ترافیک، پارکینگ و فضای سبز چالش های منطقه یک شهرداری

منطقه یک شهرداری اصفهان از لحاظ جغرافیایی از سمت شمال به خیابان فروغی، از جنوب به خیابان شهید مطهری یا محور رودخانه زاینده رود، از شرق به چهارباغ عباسی و چهارباغ پایین و از غرب به بزرگراه شهیدخرازی و خیابان خرم منتهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرار گرفتن در مرکز شهر، تراکم جمعیت، وجود مراکز درمانی، بسیاری از ادارات، بخش غربی چهارباغ عباسی و حتی سینماهای متعدد موجب شده تا منطقه یک شهرداری اصفهان، با وجود قرار گرفتن در محدوده ترافیک اصفهان، یکی از پر ترافیک ترین خیابان های شهر باشد به طوری که مدیر منطقه یک شهرداری آن را "مهمان‌خانه" اصفهان می نامد.

مهین شکرانی نخستین بانویی است که پس از انقلاب به سمت مدیریت یکی از مناطق شهرداری اصفهان انتخاب شده است، او از نیروهای با سابقه شهرداری اصفهان است که پیش از این به عنوان رئیس اداره پیمان حوزه عمران، مدیر هماهنگی عمران مناطق، مسئول تنظیم بودجه عمرانی شهرداری و مناطق و کارشناس مسئول امور قراردادها در شهرداری اصفهان به فعالیت پرداخته است. دانش آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی اصفهان است. او ترافیک را یکی از چالش های مهم این منطقه می داند."برای حل معضل این منطقه باید حمل و نقل عمومی را تقویت کرد تا شهروندان به استفاده از ناوگان ترغیب شوند."

مشروح گفت و گوی مدیر منطقه شهرداری اصفهان که میهمان خبرگزاری ایمنا بوده را در ادامه می‌خوانید:

در منطقه یک شهرداری اصفهان با چه چالش هایی رو به رو هستید؟

با توجه اینکه خیابان های مرکزی شهر در منطقه یک واقع شده، یکی از چالش‌های اصلی این منطقه، ترافیک زیاد خیابان های آن است زیرا عموم شهروندان در هفته به کرات از این منطقه عبور می کنند، همچنین مهمترین ادارات و بیمارستان های اصفهان در این قسمت از شهر مستقر شده اند و هر روزه پذیرای مراجعان بیشماری هستند. همچنین عمده خیابان هایی که شامل محدوده طرح ترافیک می‌شوند در این منطقه قرار دارند و این امر به معضل ترافیک دامن می زند. در حال حاضر به طور میانگین یک میلیون خودرو در اصفهان در حال تردد هستند و  مقصد اکثر آنها مرکز شهر است.

برای کاهش معضل ترافیک منطقه یک چه برنامه‌ای دارید؟

یکی از اقدامات انجام گرفته برای رفع این معضل، تقویت حمل و نقل عمومی است در این راستا شرکت اتوبوسرانی هم اقدامات بسیار خوبی در جهت ارایه سرویس هایی برای پوشش این منطقه همچنین اقداماتی در جهت تقویت این خطوط انجام داده است، این اتوبوس‌ها در خط شرق به غرب در خیابان شیخ بهایی و دیگری در خیابان مسجد سید و همچنین خط شمال به جنوب در خیابان طالقانی در حال خدمت رسانی به همشهریان است. از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانیم به خط یک قطار شهری اشاره کنیم که از ایستگاه شهدا تا ایستگاه انقلاب از منطقه یک عبور می کند و روزانه تعداد قابل توجهی از شهروندان از ان استفاده می‌کنند.

 خط دوم قطار شهری که شرق را به غرب شهر وصل می کند از میان این منطقه عبور می‌کند و مسیر آن از میدان امام حسین(ع)، طالقانی، صاحب روضات، شهید خرازی و صمدیه است. در همین رابطه جلسات متعددی در محل سازمان قطار شهری تشکیل و قرار بر این شد که عملیات اجرایی این خط در سال جاری آغاز و تا پنج الی شش سال آینده آماده بهره برداری شود.

ساخت خط یک قطار شهری به این صورت انجام گرفت که ابتدا تونل و مسیر عبور قطار آماده شد و سپس ایستگاه ها و ورودی ایستگاه ها به بهره برداری رسید، اما خط دوم به این شکل است که ساخت مسیر خط و ایستگاه ها و ورودی ایستگاه ها همزمان شروع می شود و به بهره برداری می رسد، به هر حال اتفاق خوبی است که امسال کلید می خورد.

وجود بیمارستان های زیاد در منطقه یک چه تاثیری در افزایش ترافیک این منطقه داشته است؟

چالش خاص منطقه یک وجود بیمارستان های زیاد است. هشت بیمارستان شامل چهار بیمارستان دولتی و چهار بیمارستان خصوصی در این منطقه واقع شده که مراجعه کننده زیادی دارند که نه تنها ساکنان اصفهان به آن ها مراجعه می کنند بلکه از دیگر شهرها نیز پذیرش دارند.

به طور مثال یکی از دغدغه های بیمارستان امید ساختن محلی به منظور اسکان موقت همراه بیمارانی است که از دیگر شهرها می آیند، طبیعتا این بیمارستان های بزرگ رفت و آمد های زیادی دارند و این امر به معضل ترافیک می افزاید به خصوص اینکه این بیمارستان ها تنها پارکینگ اختصاصی برای کارکنان خود دارند در این راستا شهرداری منطقه یک برای بیمارستان هایی که تصمیم داشته باشند برای رفاه حال مراجعان خود پارکینگ احداث کنند، تسهیلاتی در نظر گرفته است.

به همین منظور با چهار مورد از بیمارستان‌ها جلساتی داشتیم و از آن ها خواستیم تا پارکینگ مراجعان خود را تامین کنند. با بیمارستان کاشانی در حال رایزنی هستیم و امیدواریم که به نتایج خوبی برسیم. در تعامل با یکی از بیمارستان های خصوصی نیز قرار بر این شد، بخشی از طرح توسعه خود را به پارکینگ اختصاص دهند.

این تعداد پارکینگ برای رفع معضل ترافیک منطقه یک کافی است؟

در سال های گذشته چندین پارکینگ عمومی در منطقه یک احداث شده، اما همچنان کمبود فضایی برای پارک خودرو ها احساس می شود.

به همین منظور احداث پارکینگ زیرسطحی خیابان اردیبهشت حدفاصل خیابان‌های طالقانی تا میرداماد در راستای کاهش بار ترافیکی خیابان طالقانی و تسهیل در عبور و مرور شهروندان در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، این پارکینگ مساحت ۳۳  هزار مترمربع را در برخواهد گرفت و تعداد ۱۰۵ خودرو را در خود جای خواهد داد. عملیات اجرایی این پارکینگ ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به خود اختصاص داده است.

به دلیل عدم انجام آزادسازی ها، ادامه عملیات اجرایی این پارکینگ متوقف شده است و از برنامه زمان بندی عقب هستیم به همین دلیل از اهالی منطقه خواهشمندیم که در امر آزادسازی با شهرداری همکاری های لازم را داشته باشند.

با توجه به رفت و آمد تعداد زیادی خودرو از منطقه یک چه اقداماتی در جهت کاهش آلودگی هوا انجام داده اید؟

به این منظور حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه مسیری برای تردد دوچرخه سواران بیش بینی کرده که امسال اجرایی می شود. اهالی این منطقه به علت منقطع بودن مسیر دوچرخهو جداسازی بخش از خیابان برای آن شکایت داشتند، از این رو یکپارچه کردن و متصل کردن مسیرهای دوچرخه در منطقه یک در دستور کار قرار دارد.

یکی دیگر از اقداماتی که به صورت غیر مستقیم در کاهش معضل ترافیک نقش دارد، تسهیل عبور و مرور عابر پیاده است به همین منظور تعویض، روانسازی و بهسازی پیاده روها از جمله اقداماتی است که توسط شهرداری منطقه یک انجام گرفته است. همچنین با در نظر گرفتن نیازهای معلولان برای تردد در سطح شهر رمپ هایی در مسیر حرکت آن ها قرار داده شده است، امسال نیز بهسازی ادامه پیاده روها در دستور کار قرار دارد. طرحی دیگر که به صورت پررنگ توجه و بودجه لازم به آن اختصاص داده شده ، پیاده راه کردن بخش غربی چهارباغ است. ۱۷۰ متر  از طول این طرح از میدان انقلاب تا خیابان کوالالامپور را شامل می شود. بعد از عید جلساتی مفصلی برای این مهم تشکیل شد تا این طرح طی چند مرحله اجرایی شود.

برای توسعه سرانه فضای سبز منطقه چه برنامه‌ای دارید؟

سرانه فضای سبز منطقه عدد ۵.۳ مترمربع را نشان می‌دهد که این در مقایسه با دیگر مناطق شهر اصفهان جز کمترین ها است. همچنین تعداد پارک‌های این منطقه کم است و با استاندارهای تعریف شده دیگر مناطق فاصله دارد، این عدد بسیار پایین یکی از چالش های منطقه به شمار می‌رود. در حال حاضر پارک‌های اصلی منطقه در حاشیه رودخانه زاینده رود حدفاصل سی و سه پل تا پل مارنان قرار دارد، همچنین تعدادی پارک محلی به صورت پراکنده در سطح منطقه احداث شده است.

با توجه به مشکلاتی که برای آزادسازی پلاک های منطقه یک دارید، آینده فضای سبز این منطقه را چطور می‌بینید؟

در منطقه یک زمین‌هایی که کاربری فضای سبز داشته باشد، وجود دارد، اما به علت متراکم بودن بافت منطقه، آزادسازی این زمین ها زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد، آزادسازی تعدادی از زمین‌ها انجام شده و مابقی مراحل اولیه طرح را می گذرانند. از جمله پارک هایی که در دست احداث و یا آزادسازی است، می‌توان به پارک شاداب جنب فرهنگسرای پرسش، پارک محلی جوزدان، پارکی در خیابان خرم و خیابان پنج رمضان اشاره کرد.

برای توسعه سرانه ورزشی این منطقه چه برنامه ای دارید؟

مشکل دیگر این منطقه کمبود فضاهای ورزشی عمومی است. مهمترین ورزشگاه سرپوشیده این منطقه ورزشگاه تختی است که آن هم به صورت حرفه ای فعالیت می کند و عموم مردم نمی توانند از آن استفاده کنند. بنابراین در صورتی که بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری در این زمینه را داشته باشد، شهرداری حمایت می‌کند.

کد خبر 342603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.