نقص‌های حمایت از صنعت زنبورداری رفع شود/ اشتغالزایی مناسب این صنعت

معاون موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: برای بهبود صنعت زنبورداری باید در مورد استفاده از مراتع و باغ‌ها مسئولان حمایت‌های لازم را انجام دهند زیرا در این باره نقایصی وجود دارد.

مجتبی محرمی با اشاره به چالش کم آبی این روزهای اصفهان و کاهش بارندگی به خبرنگار ایمنا گفت: به دنبال کاهش بارندگی، مراتع هم غنی نمی‌شود و از نظر میزان شهد و گرده که زنبور باید استفاده کند با کمبود مواجه می‌شویم؛ در این صورت به جای اینکه مراتع خوبی در اختیار زنبور قرار گیرد، زنبور داران دست به تغذیه دستی می‌زنند و شکر را جایگزین عذای اصلی زنبور می‌کنند.

وی گفت: اگر مسئولان مربوطه درجه بندی را برای کیفیت عسل در نظر بگیرند، باعث می‌شود زنبورداران با صرف نظر از نگرانی کاهش محصول خود، با حمایت بهتر، محصول با کیفیتی تولید کنند و زنبور خود را با شکر تغذیه نکنند، علاوه بر این مصرف کننده نیز اطمینان پیدا می‌کند که محصول کمتر اما با کیفیت را با قیمت بهتری دریافت می‌کند.  

محرمی چالش‌های مطرح شده در زمینه پرورش زنبور عسل را همزمان با کاهش بارندگی، مسائل محیطی و خشک شدن اقلیم می‌داند که این موارد حیات زنبور عسل را تهدید و باعث کاهش جمعیت آن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نقص‌هایی نیز در برخی از قوانین حمایت از صنعت زنبور عسل مانند کوچ زنبورداران، استفاده از مراتع و باغ‌ها وجود دارد و مسئولان مربوطه باید بیشتر در این موارد ورود پیدا کنند تا فضای بیشتری برای آنها ایجاد شود.

 معاوk موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به ظرفیت های زنبور عسل گفت: زنبور عسل از زوایای مختلفی قابل بررسی است که در حفظ محیط زیست، افزایش محصولات کشاورزی و گرده افشانی نقش بسزایی دارد و به عنوان شاخص بیولوژیک در طبیعت می‌تواند مسائل زیست محیطی را مشخص کند؛ زنبور عسل و صنایع وابسته فرصت خوبی برای اشتغال زایی است.

کد خبر 342417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.