«اون» سرش را خم کرده تا طوفان تندروها رد شود

نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد گفت: کره شمالی با روی کار آمدن تندروهایی همچون «مایک پمپئو» و«جان بولتون» در دولت ترامپ می خواهد برای مدتی وقت بخرد.

علی خرم در رابطه با رویکرد مثبت کره شمالی به مذاکره با آمریکا به خبرنگار ایمنا گفت: اگر به تاریخ شبه جزیره کره توجه کنیم می بینیم آمریکا و کره شمالی از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳با همدیگر جنگیده اند، یعنی در واقع آمریکا از جانب کره جنوبی و چین هم ازجانب کره  شمالی می جنگید، بنابراین شبه جزیره کره قبلا هم طعم جنگ را چشیده و تا به حال نزدیک به ۷۰ سال است که بین طرفین قرارداد آتش بس امضا نشده است؛ این سابقه درگیری بین دو کره است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: در چنین شرایطی، کره شمالی برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود و برای اینکه توسط آمریکا نابود نشود، به سلاحهای هسته ای و موشکی روی آورد و در حال حاضر این کشور هم کلاهک هسته ای دارد و هم موشکهای قاره پیما و می تواند این کلاهک ها را سوار بر موشک کند و به طرف آمریکا بفرستد، پس در این مورد هم در موقعیت خوبی قرار دارد.

مردم کره شمالی به استفاده از محصولات داخلی عادت کرده اند

وی خاطر نشان کرد: از طرفی آمریکا و غرب هم سعی کردند که کره شمالی را تحریم کنند، اما این تحریمها بر روی این کشور تاثیر گذار نبود؛ چرا که کره شمالی بیشترین نیازمندیها ومایحتاج خود را در داخل کشورش تولید می کند و آنچنان پولی ندارد که بتواند نیازمندیهای خود را از سایر کشورها تامین کند؛ بنابراین مردم این کشور عادت کرده اند که فرآورده ها و محصولات خود را استفاده کنند.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد گفت: با این وجود، اگر کره شمالی بخواهد رشد وتوسعه داشته باشد، حتما نیاز به سرمایه خارجی و بازشدن درهای خود به روی جهان خارج دارد. "کیم جونگ اون" نسل سوم رهبران کره شمالی است، وی کار را به جایی رساند که با ترامپ به ناسزاگویی و تحقیر همدیگر پرداختند، ولی بالاخره در پرتو عواملی که خیلی روشن نیست تصمیم گرفت که این برنامه جدید را اعلام کند؛ آن هم بعد از سفری که اون به پکن داشت و چینی‌ها وی را راهنمایی یا برخی نکات رابه وی گوشزد کردند ورق برگشت و کره شمالی به مسیر گفت‌وگو آمد.

وی در پاسخ به این سؤال که  آیا این تغییر مسیر به خاطر ترس از دولت آمریکا بوده است؟ گفت: نمی شود این مسئله را با قاطعیت بیان کرد؛ ولی آمریکا مایل است بگوید به خاطر ترس از ما بوده است.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: از سوی دیگر بعید است کره شمالی به خاطر فشار اقتصادی به این کار روی آورده باشند، هر چند اگر  این کشور بخواهد وارد رشد وتوسعه اقتصادی شود حتما نیاز به درهای باز و ارتباط  و تعامل با همه جهان و  نیز سرمایه گذاری خارجی دارد.

وی خاطر نشان کرد : آیا کره شمالی تا آخر با این برنامه صلح آمیز پیش خواهد رفت؟ هیچ کس نمی تواند چنین چیزی را تایید کند چون یک بار دیگر در دوره ریاست جمهوری«بیل کلینتون» نیز کره شمالی همین برنامه را در پیش گرفت؛ ولی تا آخر دوام نیاورد.

کره شمالی به دنبال خرید فرصت است

این استاد روابط بین الملل گفت: آیا آمریکا حاضراست شرایط کره شمالی را فراهم کند و به آنها تن بدهد؟ این مسأله هم قابل تایید نیست؛ زیرا یکی از شرایط کره شمالی این است که آمریکا از کره جنوبی خارج شود نه آمریکا و نه کره  جنوبی حاضر نیستند چنین کاری را انجام بدهند پس شرایط خیلی شکننده است.

وی افزود: می توان گفت کره شمالی با روی کار آمدن تندروهایی همچون« مایک پمپئو» و «جان بولتون» در آمریکا  می خواهد برای مدتی وقت بخرد؛ حتی اگر تا آخر برنامه هم پیش نروند، ولی هدفشان خریدن وقت است.

خرم اظهار کرد: کره شمالی با اینکه قدرت هسته ای و موشکی دارد، ولی در وضعیت کنونی انعطاف نشان داده تا  دو الی سه سال طول بکشد و تا آن موقع معلوم نیست که ترامپ دیگر سر کار باشد یا خیر؟ در واقع کره شمالی، روسیه و چین، با اینکه قدرتمند هستند، اما نخواستند در مقابل طوفان تندروها در آمریکا مقابله به مثل کنند. سیاست کره شمالی این است که مثل درخت بید سرش را خم کند تا این طوفان رد شود.

ایران باید خطر ترامپ را پاس بدهد

وی یادآورشد: در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که بعد از کره شمالی تنها هدف و فکر تندروها و ترامپ در آمریکا، ایران است.  ایران قطعا باید با یک مانور این خطر را به جایی دیگر پاس بدهد و نگذارد تنش زایی آمریکا دامن ما را بگیرد؛ چرا که جان بولتون و مایک پمپئو قبلا اعلام کرده اند که  خواستار حمله به ایران هستند.

خرم یاد آوری کرد: اگر در این مرحله کار کره شمالی و آمریکا پیش برود، ترامپ اعتماد به نفس بیشتری برای فشار بر ایران به دست می آورد. اروپاییها هم هر چند منافعشان ایجاب می کند از بروز جنگ در خاورمیانه جلوگیری کنند  و همه تلاش خود را در این زمینه انجام می دهند، ولی اگر نتوانند مانع این امر شوند، حتما با آمریکا همراهی می کنند.

وی تأکید کرد: در یک جنگ احتمالی، رژیم صهیونیستی، عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه، فرانسه، انگلیس و آلمان با آمریکا همکاری می کنند، بنابراین ایران باید حواسش باشد که با چه صحنه ای روبرو خواهد شد؛ در نتیجه لازم است در داخل کشور رضایت و اقناع عمومی داشته باشد تا ایران بتواند در صحنه خارجی با قوت روبرو شود. باید بدانیم همه آنها منتظر یک فرصت هستند تا بتوانند به ایران ضربه بزنند.

کد خبر 342678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.