نوروزی: هدر دادن آب در شرایط فعلی، تخلف نیست بلکه خیانت است

بحران آب، شوخی نیست اما مردم و برخی مسئولان هنوز آن را جدی نگرفته اند. این دغدغه، شهردار اصفهان و مدیران شهری را گرد هم آورد تا در این زمینه چاره اندیشی کنند؛ ستاد بحران خشکسالی به منظور بررسی راهکارهای عبور از بحران کم آبی با حضور شهردار اصفهان و جمعی از مدیران شهری و استانی تشکیل شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان در این جلسه که با حضور جمعی از مدیران شهری، استانی و تنی چند از اعضای شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه تامین آب در استان و شهر اصفهان وجود دارد، اعضای شورای شهر تأکید ویژه‌ای بر تشکیل ستادی به منظور پیگیری این موضوع داشتند.

قدرت الله نوروزی با بیان اینکه پیگیری معضل آب از سرچشمه حوضه آبریز زاینده رود و موضوع تونل سوم کوهرنگ باید در سطح استانی پیگیری شود، افزود: مدیریت شهری نیز قصد دارد با تشکیل ستاد آب و هم اندیشی، نحوه مصرف آب در اصفهان را مدیریت کند.

شهردار اصفهان، درختان و فضای سبز را سرمایه ای ارزشمند برای اصفهان دانست و ادامه داد: شهرداری اصفهان از مدت‌ها قبل به طور جدی و اساسی، اقداماتی را در نحوه مدیریت مصرف آب، شیوه آبیاری و کاشت گونه‌های مقاوم به کم آبی آغاز و پیگیری کرده تا فضای سبز اصفهان، کمتر دچار آسیب شود، اما در کنار این اقدامات، باید با اخذ راهکارهای مناسب، تشکیل جلسات، تدوین آیین نامه‌ها و استفاده از نظرات صاحب‌نظران حوزه آب، بتوانیم فضای سبز شهر زیبا و جهانی اصفهان که مورد اقبال بسیار زیاد گردشگران است را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه هدر دادن آب در زمان خشکسالی، تخلف نیست بلکه خیانت است، ادامه داد: برای تداوم فعالیت ستاد خشکسالی همه از جمله نهادهای حاکمیتی، مدیران مناطق، مدیران شهری و استانی، سازمان های مردم نهاد و مراکز دانشگاهی باید بسیج شوند تا بتوانیم این مسئله بسیار مهم را حل کنیم.

لزوم برنامه‌ریزی جدی در استفاده از پساب

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه هم اکنون در وضعیت فوق بحرانی به سر می بریم و چنانچه بارش ها ادامه پیدا نکند با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد، گفت: باید با تدبیر شورای شهر و شهرداری اصفهان، راهکارهایی در خصوص استفاده بهینه از آب برای عبور از این شرایط در نظر گرفته شود.

حیدر قاسمی با بیان اینکه فضای سبز موجود، هویت شهر اصفهان است و نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد، افزود: فضای سبز شهر اصفهان راه تنفس شهر است و اگر از دست رود، حیات شهر را دچار مشکل خواهد کرد.

وی استفاده از پساب را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در این خصوص به برنامه ریزی جدی و عملی نیاز است؛ تکمیل خط انتقال پساب و تکمیل مخازن آن، تکمیل و اصلاح تصفیه خانه و همچنین اجماع در مجموعه استان برای عبور از بحران آب از جمله مواردی است که باید محقق شود.

وی تشکیل کارگروه در حوزه فضای سبز و استفاده از ظرفیت سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ برای استفاده از نظرات مردم را از جمله برخی اقدامات حوزه معاونت خدمات شهری برای عبور از بحران خشکسالی ذکر کرد.

خطر تهدید آثار تاریخی

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه بارندگی چند روز گذشته در شهرستان کوهرنگ ۴۶ میلی متر گزارش شده که این میزان همچنان به اندازه نیمی از سال گذشته هم نیست، اظهار کرد: اصفهان ۱۳ میلی‌متر بارندگی داشته که با وجود خوشحالی بسیار زیاد مردم، همچنان به اندازه نصف بارندگی سال گذشته است و از فاصله قابل توجه تا شرایط مطلوب حکایت دارد. 

کوروش خسروی، معضل پوکی خاک را یکی از خطرات تهدید کننده برای شهر اصفهان ذکر کرد و افزود: این پوکی خاک آثار تاریخی را نیز تهدید می‌کند.

وی انتقال تجربه از طریق روابط بین الملل شهرداری، استفاده از دفتر فناوری‌های نوین شهرداری برای به کارگیری تکنولوژی های روز و فعال کردن همه جانبه دیپلماسی شهری را به عنوان راهکارهای مؤثر برای عبور از بحران خشکسالی یاد کرد.

دغدغه حفظ فضای سبز

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در ادامه با بیان اینکه طبق آخرین آمار، کل عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان سه هزار و ۷۰۰ هکتار است، گفت: ۳۰ درصد این عرصه‌ها در شرق اصفهان قرار دارد و از عرصه های اکولوژیک محسوب می شود. 

فروغ مرتضایی نژاد، با بیان اینکه تعهد مسئولان شهر برای تامین آب مورد نیاز عرصه های اکولوژیک، ۲۲۵ لیتر بر ثانیه است، افزود: هم اکنون تنها با پنج تا ۳۵ لیتر بر ثانیه در حال حفظ این عرصه‌ها هستیم.

وی اراضی ناژوان را یک هزار و ۲۵۰ هکتار ذکر کرد و گفت: این اراضی خارج از اراضی باغات شهر است که از تعهدات دیگر سازمان‌ها بوده و باید برای آن آب تأمین می‌کرده، اما هیچ گونه آبی برای آن تامین نشده است.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: در موضوع تامین و مدیریت مصرف آب، برنامه های متعددی از جمله تهیه ۳۸ دستورالعمل مختلف برای جلوگیری از هدر رفت آب، ابلاغ کاهش هفت درصدی کشت چمن، اجرای کشت سه هزار نوع گیاه به صورت دیم و آموزش به معاونان، کارکنان و کارگران شهرداری انجام شده است.  

مردم، بحران را جدی نگرفته اند!
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان یکی دیگر از حاضران در این جلسه بود که با اشاره به موضوع بحران خشکسالی در شهر اصفهان اظهار کرد: متأسفانه مردم همچنان دغدغه خشکسالی را جدی نگرفته اند.

فریده روشن با بیان اینکه هفته فرهنگی اصفهان، فرصت مناسبی برای تبلیغات، آموزش و اطلاع رسانی در این خصوص است، گفت: باید تبلیغات لازم پیرامون پدیده خشکسالی صورت گیرد تا تمام مردم نسبت به این موضوع دغدغه پیدا کنند، زیرا به عنوان نمونه با وجود بحران خشکسالی، هدررفت آب در سطح شهر همچنان زیاد است.

اطلاع رسانی های غلطی که آسیب می‌زند
مشاور عالی شهردار اصفهان نیز در ادامه این جلسه اظهارکرد: در صورتی که برای تأمین آب اصفهان، تصمیمات جدی اتخاذ نشود امید به زندگی از بین می رود. 

جواد شعرباف با بیان اینکه شهروندان اصفهانی بیشترین ایثار را برای نظام و کشور انجام داده اند، افزود: ستاد احیاء دریاچه ارومیه در دولت تشکیل می شود، اما در خصوص احیاء زاینده رود هیچ اقدامی انجام نمی‌شود، متأسفانه در خصوص فضای سبز اصفهان نیز اطلاع رسانی‌های غلطی صورت گرفته و اظهارات کذب باعث شده در این خصوص موضع گرفته شود.

پشت سد، خالی است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در ادامه با تشکر از اهتمام شهردار اصفهان در خصوص تشکیل ستاد خشکسالی، اظهار کرد: میزان آورده سد زاینده رود سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده که در سال جاری و با بارش های چند روز اخیر به ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.  

هاشم امینی با بیان اینکه آب موجود باید به صورت عادلانه تقسیم شود، افزود: اگر مدیریت مصرف در حوزه شرب و بالادست و پایین دست صورت نگیرد، مشکلات اساسی دامنگیر این حوضه آب خواهد شد. 

وی اضافه کرد: در حال تلاش برای رساندن آب به پایان سال آبی هستیم در فضای مجازی در خصوص برخی موضوعات غیرضروری به خوبی اطلاع رسانی می شود در حالی که از همین فضا باید برای اطلاع رسانی بحران آب و راهکارهای مهم به مردم استفاده کرد. 

شهردار اصفهان در جمع بندی نهایی این جلسه، فعال کردن دیپلماسی شهری برای حل موضوع آب، تشکیل کارگروه های مختلف، استفاده از تمام ابزارها و جایگاه های قانونی، پیگیری از تمام مراجع قانونی، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و اطلاع رسانی، استفاده از فرصت‌های تبلیغاتی و بررسی تمام راهکارها برای جلوگیری از هدر رفت آب در شهر را برای عبور از بحران خشکسالی لازم و ضروری دانست.

کد خبر 342471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.