از سراب تا پایاب زاینده رود را زنده می خواهیم

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی گفت: اصفهان و زاینده رود درهم آمیخته اند و همه ما از سراب تا پایاب زاینده رود را زنده می خواهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایش "اصفهان و زاینده رود" بعد از ظهر پنج شنبه_ششم  اردیبهشت‌ماه_  به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان، از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل، وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار و از کتاب "اطلس تصویری پابه پای زاینده رود" نوشته "حشمت الله انتخابی" رونمایی شد.

محمد کوشافر در این همایش گفت: در هفته فرهنگی اصفهان از اطلس تصویری پابه پای زاینده رود، نوشته حشمت الله انتخابی رونمایی می شود که به جرات می توان گفت این کتاب خدمت بزرگی به اصفهان است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی شهر مجلسی با بیان اینکه رودخانه زاینده رود بر اساس حکمت آفرینش از بالادست تا پایین دست را حیات داده بود، افزود: این رود امکان حضور همه زیست‌مندان و گیاهان و انسان ها را در مرکز ایران ایجاد کرد و به جرات فلات مرکزی، حیات خود را مدیون زاینده رود است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه اصفهان و سکونتگاه های دیگر در کنار زاینده رود شکل گرفته است، تصریح کرد: در حقیقت اصفهان و زاینده رود با هم عجین شده اند و خاک اصفهان ارتباط بسیار نزدیکی با زاینده رود دارد و گیاهان و محصولات کشاورزی آن و هم‌چنین هنر و صنعت این شهر به زاینده رود وابسته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در روایت اول باید گفت که اصفهان به مثابه شفاخانه ای طبیعی و منشا زندگی است که همه عوامل در ارتباط با زاینده رود هستند و بارگذاری ها با ظرفیت سرزمین در آن زمان متناسب بوده است.

وی افزود: جنس خشکی های ۱۰ سال اخیر کاملا متفاوت از قبل است و در روایت دوم این کتاب نشان داده شده که تعادلات آبی زاینده رود دچار تغییر شده و در شرق اصفهان آب رو به کاهش گذاشته و این منطقه به کانون فرسایشی تبدیل شده است.

کوشافر اظهار کرد: رشد فناوری، واردات کارخانه ای از خارج، اقتصاد محوری و تبدیل آب به پول، رشد دانش، تاکید بر دانش تک بعدی، عدم توجه به سرزمین و توان آن در روند توسعه کشور، از ویژگی های دوران روایت دوم از اصفهان و زاینده رود است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی شهر مجلسی ضمن انتقاد به ترویج اطلاعات ناصحیح در شبکه های اجتماعی، گفت: متاسفانه در پنج سال اخیر به اصفهان ظلم شد و گاهی مرجع گفته های برنامه ریزان نیز همین اطلاعات نادرست فضای مجازی بود و باید گفت که در خصوص اصفهان و زاینده رود به اطلاعات صحیح بیشتری برای برنامه ریزی نیاز است.

کوشافر با تاکید بر اینکه نتیجه دوران در روایت دوم اصفهان، تشدید آلودگی ها در خاک، آب و هوای اصفهان بوده است، افزود: متاسفانه گزارش منتشر شده در سال ۸۴ اصفهان را دارای ۷۰ تا ۱۰۰ درصد آلودگی دانسته است.

وی تصریح کرد: در این قسمت برنامه ریزان، زاینده رود را به یک کانال انتقال و برداشت آب و تخلیه فاضلاب تبدیل کردند که این آسیب هنوز هم با شدت بیشتری ادامه دارد.

این فعال محیط زیست و استاد دانشگاه ادامه داد: روایت سوم اصفهان این است که قطعا کشاورزان سنتی به اصفهان خدمت کرده اند و اگر زمین های آنان از بین برود کانون های فرسایش خاک به وجود می آید.

کوشافر با تاکید بر اینکه انرژی بیشتری باید صرف شود که پیامدهای این معضلات زیست محیطی به تعویق افتد، اظهار کرد: این موضوع یک موضوع ملی است و همه ما باید از بی تفاوتی پرهیز کنیم چرا که اصفهان و زاینده رود درهم آمیخته اند و از سراب تا پایاب زاینده رود را زنده می خواهیم.

کد خبر 342506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.