عامل کلیدی گسترش بیماری پارکینسون شناسایی شد

مولکولی که ظاهرا نقشی اساسی در گسترش بیماری پارکینسون دارد شناسایی شد؛ پارکینسون یک بیماری ناتوان کننده است که میلیونها نفر در جهان با آن دست به گریبان هستند.

به گزارش سرویس علمی ایمنا، محققان دانشگاه پوردو، در بافت مغزی بیماران مبتلا به پارکینسون ترکیبی به نام آکرولئین شناسایی کردند که محصول جانبی سمی و بدبوی حاصل از چربی‌سوزی است(مغز از چربی به عنوان سوخت استفاده می‌کند) و معمولا از بدن دفع می‌شود. ولی این تیم تحقیقی دریافته است که این ماده تبدیل به پروتئینی به نام آلفاسینوکلئین می‌شود، زمانی که این پروتئین در ناحیه توده سیاه مغز انباشته می‌شود، سلول‌های غشایی را تخریب می‌کند و تشکیلات کلیدی موزون‌ها این سلول‌های مغزی را از بین می‌برد.

دکتر رئی شی، سرپرست تیم تحقیق می‌گوید: زمانی که مرگ این سلول‌ها با اندازه کافی گسترش یافت، علائم بیماری پارکینسون آشکار می‌شود.

هرچند جین کریستوفر روشه خاطر نشان کرد که با کاهش آکرولئین، می‌توان روند توسعه بیماری پارکینسون را کاهش داد اما ممکن است که این روش برای بیماران مبتلا به پارکینسون مناسب نباشد چرا که کاهش فشار خون را به دنبال دارد.

روشه می‌گوید: در هر دو نوع آزمایشات به کار رفته روی نمونه‌های حیوانی و نیز کشت‌های سلولی، نقش آکرولئین تایید شده است.

وی می‌افزاید: ما نشان دادیم که آکرولئین نه تنها عامل پشت پرده بیماری پارکینسون نیست بلکه نقشی مستقیم در مرگ سلول‌های مغزی ایفا می‌کند.

هدف از این تحقیق این است که در آینده نزدیک بتوانیم علائم آغاز روند بیماری را کشف کرده و در جهت شکست آن اقدام کنیم.

این تحقیق در مجله "Molecular and Cellular Neuroscience" علمی علوم اعصاب سلولی و مولکولی منتشر شده است.