هنرهایی خاموش در بازار پر هیاهوی رقابت

شهرضا – کار آن‌ها همین است، دوختن و دوختن از صبح تا نزدیک غروب در کارگاهی کوچک. بیکار نبودن و درآمد اندک تنها دلخوشی این روزهای آنان برای کار کردن است، البته امیدوار به آینده ای بهتر و روشن تر هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، با نیم نگاهی به بازار، کارگاه‌های بزرگ‌تری به چشم می آیند که شمار کارگران و درآمدشان بیشتر است از دوخت و دوز تا پرورش قارچ و قالیبافی و پرورش کبک، هرکاری انجام می‌دهند، امید آن‌ها به فردا است. ادم هایی که به جای آنکه دست خود را پیش این و آن دراز کنند خودشان آستین همت را بالا زده‌اند تا رفع نیاز کنند.

مشکلات همیشه بوده و هست، اما مشکل هرچه بزرگ باشد باز هم همت این مردان و زنان، از آن بزرگ‌تر است، برای همین با دستی کار می‌کنند و با دست دیگر سنگ‌های پیش پا را برمی‌دارند.

مشکلات تولید را کم و بیش حل می‌کنند، نوسانات ارزی و افزایش اجاره بهای کارگاه نیز است، اما مشکل اصلی آن‌ها بازار فروش است. وقتی کالایی تولید شد باید در محلی عرضه شود تا مردم آن را بخرند، آن هم در بازار پرهیاهوی امروز که هریک از فعالان مشاغل خانگی باید با برندهای مهم ملی و گاه جهانی، رقابت کنند.

اینجا در شهرضا، فعالان زیادی در مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند ظرفیت‌های بازرگانی و تجاری منطقه را به خوبی به خدمت گرفته و از آن استفاده کنند.

مصطفی اباذری، رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا از صدور ۱۹۸ مجوز مشاغل خانگی در سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: در همان سال اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای حمایت از این مشاغل به شهرستان اختصاص داده شد.

وی می‌گوید: مجوزهای صادر شده در زمینه مشاغل خانگی شامل دو بخش مشاغل مستقل و پشتیبان بوده که بیشتر در زمینه صنوف، خدمات و کشاورزی صادر شده است.

  رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا تصریح می‌کند: از سال ۹۱ و همزمان با آغاز اجرای این طرح، به طور میانگین سالانه ۱۵۰ مجوز در شهرستان صادر شده و مجموع مشغل ایجاد شده نیز زمینه اشتغال حدود ۵۰۰ نفر را فراهم کرده است.

حل مشکلات اقتصادی در گروه ایجاد بازار فروش

محمدرضا یزدانی که در مزرعه کوچکش به کار پرورش بلدرچین مشغول است، می‌گوید: هرچند صدور مجوزها در این رشته زیاد بوده و این مسئله باعث افزایش تولیدات شده، اما باز هم درآمد بدی ندارد.

او از نوسانات نهاده‌های صنعت پرورش طیور گلایه می‌کند: دانه و سایر خوراک طیور در فصل‌های مختلف سال با قیمت‌ها مختلفی عرضه می‌شود و این مسئله مانع از برنامه‌ریزی بلندمدت می‌شود.

به گفته این پرورش دهنده بلدرچین، مسئله مهم در این صنعت و هر شغل دیگر، گردش اقتصادی و بازار فروش است و اگر مکانی باشد که به صورت مستمر بتواند گوشت و یا تخم بلدرچین را عرضه کند، تا حد زیادی این مشکل برطرف می‌شود.

لیلا فروغی که پس از اخذ مجوز قالیبافی در اتاق کوچکی که در خانه به این کار اختصاص داده، مشغول به کار شده است نیز با تأکید بر ضرورت ایجاد بازار اختصاصی برای عرضه محصولات خانگی، می‌گوید: من و همه افرادی که در خانه یا کارگاه‌های خانگی و کوچک، قالیبافی می‌کنند، هرگر نمی‌توانند یا صاحبان گالری فرش رقابت کنند، پس باید محلی برای فعالیت ما نیز وجود داشته باشد.

مهسا دهقانی هم که از دو سال قبل ملیله‌دوزی می‌کند، می‌گوید که اگر غرفه‌ای برای فروش محصولاتش داشت، حتما درآمدش بیشتر می‌شد و می‌توانست اندکی به اقتصاد خانواده کمک کند.

در اردیبهشت سال ۹۱ شورای عالی استان‌ها با تأکید بر ضرورت ایجاد محل‌هایی برای عرضه محصولات خانگی در روزهای معین هفته، اعلام کرد که این محل‌ها انحصاراً در اختیار صاحب حرفه و شغل خانگی برای عرضه دستاوردهای آنها خواهد بود.

در این مصوبه تأکید شده بود که استفاده از این محل‌ها هیچ گونه حقوقی اعم از حق کسب و پیشه و سایر حقوق قانونی برای استفاده کننده نخواهد داشت و عرضه کنندگان کالاها در این بازارچه‌ها نیز باید صرفاً کالاهای مشخص شده در فهرست ابلاغی ستاد ساماندهی مشاغل خانگی را عرضه کنند و حق عرضه محصولات دیگر و محصولات اشخاص ثالث را ندارند.

بر اساس یکی دیگر از مفاد این مصوبه، ایجاد این بازارچه‌ها از وظایف شهرداری‌ها دانسته شده و به این سازمان‌ها تکلیف شد تا جدول زمانبندی کار این مراکز را نیز با همکاری اعضای شوراهای اسلامی شهرها، تعیین کنند.

در شهرضا این مصوبه شورای عالی استان‌ها، باوجود تأکیدات فراوان در کارگروه اشتغال، اما هنوز اجرایی نشده، هرچند دلایل مختلفی از سوی مسئولان شهرداری در این باره ذکر شده است.

فعلا محل جدیدی برای ایجاد بازار در نظر نداریم

امیر سبزواری، مسئول واحد سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری شهرضا از وجود مشکلات فراوان در این زمینه خبر می‌دهد و می‌گوید: محلی برای ایجاد بازارچه مشاغل خانگی در کارخانه تاریخی «نوین» شهرضا برای این منظور انتخاب شد، اما پس از دو بار آگهی، تنها یک نفر متقاضی حضور در آن شد.

وی تصریح می‌کند: در سال گذشته رأی قضایی به سود طرفین معارض صادر شد که به موجب آن، شهرداری شهرضا از کارخانه نوین خلع ید شد.

مسئول واحد سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری شهرضا اظهار می‌کند: محلی هم در پارک ملت در نظر گرفته شد که به تأیید اعضای کارگروه اشتغال شهرستان نرسید و در حال حاضر هم محل دیگری برای این منظور در نظر نداریم.

کد خبر 342366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.