واردات ۴۵ میلیون دلار گوشی تلفن همراه در فروردین ۹۷

براساس اعلام گمرک در نخستین ماه امسال ۲۴۹ هزار و ۱۵۴ گوشی تلفن همراه به ارزش ۴۵ میلیون و ۴۱۴ هزار دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه پارسال از حیث ارزش ۲۲۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایمنا به نقل از گمرک، واردات گوشی تلفن همراه در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر تعداد نیز ۹۶ درصد افزایش یافت.  

در فروردین ماه سال ۹۶ تعداد ۱۲۷ هزار و ۱۸ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۳ میلیون و ۷۹۰ هزار دلار به کشور وارد شده بود.

براساس اعلام گمرک طی فروردین ماه امسال تعداد یک هزار و ۳۴ دستگاه خودرو به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۵۱ هزار دلار به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۷۳ درصد و از حیث ارزش ۷۷ درصد کاهش داشته است.

گمرک ایران به واردکنندگان گوشی تلفن همراه مسافری و تجاری هشدار داد تا در ثبت کد شناسه بین المللی (IMEI) گوشی ها در سامانه گمرک دقت کنند چرا که در صورت هر گونه مغایرت و اشتباه در ثبت این کد با مشخصات گوشی تلفن همراه امکان فعال سازی و رجیستری وجود نخواهد داشت.

گفتنی است، تقاضای سالیانه تلفن همراه در کشور بالغ بر ۹ میلیون دستگاه برآورد می‌شود پیش از اجرای طرح رجیستری در کشور تنها ۲ میلیون دستگاه آن از طریق واردات رسمی و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه نیز از سایر روش های وارداتی مانند ورود همراه مسافر تامین می شود.

بالا بودن سهم واردات غیررسمی و قاچاق از بازار تلفن همراه کشور، دولت دوازدهم را بر آن داشت تا طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا رجیستری را اجرایی کند؛ اجرای این طرح از مهرماه پارسال آغاز شد و به تدریج نشان ها تجاری مختلف موجود در بازار تحت پوشش قرار گرفتند تا تنها گوشی هایی در شبکه مخابراتی کشور قابل استفاده باشد که طور رسمی وارد شده‌اند.

اجرای طرح رجیستری اکنون در مرحله پایانی قرار دارد و به این ترتیب دست واردکنندگان قاچاق از بازار تلفن همراه کشور کوتاه می شود؛ نتایج اجرای این طرح در آمار گمرک مشهود است که همان افزایش ۲۲۹ درصدی ارزش واردات رسمی این محصول آن هم طی یک ماه است.

کد خبر 342466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.