۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
همسان سازی، آفت شهرها

یک کارشناس معماری و شهرسازی با بیان اینکه باید جهانی فکر و بومی عمل کرد، گفت: در این صورت است که اصفهان، اصفهان می‌شود در غیر این‌صورت اصفهان، تهران و  بندرعباس همه و همه شبیه به هم می‌شوند و هیچ تفاوتی نخواهند داشت و این بی‌ تفاوتی یعنی هویت نداشتن شهرها که آفت بزرگی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محسن حبیبی ظهر امروز (یکشنبه) در همایش‌ ارتقاء کیفیت محلات شهر اصفهان، با بیان اینکه مفهوم محله امروز دچار تحول شده است، اظهار کرد: در گذشته مردم در شهرسازی و معماری دارای سه مهارت ساخت، حفاظت و تخریب بوده‌اند و در حال حاضر از این مهارت‌ها بی بهرهایم.

وی افزود: به دلیل تخریب مداوم و پیوسته‌ای که در چند سال اخیر انجام شده، تجربه زندگی در محله‌های قدیمی از یاد رفته است.

این کارشناس معماری و شهرسازی با بیان اینکه پنج دوره شهرسازی بعد از اسلام تجربه شده است، گفت: شهر نخست برآمده از حکومت‌های خودمختار و گاه در آشتی و گاه در ستیز بوده است، شهر دوم برآمده از مکتب الهی اصفهان و نخستین دوره‌ای است که مکتب الهی اصفهان خود را در مکتب شهرسازی اصفهان نمایان کرد.

حبیبی با بیان اینکه در این دوره شهر جدید و شهر کهن تلفیق می‌شود، افزود: در این دوره شهر از فضای تماس وارد بعد نمایشی می‌شود که میدان نقش جهان به عنوان شاهکاری از هماهنگی معماری با فرهنگ، فناوری و طبیعت حاصل این دوره است.

وی ادامه داد: در این دوره مفاهیم خیابان، آمد و شد در شهر در زمان فراغت و زیبایی شکل می‌گیرد و فضا ارزش تصویری پیدا می‌کند.

این کارشناس شهرسازی و معماری با اشاره به دوره سوم شهرسازی گفت: در این دوره در عین حال که زندگی عوض و زندگی مدرن ایجاد می‌شود، اما افراد هنوز دلبستگی‌هایی به محلات قدیم دارند با این وجود نخستین نشانه‌های ایجاد طبقات اجتماعی در این دوره شکل ‌می‌گیرد.

حبیبی افزود: در دوره چهارم مفهوم محله وجود دارد، اما ارتباطات گسسته شده، انزوا و بی‌تفاوتی ایجاد، گفت‌وگوی شهری قطع و شهر با حرکت و خودرو تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در آستانه شهر پنجم هستیم، گفت: این شهر خود را در مقیاس جهانی دگرگون می‌کند در این دوره شهر با فشردگی فضا، زمان، مکان و سرعت با محوریت شبکه‌های اجتماعی تعریف، محلات احیاء و به محور زندگی شهری افراد تبدیل می‌شود که در حال حاضر سبک‌های شهرسازی نوین مثل (TOD) بر همین نکته تأکید دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: کاری که در حال حاضر برای ساخت شهرها و منازل انجام می‌شود، معماری نیست، بلکه تنها ساخت سرپناه است، بدون اینکه محتوا و تصمیمی برای چگونه زندگی کردن مردم وجود داشته باشد.

حبیبی با اشاره به اینکه باید جهانی فکر و بومی عمل کرد، گفت: در این صورت است که اصفهان، اصفهان می‌شود در غیر این‌صورت اصفهان، تهران و  بندرعباس همه و همه شبیه به هم می‌شوند و هیچ تفاوتی نخواهند داشت و این بی‌تفاوتی یعنی هویت نداشتن شهرها که آفت بزرگی خواهد بود.

این کارشناس شهرسازی و معماری در پاسخ به سوالی درباره احیاء میدان امام علی (ع)، گفت: این میدان تقلیدی صرف و بی روح از گذشته است و تقلید هیچگاه جواب نمی‌دهد، باید چیزی بسازیم که برای این زمانه باشد.

همچنین، مهدی ژیان‌پور، دبیر علمی همایش ارتقاء کیفی محلات شهر اصفهان با بیان اینکه راهبرد اصلی جلب مشارکت مردم، گفت‌وگو است، اظهارکرد: مشارکت شهری، دخالت مردم در خلق و اداره شهر است که برای تحقق این مفهوم وجود پیش‌فرض‌هایی لازم و ضروری خواهد بود.

وی افزود: نخستین پیش‌فرض لازم برای مشارکت این است که برنامه‌ریزی‌ها باید به نفع ساکنان محلی باشد و  دومین پیش‌فرض یافتن بهترین، مفیدترین و بیشترین اطلاعات از ساکنان محله و سومین پیش‌فرض این است که هر کس بیشتر از تصمیمات متأثر می‌شود، باید مشارکت بیشتری داشته باشد.

کد خبر 342738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.