ییلاق زودهنگام عشایر غیرقانونی و تخلف قطعی است

سمیرم- سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم گفت: عشایر کوچ رو قشقایی بدون توجه به زمان کوچ در روزهای گذشته با حرکت به سمت مراتع سردسیر سمیرم در جنوب استان اصفهان قرق شکسته و مرتکب تخلف شده‌اند.

علی‌اکبر نادری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم اظهار کرد: عشایر با عبور از مرزهای جنوبی شهرستان، زمان کهریز، چهارراه و قبرکیخا وارد ییلاق شده‌اند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم نیز گفت: ورود عشایر در این زمان غیرقانونی و تخلف قطعی است.

عزت‌الله مرادی افزود: اداره منابع طبیعی برای تک‌تک خانوارهای عشایری که اقدام به جابجایی دام می‌کنند، پرونده قضایی تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: ورود زودهنگام به‌ویژه باوجود بارندگی‌های هفته اخیر علاوه بر نابودی و تخریب طبیعت، مشکلاتی را نیز برای سایر سازمان‌ها به‌ویژه هلال‌احمر ایجاد می‌کند.

درحالی‌که عشایر سال‌های قبل از ۱۲ اردیبهشت به بعد وارد ییلاق می‌شدند امسال در اقدامی بی‌سابقه در پنجمین روز از اردیبهشت‌ماه وارد کوچ سالیانه خود شده‌اند.

در این مقطع زمانی با توجه به بارش های بهاره پوشش گیاهی نورس، همچنین زمین خیس و نمناک بوده که ورود دام عشایر موجب تخریب طبیعت می‌شود.

افزون بر چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه‌های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی هرساله به ییلاق سمیرم کوچ می‌کنند.

به گزارش ایمنا، شهرستان سمیرم در ۱۶۰کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.

کد خبر 342494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.