تیترهای اقتصادی روزنامه‌ها در ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

روند معاملات بازار سهام در هفته جاری، جایگزینی قطر به جای امارات در معاملات ارزی، مشکلات ارزی تجار و تجربه گذشتگان در برابر چند نرخی بودن ارز از جمله عناوین اقتصاد روزنامه‌های امروز است.

به گزارش ایمنا، دنیای اقتصاد در گزارشی از بازار سهام و سکه در این هفته نوشته است: روز گذشته بازار سهام با تغییر مسیر مواجه شد و شاخص بورس ۲۷۷ واحد رشد کرد. در سوی دیگر، بازار سکه برای دومین روز متوالی کاهشی شد و افت قیمت ۲۵ هزار تومانی را تجربه کرد.

در شرایطی که نااطمینانی‌ها نسبت به سرنوشت برجام یکی از مهم‌ترین عوامل نوسان اخیر بازارها بوده است، معاملات روز گذشته تا حدودی نشان از کاهش التهاب میان معامله‌گران داشت.

به این ترتیب، برخی اخبار از توافق آمریکا و اروپا برای حفظ برجام، پالس‌هایی از امید را به بازارها صادر کرد. در بورس تهران علاوه‌بر کاهش نگرانی‌های غیراقتصادی، سیگنال‌هایی از بورس کالا مبنی بر بالا ماندن نرخ‌های فروش محصولات صادراتی موجب تحرک مثبت قیمت سهام شد.

قطر، جایگزین امارات می‌شود

همچنین روزنامه شرق در گزارشی در مورد جایگزینی قطر به جای امارات در معاملات ارزی نوشته است: قطر جایگزین امارات می‌شود. روز گذشته برخی رسانه‌ها از تلاش بانک مرکزی برای جایگزینی قطر به جای امارات در مبادلات بانکی خبر دادند.

تلاشی که با افتتاح حساب توسط چند بانک ایرانی نزد بانک ملی قطر آغاز شده تا از این پس این کشور که روابط بین‌الملل و سیاست‌های منطقه‌ای نزدیک‌تری به ایران دارد، هاب جدید مبادلات ارزی اقتصاد ایران باشد.

طبق این گزارش‌ها با توجه به مشکلات نقل‌وانتقال ارز با دوبی، روابط ارزی با قطر گسترش خواهد یافت و بانک ملی و پارسیان نیز این حرکت را با افتتاح حساب در بانک ملی قطر آغاز کرده‌اند.

سوختن فرصت‌های تجارت

علیرضا مناقبی در یادداشت صفحه اقتصادی روزنامه آرمان نوشت: وقتی سخن از ارز به میان می‌آید، ناخودآگاه دلار به‌عنوان اولین مصداق آن به ذهن خطور می‌کند، حتی برای واردکنندگانی که فعالیت تجاری خود را با یورو انجام می‌دهند. وقتی هم صحبت از تراکم صدور بخشنامه‌های ارزی می‌شود، واردکنندگان، براساس تجربه تاریخی، آن را به معنای سخت شدن بوروکراسی اداری برای دریافت و انتقال ارز تلقی می‌کنند.

در کنار این معنا، موضوع دیگری که به‌شدت نگران‌کننده است، ایجاد بازار سیاه مخفیانه برای خرید وفروش ارز است. همه اینها در کنار هم، حکایت گر آغاز دورانی سخت برای کسانی است که فعالیت اقتصادی بنگاه خود را در عرصه تجارت خارجی متمرکز کرده‌اند.

واقعیت این است که نه‌تنها صعود قیمت دلار در نیمه‌های ماه گذشته، زیان‌های فراوانی به بازار سرمایه، تجار و تمام کسبه‌ای که با کالاهای وارداتی و صادراتی سرو کار دارند، وارد کرد، بلکه صدور بخشنامه‌های پیاپی و مبهم بانک مرکزی نیز بر سخت شدن این دوران بر واردکنندگان افزود.

درسهایی از تک نرخی شدن ارز

ایمان نوربخش در بخشی از سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: مرور خاطرات برخی مدیران ارشد بانک مرکزی طی سال‌های ۷۰ تا ۸۰ نشان می‌دهد بسیاری از نگرانی‌ها و اختلاف نظرات آن روز مدیران ارشد اقتصادی با آنچه امروز از زبان مسوولان اقتصاد کشور می‌شنویم تشابه زیادی دارد.

در آن سال‌ها نیز در مقطعی دو نرخ و سپس سه نرخ ارز رسمی وجود داشت. طرفداران نرخ پایین ارز استدلال می‌کردند که در آن مقطع برای نوسازی و احداث کارخانه‌ها و خطوط تولید نیاز ارزی بالایی وجود دارد و در صورت افزایش ناگهانی نرخ ارز فشار سنگینی به صنایع کشور وارد خواهد شد.

از طرف دیگر اختلاف این نرخ‌ها موجب چالش و بعضا سوء‌استفاده برخی از خریداران و مقاضیان ارز می‌شد؛ به‌گونه‌ای که برخی از واردکنندگان که می‌توانستند از نرخ‌های پایین‌تر استفاده کنند و با استفاده از «بیش بود صورتحساب‌ها» (Over the invoice)  مازاد ارز را با نرخ بالاتر در بازار می‌فروختند و این اختلاف نرخ تورم برای آنها سود قابل‌توجهی داشت

کد خبر 342328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.