گمشده من تاریخ ایران است/اصفهان یک روح در کالبد فرهنگ و تمدن ایران است

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: استاد مهدی کیوان روحیه پرسشگری را در ذهن دانشجویان ایجاد می‌کرد و در حالی که برخلاف معمول، تاریخ نگاریِ سنتی، روایت گونه وار بوده است ولی دکتر کیوان تامل و تفکر را برای مطلعات تاریخی وارد کردند

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیین تجلیل از "مهدی کیوان" اصفهان شناس و استاد تاریخ  پیش از ظهر جمعه _هفتم اردیبهشت‌ماه_ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

در این آیین مهدی کیوان اظهار کرد: هرکس گمشده ای دارد و گمشده من تاریخ ایران است. آنچه از تاریخ ایران به من داده اند چیزی نیست که بتوانم آن را به فرزندم بسپارم.

این اصفهان شناس و استاد تاریخ ادامه داد: زبان فارسی، اعتماد و علاقه مردم به حکومت و زنده نگهداشتن آداب و رسوم بومی از مهم ترین عوامل حفظ و نگهداری یک سرزمین است.

در ادامه این نشست مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: برگزاری آیین های بزرگداشت برای سرمایه های علمی، فرهنگی و هنری اصفهان بسیار مهم و ویژه است چراکه اصفهان شهری مهم در حوزه فرهنگی بشمار می رود و امروزه ما برای اینکه آن جایگاه را به خوبی به نمایش بگذاریم و بتوانیم الگوسازی های مناسبی انجام دهیم باید از بزرگان‌ شهرمان در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و دیگر زمینه ها تجلیل کرده و آنها را به عنوان الگوهایی برای نسل های آینده معرفی کنیم.

فریدون الهیاری افزود: حرکتی که در خصوص تجلیل از بزرگان اصفهان و به ویژه در هفته فرهنگی اصفهان و در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم آغاز شده است باید ادامه یابد و به سمتی پیش برویم که از شخصیت های بزرگ اصفهان که به نوعی برای فرهنگ این کشور تلاش کرده و جایگاه بزرگی داشتند را در دوران حیات آنها تجلیل کنیم تا نسل جدیدمان را نیز با این بزرگان آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه به راستی امروز پایداری فرهنگی و امتداد هویت تاریخی مردم ایران مرهون تلاش های فرهیختگان این سرزمین است، گفت: تاریخ فرهنگ و تمدن ایران زمین را باید در ژرفای این سرزمین شناخت و آن تلاش های مستمر نیاکان در راستای استمرار حیات این جامعه همزمان با تهدیدات دایمی بوده که مردم ایران را تهدید می کرد.

الهیاری تصریح کرد: اصفهان و میراث آن صرفا به مفهوم یک شهر نیست بلکه یک روح است در کالبد فرهنگ و تمدن ایران زمین، پس بکوشیم تا عشق به فرهنگ ایرانی را به دوستدارانش بیاموزانیم.

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: دکتر مهدی کیوان حدود ۵۰ سال سابقه معلمی در مدارس و استادی در دانشگاه اصفهان را داشتند و بسیاری از کسانی که در اصفهان با تاریخ آشنا هستند و یا در تاریخ تحصیل کرده اند از دانشجویان دکتر کیوان بوده اند.

الهیاری ادامه داد: مهم ترین وجه موجود در ویژگی های تدریس دکتر کیوان این بود که ایشان پرسشگری و دغدغه‌مندی را در ذهن دانشجویان ایجاد می کردند تا ذهن دانشجو به سمت یافتن پاسخ برای پرسش های تازه باشد که این مساله در نوع خود یک نوآوری و بداعت را در کار تاریخ پژوهی ایجاد می کرد در حالی که برخلاف معمول، تاریخ نگاری سنتی، روایت گونه وار بوده است ولی دکتر کیوان تامل و تفکر را برای مطالعات تاریخی وارد کردند.

الهیاری تصریح کرد: دکتر کیوان شخصیتی است که به ایران و سابقه تاریخی کشورمان بسیار علاقمند است، این استاد به رموز و ماهیت چیستیِ هویتی سرزمین‌مان علاقمند است و این جزو ضرورت هایی است که ما باید با آن آشنا شویم.

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: دکتر کیوان در زمینه اصفهان شناسی نیز نگاهی متفاوت به اصفهان دارد که این موضوع بسیار اهمیت دارد و اگرچه اصفهان از نظر تاریخی و وجود آثار ارشمند جایگاه ویژه و ممتازی دارد ولی اصفهان و شناخت اصفهان و اصفهانی‌بودن به معنای یک ویژگی خاص فرهنگی و اجتماعی، بحث مهمی است که آقای دکتر کیوان در سالهایی که در دانشگاه تدریس می کردند این موضوع را پیگیری می کردند.

وی افزود: از نظر من دکتر کیوان به لحاظ ریشه ای تاثیرگذاری‌هایی را داشتند که نقش آن وقتی که یک جریان مهم فکری و فرهنگی در میان دانش آموختگان تاریخ که فرصت تجربه کلاس های ایشان را داشتند، دیده می شود و هنوز تفکر ایشان جریان دارد.

به گزارش ایمنا، در این آیین از نیم قرن تلاش های علمی و فرهنگی "مهدی کیوان" از اساتید تاریخ دانشگاه اصفهان و اصفهان شناس پیشکسوت تجلیل شد.

کد خبر 342544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.