رسانه‌ها مردم را با واقعیت بحران آب آشنا کنند

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: با توجه به اهمیت موضوع بحران آب در راستای فرهنگ‌سازی نیازمند ایجاد یک موج قوی رسانه ای و فرهنگی هستیم و بر همین اساس شهرداری ها و رسانه های جمعی باید با داشتن دغدغه آب جدی تر از گذشت وارد میدان عمل شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در نشست شورای هماهنگی بحران مدیریت آب شهرستان لنجان اظهار کرد: طی چند دهه اخیر عواملی همچون دگرگونی الگوی بارش، ناکارآمدی مدیریت منابع آب، کاهش بارندگی و افت سطح آب‌های زیرزمینی و همچنین حفر بی‌رویه چاه‌های غیرمجاز امروز دست به دست یک دیگر داده تا شاهد وضعیتی بحرانی‌ در منابع آب استان اصفهان و شهرستان لنجان باشیم.

وی افزود: امروز زمان آن رسیده در گام نخست تک تک مسئولان خود خصوص مسایل و چالش های آب توجیه شوند چراکه شاهد هستیم برخی افراد صحبت های تبلیغاتی را مطرح می کنند تا کشاورزان خوشحال شوند، اما واقعیت این است که بحران آب جدی است و تنها راه عبور از این بحران همدلی و مشارکت مردم و مسئولان در مدیریت مصرف است.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: طبق نظر کارشناسان طی ۵۰ سال اخیر بحران آب اتفاق نادری است که امروز رخ داده و باید تلاش کنیم با ترویج فرهنگ مدیریت صحیح مصرف از بحران عبور کنیم چراکه برای عبور از بحران آب مردم نقش مهم و کلیدی را ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه امروز رسانه ها باید مردم را با واقعیت بحران آب آشنا کنند، ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع  بحران آب در راستای فرهنگ‌سازی نیازمند ایجاد یک موج قوی رسانه ای و فرهنگی هستیم و بر همین اساس شهرداری ها و رسانه های جمعی باید با داشتن دغدغه آب جدی تر از گذشت وارد میدان عمل شوند و برای تغییر فرهنگ، نگرش ها و آداب و رسوم مردم از مصرف بی رویه آب به رعایت آن، نقش خود را به درستی ایفا کنند.

صفرخانلو اضافه کرد: شهرداری ها به بهانه مختلف با مردم در ارتباط هستند و بر همین اساس از این ارتباط باید به صورت صحیح در حوزه مصرف آب بهره مند شد و با برگزاری تشکیل کلاس های آموزشی برای شهروندان، ارسال انواع بروشور به در منازل شهروندان با موضوع مصرف بهینه آب، درج انواع پیام های صرفه جویی و راهکارهای صرفه جویی در قبوض، پخش تیزرهای مختلف در تلویزیون شهر، نصب بنر و بیلبوردهای متعدد با مضمون شعارهای صرفه جویی و...این فرهنگ را نهادینه کرد.

وی عنوان کرد: باید به این مهم توجه داشت امروز دیگر آبی نمانده که رویکردهای سنتی پاسخ‌گوی حفظ فضای سبز و کشاورزی باشد و زمانی که مردم در خیابان‌های سطح شهر شاهد هستند هر روز عده ای با شلنگ‌های آب که فشار زیادی هم دارد مشغول آبیاری فضای سبز هستند نمی‌توانند بپذیرند که ما با کمبود آب مواجه هستیم.

فرماندار لنجان خاطرنشان کرد: بحث محیط زیست و مشکلات شهرستان لنجان در این حوزه برای ما حایز اهمیت بوده و بر همین اساس تلاش داریم فضای سبز نابود نشود، اما حفظ چمن امروز جزء اولویت ها به شمار نمی آید و برای حفظ درختان نیز باید به سمت استفاده از سیستم های نوین آبیاری حرکت کرد.

وی متذکر شد: با توجه به بحران آب و در راستای حفاظت و کنترل منابع، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در شهرستان لنجان امری ضروری بوده و بر همین اساس اکیپ گشت و بازرسی باید فعالیت خود را تشدید کنند و گزارش چاه‌های غیرمجاز را به فرمانداری انتقال داده تا در اسرع وقت برخورد قانونی با آنها انجام گیرد.

کد خبر 342424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.