۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
کمبود آب فاجعه‌ای بی تکرار

لنجان-رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان گفت: خشکسالی، تغییر اقلیم، تخریب طبیعت به انواع مختلف و عدم مدیریت صحیح منابع آبی طی سالیان گذشته کار را به جایی رساند که ذخیره آب در استان اصفهان در وضعیت بحران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، علی بیکیان در نشست شورای هماهنگی بحران مدیریت آب شهرستان لنجان اظهار کرد: خشکسالی، تغییر اقلیم، تخریب طبیعت به انواع مختلف و عدم مدیریت صحیح منابع آبی طی سالیان گذشته متاسفانه کار را به جایی رساند که ذخیره آب در استان اصفهان به گواه همه مختصصان مدیریت منابع آب در وضعیت بحران آبی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شاید بحث بحران آب یک جمله تکراری باشد اما قطعه امروز به فاجعه بی تکرار مبدل است افزود: مدیریت مصرف آب در راستای پیشگیری از بحران های ناشی از کم آبی یکی از برنامه هایی است که نیازمند به همراهی مردم و مسئولان دارد چراکه برخوردهای آمرانه با مردم کمتر در این حوزه پاسخگو بوده و بر همین اساس باید به سمت انجام کارهای فرهنگی حرکت کنیم بر همین اساس توزیع بروشورهای چگونگی کاهش مصرف آب در بین مصرف کنندگان آب در شهرستان لنجان توزیع شده است.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به وضعیت بحرانی در حوزه آب تمامی ادارات، نهادها و عموم مردم باید به سمت کاهش مصرف و برنامه ریزی در خصوص اجرای برنامه های سازگاری با بی آبی حرکت کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه از ابتدای اردیبهشت تا چهار اردیبهشت شاهد بارش هایی بودیم که میزان بارندگی در کوهرنگ ۱۰۰ میلی متر گزارش شده و بارندگی ها در این منطقه به بالای ۶۰۰ میلی متر رسیده است.

بیکیان اضافه کرد:طبق نظر کارشناسان به ازای هر یک میلی متر بارش یک میلیون متر مکعب می تواند ذخیره شود به شرط آن که این بارش ها بالای ۱۰ میلیمتر باشد و برآورد بسیاری از کارشناسان این است که اگر میزان بارش ها به ۷۰۰ میلی متر برسد بحران آب شرب در استان اصفهان را می توان تا حدودی پشت سرگذاشت، اما قطعا همچنان کمبود آب وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هفت شهر تحت پوشش شبکه آب شهری شهرستان هستند، عنوان کرد: در شهرستان لنجان ۱۵۲ هزار نفر تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب شهری قرار دارند که برای تامین آب شرب شهروندان نیازمند ۴۰۰ لیتر در ثانیه هستیم و کل حجم آبی که در طول سال از طریق کنتور تحویل آنها می شود حدود ۱۰ میلیون متر مکعب است.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان با بیان اینکه سطح آب سفره های زیرزمینی روبه کاهش است، خاطرنشان کرد: همواره در اویل سال شاهد افزایش مصرف آب هستیم که با توجه به این مهم مجبور بودیم از منابعی استفاده کنیم که به دلیل کاهش آب رودخانه شاهد افت کیفیت آن بود و با هماهنگی انجام شده از سوی فرماندار شهرستان لنجان با استاندار اصفهان بیش از ۱۵ روز است که این منابع از مدار خارج شده و ۱۰۰ درصد مردم تحت پوشش شبکه آب شهری در شهرستان لنجان از آب شرب تصفیه شده از تصفیه خانه باباشیخعلی استفاده می کنند.

وی افزود: در سال گذشته تمام مصوابتی که تحت عنوان قطع آب فضاهای سبز که به شبکه آب شرب متصل بودند به شهرداری ها ۹ گانه شهرستان ابلاغ شد و با همکاری انجام شده ۴۰ مورد از این انشعابات قطع شد و در پایش جدید ۱۱ مورد دیگر شناسایی شد که با توجه به اهمیت موضوع بحران آب این انشعابات نیز قطع شدند.

کد خبر 342423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.