مستمری بازنشستگان با سبد هزینه خانوار متناسب نیست/شیب تند سالمندی در اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: شیب سالمندی در اصفهان تندتر از میانگین کشوری است، هم اکنون نزدیک ۱۰.۵ درصد جمعیت اصفهان  بالای ۶۰ سال است و بسیاری از اینها با توجه به محدودیت‌های بعضا جسمانی و هزینه‌های بالای درمان نیازمند توجه ویژه هستند.

ناهید تاج الدین در رابطه با تذکرش به وزیر کار به خبرنگار ایمنا گفت: آنگونه که من در این تذکر هم یادآور شده‌ام، جمعیت سرانه خانواده‌های بازنشستگان بیشتر از خانواده‌ ۳.۱ نفری کارگری‌ است و بالطبع هزینه های زندگی بازنشستگان بیشتر از شاغلان و کارگران عادی است. بنابراین چنین شرایطی، لزوم توجه بیشتر به مستمری آنها را مطرح می کند.

نماینده مردم اصفهان گفت: ماده ۹۶  قانون تامین اجتماعی هم تصریح می کند: «سازمان تامین اجتماعی  مکلف‌ است‌ میزان‌ تمام مستمری‌های‌ بازنشستگی‌، ازکارافتادگی‌ کلی‌ و مجموع‌ مستمری‌ بازماندگان‌ را در فواصل‌ زمانی‌ که‌ حداکثر از سالی‌ یکبار کمتر نباشد با توجه‌ به‌ افزایش‌ هزینه‌ زندگی‌ با تصویب‌ هیأت‌ وزیران‌ به‌ همان‌ نسبت‌ افزایش‌ دهد.»

 وی افزود: نص صریح  ماده ۱۱۱ همان قانون باز  تاکید دارد: «مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی‌ و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.»

باز نشسته ها باید بتوانند زندگی خود را با آبروداری بگذرانند

تاج الدین تأکید کرد: بر این اساس لازم است میزان افزایش مستمری بازنشستگان کمتر از افزایش حداقل مزد کارگران عادی نباشد و حتی بیشتر نیز باشد. در حال حاضر تعداد بازنشستگان کشور  یک میلیون و ۳۸۰ هزار نفر است که ۶۰ درصد آنها، فرهنگی هستند و باید بتوانند زندگی خود را با آبروداری بگذرانند.

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: این در حالی است که در شرایط فعلی مستمری بازنشستگان با سبد هزینه خانوار متناسب نیست و کفاف آبروداری آنها را نمی دهد. وانگهی اصفهان پس از تهران و خراسان رضوی بیشترین حقوق بگیران صندوق  بازنشستگی کشوری را به خود اختصاص داده است.

تاج الدین گفت: همچنین در اصفهان شیب سالمندی تندتر از میانگین کشوری است، هم اکنون نزدیک ده و نیم درصد جمعیت اصفهان بالای ۶۰ سال است و بسیاری از اینها با توجه به محدودیت‌های بعضا جسمانی و هزینه‌های بالای درمان در سبد هزینه خانوارشان نیازمند توجه ویژه هستند.

به گزارش ایمنا، ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان در مجلس روز سه شنبه- ۳ اردیبهشت- در تذکر کتبی به وزیر کار خواستار اجرای ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی در مورد افزایش مستمری بازنشستگان شد.

کد خبر 342437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.