تیترهای اقتصادی روزنامه‌ها در ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

مزایای پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اورآسیا، کاهش اقساط خرید خانه، کاهش سطح رفاه زندگی و چشم انداز قیمتی کالاها در سال ۲۰۱۸ از عناوین اقتصادی روزنامه ها بود.

به گزارش ایمنا، روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان "مزایای پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اورآسیا" نوشته است: اتحادیه اقتصادی اورآسیا شامل قزاقستان، بلاروس و روسیه بود که ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن اضافه شدند.

در سال ۲۰۱۶ ویتنام نیز اولین کشور خارج منطقه بود که به این بلوک پیوست. بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی از جمله چین، اندونزی، آمریکای جنوبی و ... علاقه خود را برای حضور در توافق تجارت آزاد این اتحادیه اعلام کرده‌اند.

در ادامه آمده است: باتوجه به اهمیت کشورهای اورآسیا در تجارت خارجی ما، موضوع تعرفه یکی از موانع افزایش صادرات ما به این کشورها بود، چراکه به‌دلیل توافق نامه ای که بین کشورهای عضو این اتحادیه منعقد شده بود، کشورهای خارج از این حوزه امکان صادرات با تعرفه برابر را نداشتند و باید تعرفه بیشتری را پرداخت می کردند.

اقساط وام مسکن خانه اولی‌ها سبک‌تر شد

روزنامه ایران نیز در گزارشی با تیتر بالا نوشته است: نرخ سود وام مسکن خانه اولی‌ها برای چهارمین باردر سه سال اخیر کاهش یافت. براساس مصوبه شورای پول و اعتبار درنشست سه‌شنبه هفته جاری نرخ سود وام خرید مسکن از ۹.۵ درصد به ۸ درصد و در بافت‌های فرسوده از ۸ به ۶ درصد کاهش یافت.

از سال ۱۳۹۴ تاکنون در چهار مرحله نرخ سود وام خرید مسکن برای صندوق پس‌انداز یکم یا همان خانه اولی‌ها کاهش یافته است. درحالی که این نرخ در خرداد ۱۳۹۴ برابر با ۱۴ درصد بود اکنون به ۶ درصد رسیده است.

در مرحله نخست (پایان ۹۴) این نرخ سود از ۱۴ به ۱۳ درصد رسید و در دومین مرحله یعنی سال ۱۳۹۵ با دو درصد افت به ۱۱ درصد رسید. در سومین مرحله نیز با تقسیم‌بندی آن به مناطق عادی و بافت‌های فرسوده نرخ سود وام خرید مسکن برای خانه اولی‌ها در مناطق عادی شهری به ۹.۵درصد و در بافت‌های فرسوده به ۸ درصد رسید که اکنون این نرخ به ترتیب به ۸ و ۶ درصد افت کرده است.

افت سطح زندگی به ۰.۶۱ درصد

روزنامه شرق نیز در گزارشی با مقایسه سطح رفاه زندگی خانوار ایرانی در سه دهه گذشته نوشته است: داده‌ها نشان می‌دهند که میانگین نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی سرانه به قیمت‌های ثابت که نمودار اساسی و تعیین‌کننده در میزان سطح زندگی به شمار می‌رود، در کره‌جنوبی ۵.۴ درصد، مالزی ۳.۵۲ درصد و در ترکیه ۲.۳۸ درصد بوده است درحالی‌که این نرخ برای ایران به منفی ۰.۶۱ درصد بالغ شده است.

این امر روند فزاینده سطح زندگی در این کشورها و روند کاهنده آن در اقتصاد ایران را در این بازه زمانی نشان می‌دهد.

چشم انداز ۲۰۱۸ کالاها

دنیای اقتصاد نیر در گزارشی با عنوان بالا نوشته است: گزارش بانک جهانی از «چشم‌انداز ۲۰۱۸ بازار کالاها» نشان می‌دهد اقدامات سیاستی نظیر افزایش تعرفه‌های واردات که این روزها مطرح است، کاهش سطح تولیدات و وضع تحریم‌ها از جمله عوامل ریسک‌ساز در بازار جهانی به حساب می‌آیند. بر اساس پیش‌بینی‌های «بانک جهانی» قیمت نیمی از کالاها در سال ۲۰۱۸ افزایش خواهد یافت. با این حال قیمت چهارپنجم از این کالاها در سطحی کمتر از رکورد قیمتی سال ۲۰۱۱ باقی خواهد ماند.

روز سه‌شنبه «بانک‌جهانی» جدیدترین گزارش خود با عنوان «چشم‌انداز بازار کالاها» را برای سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. بر اساس این گزارش در فصل نخست ۲۰۱۸ قیمت کالاها تقویت شد.

کد خبر 342445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.