باشد که اصفهان نیز از لحاظ مذهبی و هم از جهات دیگر دارای مجموعه ای از میراث فرهنگی غنی است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بخش زیادی از میراث فرهنگی به ویژه میراث ناملموس پنهان و یا غیر کاربردی باقی مانده است، گفت: این ظرفیت عظیم نه تنها باید به شهروندان معرفی شود بلکه باید در اختیار آنان قرار گیرد تا بتوانند با هویت خویش آشنا شده و از آن مطلع باشند

وی ادامه داد: میراث فرهنگی نه تنها پیوند ایرانیان با کشور خود را مستحکم می‌کند بلکه می‌تواند پلی برای دوستی با دیگر کشورها باشد.

روشن افزود: از مهم‌ترین ابزارهای تقویت این ظرفیت و بهره بردن از آن در جهت اهداف فرهنگی و همچنین اهداف اقتصادی، صنعت گردشگری است که متاسفانه در کشور ما به خوبی و به صورت زیربنایی به این مهم توجه نشده است.

وی اضافه کرد: در شهر اصفهان به دلیل داشتن مجموعه‌های عظیم و بی‌بدیل فرهنگی و تاریخی، توجه به مساله زیر ساخت‌های گردشگری همچون هتل، سیستم حمل و نقل عمومی، فرودگاه و شریان‌های ارتباطی زمینی، مراکز جذب گردشگر اهمیت بسیار زیادی دارد.

کد خبر 342754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.