آموزش، یک علم تخصصی است/معلم باید آموزش شناس باشد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: معلم با بینش تربیتی معلم می تواند به وظایف خود عمل کند بنابراین بخشی از برنامه های تربیت معلم بر اساس این بینش طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا ساکی پیش از ظهر پنج شنبه_ششم اردیبهشت‌ماه_ در "اولین همایش و جشنواره کشوری کودکان با نیازهای خاص" که در مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: دانش آموزان با نیازهای خاص به بهترین معلمان برای تربیت نیاز دارند و باید بهترین معلمان در عرصه آموزش و پرورشِ کودکان با نیازهای خاص انتخاب شوند، هم‌چنین ضرورت دارد که بهترین روش های آموزشی نیز برای کودکان با نیازهای خاص شناسایی و به کار گرفته شود.

معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان افزود: با این منطق، دانشگاه فرهنگیان به عنوان قطب آموزش در سطح کشور ۳۴ همایش را طراحی کرده که در حال اجرا است که ۱۴  مورد از آن ها همایش های تخصصی و ۲۰ مورد نیز جشنواره  است و این همایش ها و جشنواره ها بر آموزش کودکان با نیازهای های به عنوان یک علم تاکید دارد.

وی گفت: متاسفانه با وجود آنکه در کشور جریان بزرگی از آموزش وجود دارد اما در سطح دانشگاه ها و آموزش و پرورش کمتر به آموزش به عنوان یک علم توجه شاست ده و آموزش را یک موضوع عمومی در نظر می گیرند، در حالی که آموزش، یک علم تخصصی است. بنابراین دانشگاه فرهنگیان در راستای تاکید جدی بر این امر برای طراحی مجموعه همایش های آموزش رشته های تخصصی اقدام کرده است.

دانش حرفه ای معلمان در پنج سطح اساسی قرار دارد

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه چنانچه در هر موضوعی آموزش را به عنوان علم نپذیریم، سیستم آموزشی لرزان و سست خواهد شد،ادامه داد: دانش آموزان ایرانی باید موقعیت های خوبی را در آزمون های جهانی داشته باشند این درحالی است که اکنون در امتحانات نهایی وضعیت نمرات دانش آموزان در حد بالایی نیست و همه این موارد نشان دهندۀ آن است که  بخشی از آموزش دارای مشکل و ضعف است.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان، گفتمان علمی آموزش و تربیت معلم را در کشور پیگیری کرده و آن را توسعه داده است، گفت: برگزاری نشست هایی مانند همایش و جشنواره کودکان با نیازهای خاص نیز در این همین راستا برگزار می شود.

ساکی تاکید کرد: معلم باید یک آموزش شناس باشد و آموزش شناسی بر اتفاق افتادن آموزش تاکید دارد و اینکه یاددهی و یادگیری چطور اتفاق می افتد، به همین دلیل علت انتخاب برخی از مدارس به عنوان مدارس برتر در قلمرو آموزش شناسی قابل اهمیت است، ضمن اینکه حضور فرد در دانشگاه های برتر عاملی برای تایید مدرک او می شود.

وی افزود: میانگین نمرات دانش آموزان در رشته های آموزش زبان و ریاضی بسیار پایین است و در مطالعات جهانی ریاضیات و علوم آزمون جهانی "تیمز" که به صورت ادواری و با حضور حدود ۴۵ کشور دنیا برگزار می شود از  دانش آموزان در خصوص دانش مشترک کشورها سوال می شود. هم‌چنین برنامه درسی این ۴۵ کشور همراه با آزمون ها بررسی شده و دلیل بالا نبودن رتبه های دانش آموزان کشورها مطرح می شود. بررسی چرایی بالا نبودن رتبه های دانش آموزان کشور در این آزمون ها باعث دستیابی به اهداف آموزش و پرورش  در آینده می شود.

گسترش درس پژوهی در جهان

ساکی با بیان اینکه در صورتی که آموزش و پرورش به این اهداف نرسد، هدف های آرمانی جامعه نیز محقق نمی شود، تصریح کرد: در چهارچوب گفتمان آموزش شناسی بیش‌تر در زمینه تامل و حرکت به سمت پیشرفت تاکید شده است. یک معلم خوب در چهارچوب آموزش شناسی باید از ویژگی هایی خاصی برخودار باشد و یکی از طبقه بندی های مرسوم در این بخش پرورش یک معلم خوب بر مبنای شایستگی های او  است.

معاون پژوهش دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: دانش حرفه ای معلمان در پنج سطح اساسی قرار دارد و برای تربیت معلم در هر حوزه ای ابتدا برخورداری از دانش تربیتی مهم است و معلم قبل از هر چیزی باید اعتقاد داشته باشد که از طریق تعلیم و تربیت می توان انسان ها را رشد داد و ارزش افزوده انسان ها را با آموزش و پرورش ارتقا داد.

وی ادامه داد: معلم با بینش تربیتی می تواند به وظایف خود عمل کند و بنابراین بخشی از برنامه های تربیت معلم بر اساس این بینش طراحی شده است. موضوع دوم دانش و شایستگی است، ضمن اینکه باد به اینکته توجه داشت که آموزش ریاضیات در آموزش و پرورش کودکان با نیازهای خاص با آموزش ریاضیات با کودکان عادی کاملا متفاوت است و معلم آموزش و پرورش کودکان با نیازهای خاص باید دانشِ آموزش به این کودکان را داشته باشد.

ساکی با بیان اینکه دانش فناوری، شایستگی بعدی برای معلمان است تا تدریس را به خوبی اداره کرده و به سمت جلو پیش بروند، تصریح کرد: دانش چهارم دانش زمینه ای یا محیطی است تا معلم بداند در کدام زمینه در حال کار کردن است و منظور از دانش محیطی، فضا، تاریخ و اقتصاد و همه عناصری است که تعلیم و تربیت را در درون کلاس متاثر از خود می سازد.

تدریس یک مقوله فرهنگی است

وی افزود: دانش پنجم دانش پژوهشی معلمان است که دانشِ آموزش محتوا و دانش موضوعی و تربیتی نیز نامیده می شود، ضمن اینکه دانش بومی تدریس و دانش استراتژیک تدریس دانشی است که در پیوند با دانش های قبلی شکل می گیرد. معلم دانش های چهارگانه قبلی را با یگدیگر پیوند می زند و این پیوند باعث یک معماری و تولید و طرح جدیدی در تدریس خواهد شد.

معاون پژوهش دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: امروزه به طور جدی فاقد دانش عملی تدریس هستیم و می طلبد که برای ارتقای این دانش تلاش کنیم. معلمان بسیاری از مباحث نظری را می دانند، اما در ساختن دانش موضوعی تربیتی و دانشِ آموزش محتوا آمادگی لازم را ندارند. دانشِ آموزش محتوا با پژوهش تولید می شود و رویکرد معلمان پژوهنده ناظر بر تولید این دانش است که معتقد هستند معلمان به عنوان افرادی فکور باید پیوسته در حال تفکر و ژرف اندیشی بوده تا قادر به تدریس دانش عملی باشند.

ساکی با اشاره به بحث درس پژوهی، خاطرنشان کرد: حدود  ۱۲ سال است که در کشور درس پژوهی مطرح شده و جایگاه آن بر اساس تعلیم و تربیت ژاپنی ها است و تاکید بر این دارد که با گفت‌وگو های حرفه ای می توانیم دانش عملی تدریس را تولید کنیم. در بازدیدی که از مدارس آموزش و پرورش کودکان با نیازهای خاص در ژاپن داشتیم تاکید زیادی در آموزش و پرورش این کودکان دیده می‌شد تا مهارت های اجتماعی دانش آموز را افزایش دهند و کودک  به استقلال و خودکفایی حرفه ای رسیده و استقلال مالی داشته باشد.

وی افزود: این برنامه مانع از انزوای دانش آموزان در جامعه می شود و برنامه های خاص آنها در این بخش با تئاتر و نمایشنامه برگزار می شود و تاکید بر این دارد که دانش آموز با نیازهای خاص باید مهارت های اجتماعی را فرا بگیرد. ضمن اینکه معلمان ژاپنی به گفت‌وگوهای تیمی معتقد هستند و بر کار و تشویق گروهی تاکید بسیار دارند. درس پژوهی در میان معلمان ژاپنی نهادینه شده تا به اهداف حرفه ای معلمی دست یابند.

وی گفت: تدریس یک مقوله فرهنگی است و درس پژوهی در جهانی گسترش یافته است. خوشبختانه در آموزش و پرورش ایران نیز بحث درس پژوهی به طور جدی دنبال می شود. درس پژوهی یک ساز و کار جهانی برای توسعه شایستگی های معلمان است. اعتقاد بر این است که معلم تا زمانی که به حرفه معلمی مشغول است باید یادگیرندۀ مادالعمر باشد و تعهدی به یادگیری داشته باشد.

کد خبر 342484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.