۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
بحرانی تر از این؟

استاندار اصفهان گفته است در شرایط بحرانی می‌توان آب انتقالی به یزد را ۳۰ درصد کاهش داد.

با وجودی که حجم آب سد زاینده رود به ۱۰ درصد رسیده است استاندار اصفهان اعلام کرده در شرایط بحرانی می‌توان ۳۰ درصد آن را کاهش داد اما وزارت نیرو اعلام کرده در این خصوص طبق مصوبات جلسه سیزدهم شورای عالی آب اقدام می‌شود.

به گزارش ایمنا، اخیرا ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس نسبت به بی توجهی وزارت نیرو به مسئله آب استان اصفهان نامه‌ای به این وزاتخانه ارسال کرد. معاون وزیر نیرو نیز در پاسخ به نامه این نماینده نامه‌ای به وی ارسال کرده و در آن نوشته است که باید به مصوبات دهمین جلسه شورای عالی آب که در سال ۹۲ به تصویب رسیده بود توجه شود. در ادامه این نامه قید شده که با توجه به این مصوبات باید از هرگونه بارگذاری جدید بر این سد جلوگیری شود.

همچنین در این نامه ذکر شده برداشت‌های فعلی آب برای استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری بر اساس مصوبات سیزدهمین جلسه شورای عالی آب انجام می‌شود، همچنین باتوجه به اینکه باید برداشت‌ها قانونمند باشد وزارت نیرو اقدام به نصب و راه‌اندازی کنتورهای آب کرده است. در ادامه این نامه آمده است: "در حال حاضر ۲۵۰ کنتور برای بهره‌برداری از آب نصب شده و قراراست ۲۷۰ کنتور دیگر نیز درسال ۹۷ نصب شود."

مانعی ندارد!

اما در بخشی از این نامه آمده است: پیش از بهره‌برداری از طرح انتقال آب بهشت آباد منعی برای انتقال آب از سد زاینده رود برای تامین مصارف شرب یزد در سقف تخصیص ابلاغی ندارد.

این بخش از نامه کمی قابل تامل است. چندی پیش استاندار اصفهان اعلام کرد که باید آب مصرفی شرب ۱۰ درصد و آب صنعت نیز ۲۰ درصد کاهش یابد. محسن مهرعلیزاده همچنین گفته بود حتی اگر شرایط بحرانی باشد می‌توان ۳۰ درصد از آب انتقالی به یزد را کاهش داد. البته سید ناصر موسوی لارگانی رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان چندی پیش گفته بود ما مشکلی با آب شرب یزد نداریم اما باید آب کشاورزی و صنعت این استان از منابع خود استان تامین شود.

این درحالی است که این موضوع عملا رخ نداده است. سید اکبر بنی طبا سخنگوی شرکت آب منطقه ای اصفهان در گفت و گود با خبرنگار ایمنا، می‌گوید "که صحبت استاندار اصفهان در خصوص مواقع بحرانی بوده است و نمی‌توان جلوی انتقال آب شرب به این استان را گرفت زیرا این موضوع مصوبه قانونی دارد."

وی البته مدعی است که در حال حاضر با بسته شدن مقطعی آب عملا ۳۰ درصد از آب ورودی به یزد کاهش داشته است.

با این حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجودی که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان اعلام کرده تا پایان تیرماه آبی نخواهیم داشت، استاندار اصفهان نسبت به جلوگیری از برداشت ها اقدام نمی‌کند؟ آیا شرایط به حد بحرانی نرسیده است یا تعریفی جدید از شرایط بحرانی مطرح شده است؟ پایان ذخیره آب استان در حالی تیر ماه مطرح شده که تا پیش از این حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفته بود ذخیره آبی استان تا مرداد ماه است. با این حال آیا مسئئولان تضمینی می‌کنند که این میزان ذخیره آب استان در آینده نزدیک تا پایان خرداد ماه اعلام نشود؟

کد خبر 342483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدي IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    1 0
    حالا شما مشكلتون با اختلاف يك ماه و دو ماهه؟!!