آثار هوشنگ سیحون در نگارخانه صفوی اصفهان

دو نمایشگاه از آثار هوشنگ سیحون در نگارخانه صفوی اصفهان برپا است.

به گزارش ایمنا، هوشنگ سیحون، معمار، طراح، نقاش و تندیس‌ساز سرشناس ایرانی و رئیس پیشین دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. او برنده جایزه بیتا در سال ۲۰۱۲ شده است. سیحون، طراح بنای یادبود آرامگاه‌ بوعلی سینا، خیام، نادرشاه افشار، فردوسی و کمال‌الملک بوده و به «مرد بناهای ماندگار» شناخته می‌شود.

او طراح بنای «موزه توس»، ساختمان مرکزی بانک سپه در میدان توپخانه تهران، ساختمان‌های سازمان نقشه‌برداری کشور، کارخانه نخ‌ریسی کوروس اخوان، کارخانه آرد مرشدی، مجتمع آموزشی یاغچی‌آباد، سینما آسیا، سینما سانترال، کارخانه کانادادرای در تهران و اهواز و کارخانه یخ‌سازی کوروس اخوان بوده است.

او پس از پایان تحصیل معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۳، به دعوت آندره گدار، رئیس اداره باستان‌شناسی وقت ایران برای ادامه تحصیل راهی پاریس شد و در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس، طی حدود ۳ سال به تکمیل دانش معماری خود پرداخت و در سال ۱۹۴۹ به درجه دکترای هنر رسید.

سیحون پس از بازگشت به ایران به‌عنوان دانشیار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به کار شد و بین سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ ریاست دوره‌ای این دانشکده را بر عهده گرفت. از فعالیت‌های او در این دوره، تأسیس سه رشته شهرسازی، هنرهای نمایشی و موسیقی بود.

او در طول سال‌های فعالیت خود، عضو شورای ملی باستان‌شناسی، شورای عالی شهرسازی، شورای مرکزی تمام دانشگاه‌های ایران و کمیته بین‌المللی ایکوموس بوده و به مدت ۱۵ سال، مسئولیت بازسازی بناهای تاریخی ایران را بر عهده داشته است. این معمار بیش از دو دهه در ونکوور کانادا زندگی کرد و شهروند افتخاری فرانسه نیز بود.

سیحون در کنار معماری، به نقاشی از مناظر و روستاهای ایران می‌پرداخت و نمایشگاه‌هایی از آثار خود را در ایران و خارج از ایران برپا کرده است. آثار وی در نمایشگاهی در مؤسسه فناوری ماساچوست در سال ۱۹۷۲ در کنار آثار هنرمندانی چون پابلو پیکاسو و سالوادور دالی به نمایش درآمد.

دانشگاه‌هایی مثل مؤسسه فناوری ماساچوست، هاروارد، واشینگتن و برکلی هم مجموعه‌ای از نقاشی‌های او را گردآوری کرده‌اند و نگهداری می‌کنند.

به گزارش ایمنا، دو نمایشگاه «اسب‌ها» شامل نقاشی‌های هوشنگ سیحون و دیگری، نمایشگاه «خط ٢ پاریس» شامل طراحی‌های این هنرمند به کوشش امین بیگی تدارک دیده‌شده است. این نمایشگاه‌ها از ۲۴ فروردین تا ١٩ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۳ در نگارخانه صفوی برپا است.

کد خبر 342633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.