خشکی رودخانه زاینده رود نماد بحران آب در لنجان

لنجان-شهردار زرین شهر گفت: با توجه به وضعیت ذخیره آب در پشت سد دبی رودخانه زاینده رود در زرین شهر به وضعیت خشک رسیده و چاه‌هایی که شهرداری در اختیار دارد نیز چاه‌های بستری است که دبی لازم را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، میثم محمدی در نشست شورای هماهنگی بحران مدیریت آب شهرستان اظهار کرد: لنجان به خصوص زرین شهر به دلیل واقع شدن در مسیر مواصلاتی چند استان کشور و همجواری با کارخانه ذوب آهن و دیگر صنایع با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است، بر همین اساس یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های مدیریت شهری طی سال های گذشته رفع آلودگی هوا بوده است.

وی افزود: وجود ۱۵۰ هکتار فضای سبز در زرین شهر نشان از تلاش شهرداری برای کاهش آلودگی هواست، اما باید گفت ۵۰ هکتار از این فضای سبز چمن بوده که نیاز به آب زیادی دارد.

شهردار زرین شهر خشکی رودخانه زاینده رود را نماد آشکار بحران آب در لنجان دانست و تصریح کرد: با توجه به وضعیت ذخیره آب در پشت سد، دبی رودخانه زاینده رود در زرین شهر به وضعیت خشک رسیده و چاه‌هایی که شهرداری در اختیار دارد نیز چاه‌های بستری است که دبی لازم را ندارد بر همین اساس با توجه به شرایط موجود سیاست اصلی شهرداری زرین شهر در حال حاضر، جلوگیری از کاشت چمن، حرکت به سمت مدیریت هوشمند و سیستم‌های کارآمد آبیاری همچون آبیاری قطره‌ای و تبدیل مبلمان شهری به مبلمان کم‌آب است.

وی با اشاره به لزوم استفاده از مدیریت خشکی در کاهش آب مورد نیاز فضای سبز، ادامه داد: در گام نخست حذف چمن روفوژ میانی در خیابان های سطح شهر و انجام آبیاری قطره ای درختان مورد توجه و از سوی دیگر استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز در دستور کار قرار گرفت. مکاتبه‌ای با اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان انجام شد که شهرداری آمادگی دارد از پساب فاضلاب تصفیه خانه شهر خریداری کند.

محمدی اضافه کرد: در پاسخ این مکاتبه به ما اعلام شد کل دبی خروجی پساب به مدت ۳۰ سال به شرکت فولاد مبارکه فروخته شده، واقعیت امر این است اگر قرار بود در زمان انعقاد این قرارداد تصمیم مدیریتی عادلانه و واقع گرایانه گرفته می‌شد بهتر بود این سهم پساب بین همه ذی نفعان و ذی ضرران تقسیم شود نه اینکه این پساب تنها به یک شرکت بخش خصوصی اختصاص یابد.

وی عنوان کرد: قطعا اگر در زمان انعقاد قرارداد سهمی برای شهرداری در نظر گرفته می‌شد، امروز که با چالش جدی آب مواجه هستیم دغدغه‌های موجود برای حفظ فضای سبز و استفاده از آب تازه وجود ندارد، اما به هر حال این اتفاق رخ نداده و تا ۳۰ سال آینده این سهم وجود نخواهد داشت.

شهردار زرین شهر گفت: با توجه به آلایندگی های موجود اجازه حذف فضای سبز و گونه های درختان را به ما نمی دهد و کشت گونه‌های کم‌آب و نگهداری از فضای سبز موجود با کمترین میزان مصرف آب از سیاست‌های شهرداری در حوزه فضای سبز شهری به‌شمار می‌آید که با اولویت بندی در حال انجام است.

وی یادآور شد: ۲۳ اداره از آب فضای سبز شهرداری زرین شهر استفاده می کردند که بحران آب موجب شد این آب قطع شود و نامه نگاری لازم انجام گرفت تا این ادارات نیز به سمت حذف چمن و بهره مندی از سیستم آبیاری قطره ای و آبیاری شبانه حرکت کنند تا از این بحران عبور کنیم.

کد خبر 342425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم فردوسی IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    0 0
    امکان دارد خبرها را به صورت دایمی روی ایمیا اینجانب ارسال کنید