زنگ و نوای مرشد بر زبان اهالی پنج قاره جاری است

استاندار اصفهان گفت: امروز افتخار می کنیم که زنگ و نوای مرشد، واژه رخصت و دعای پایان مسابقات همه و همه بر زبان تمامی اهالی پنج قاره جهان جاری است و ما فرهنگ مروت و جوانمردی را به همه جهان صادر خواهیم کرد.

به گزاش خبرنگار ایمنا، محسن مهرعلیزاده در ویژه برنامه باستانی به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان با اشاره به همزمانی هفته فرهنگی اصفهان  با ماه شعبان اظهار کرد: اصفهان همیشه مرکز تمدن بوده است و این برنامه نیز برگ زرینی از شناسنامه و هویت تاریخی ایران و اصفهان را در عرصه دید جهانیان به نمایش می گذارد.

وی با بیان اینکه با گذشت چند صد سال هنوز  گردشگران از سایر کشورها به این نقطه می آیند و متحیر می شوند، ادامه داد:  فکرهای بزرگی در اصفهان حاکم بوده که چنین بناهایی را در این شهر پی ریزی کرده است.

استاندار اصفهان با اشاره به ورزش های زورخانه ای و پهلوانی گفت: این ورزش نشان از هویت ایرانی به عنوان هویتی مملو از تواضع، فروتنی، گذشت، نیکی و صلح اندیشی است، برعکس آنچه که گاها در دنیای امروز می بینیم  و تنها ادعای صلح، تمدن و تجدد دارند ولی رفتارشان بسیار خلاف شأن و شون انسانیت است.

مهرعلیزاده تصریح کرد: از چهار هزار سال پیش ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در کشور انجام می شده است و از آن زمان ورزش به عنوان یک عامل رشد و تربیت جسمی، فکری و معنوی انسان ها به شمار می آمده است. قوی بودن تنها به قوت عضلات بدن نیست بلکه قوی بودن در پاکی روح فرد خلاصه می شود. قوی بودن آن است که بگویم در عین قدرتمندی در مقابل یک ظلم و مظلومیت کوچک هم تاب نخواهیم آورد.

وی خاطر نشان کرد: فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی به عنوان نخستین فدراسیون بین المللی در تهران تشکیل شده است و امروز ۸۵ کشور در دنیا با این ورزش آشنایی دارند.

وی ادامه داد: ورزش باستانی اصالت ایرانی را به دنیا معرفی می کند و دارای ارزشی ویژه است، به همین دلیل نظام مقدس جمهور اسلامی در برنامه های خود توسعه این ورزش را قرار داد و فدراسیون بین المللی این رشته را ایجاد کرده است. امروز افتخار می کنیم که زنگ و نوای مرشد، واژه رخصت و دعای پایان مسابقات همه و همه بر زبان تمامی اهالی پنج قاره جهان جاری است و ما فرهنگ مروت و جوانمردی را به همه جهان صادر خواهیم کرد.

به گزارش ایمنا، ویژه برنامه ورزش باستانی، یکی از برنامه های هفته فرهنگی اصفهان است که روز گذشته در میدان نقش جهان اجرا شد.

کد خبر 342585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.