رانندگان اتوبوس مشهد ۳۰ میلیارد تومان از اتوبوسرانی طلبکار هستند

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه مسکوت ماندن مصوبه افزایش بهای اتوبوس در شورای چهارم به دلیل نزدیکی انتخابات بود، گفت: قیمت بلیط در مشهد به مراتب کمتر از سایر کلانشهرهاست.

 به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، مجتبی بهاروند در گفت و گوی خود پیرامون افزایش بهای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری، اظهارکرد: اوایل سال‌٩۶ شورای چهارم شهر مشهد، مطابق سال‌های گذشته، تصمیم به افزایش قیمت بلیت اتوبوس به مبلغ ۵٠‌ تومان گرفت، اما شهرداری این مصوبه را اجرایی نکرد و برای مدتی مسکوت نگه‌داشته شد.

بهاروند با بیان اینکه مصوبه افزایش بهای اتوبوس به دلایل انتخاباتی تا چند روز قبل از آغاز به کار شورای پنجم توسط شهرداری سابق مشهد اجرایی نشد تا اینکه شهرداری وقت مشهد به‌یک‌باره و درست چند روز مانده به آغاز فعالیت شورای جدید، بهای اتوبوس را گران کرد، افزود: آن زمان وقتی مردم ما را می‌دیدند، سؤال اولشان درباره گرانی اتوبوس بود، درحالی‌که این مصوبه، نه در شورای پنجم مصوب شد و نه ما آن را اجرایی کرده بودیم.

وی در ادامه با اشاره به بدهکاری شرکت‌های بخش خصوصی، افزود: شهرداری سابق مشهد درحالی مصوبه را چند ماه مسکوت نگه داشت که شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی هزینه‌هایشان در حوزه مالیات، بیمه و حقوق و دستمزد افزایش یافته بود و آنان نیز برمبنای مصوبه شورا برنامه‌ریزی‌ کرده بودند؛ با این شرایط (مسکوت ‌نگهداشتن مصوبه برای چند ماه) شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی متضرر شدند.

بهاروند خاطرنشان کرد: مشکلات این شرکت‌ها تاجایی پیش رفت که به نخستین دغدغه اعضای شورای پنجم در روزهای نخست تبدیل شد و برخی از این شرکت‌ها اکنون رقمی در حدود ٢۵ تا ٣٠ ‌میلیاردتومان به رانندگان و سرمایه‌گذاران بدهی دارند.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: اگر این وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند، احتمال انصراف همین چند شرکت از ارائه خدمات در حوزه حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی نیز وجود دارد؛ چندی پیش، شهرداری مشهد ١٠٠دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد اضافه کرد، اما هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نشد به این بخش وارد شود.

وی افزود: با این شرایط، شهرداری این اتوبوس‌ها را به سازمان اتوبوسرانی مشهد واگذار کرد؛ ازنظر اقتصادی نیز یک سرمایه‌گذار باید ۶٠٠میلیون‌تومان برای خرید یک اتوبوس هزینه کند، اما درمقابلش، سودی یک تا دومیلیون‌تومانی داشته باشد، قطعا با این شرایط، رغبت سرمایه‌گذارها برای سرمایه‌گذاری کم می‌شود.

بهاروند آلودگی هوا و ترافیک را دو چالش مهم و اساسی شهر مشهد دانست که با مدیریت ترافیک و ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی برطرف می‌شود و گفت: در شورای پنجم نیز اولویت ما توسعه ناوگان اتوبوسرانی به‌عنوان ناوگان انبوه‌بر عمومی است.

وی با بیان اینکه در حوزه مشکلاتی نیز وجود دارد، تصریح کرد: مشکل اول، پرداخت‌نشدن سهم دولت در زمینه حمایت از توسعه این ناوگان است؛ جدا از این، شهرداری مشهد، رقمی کلان از بدهکاری شهرداری سابق به ارث برده که همین موضوع، دست شورا و شهرداری را در حمایت از افزایش‌نیافتن قیمت بلیت اتوبوس بسته است.

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد، همچنین مقایسه‌ای بین بهای بلیت اتوبوس مشهد و دیگر کلان‌شهرهای کشور دارد و در این زمینه گفت: مشهد با اینکه جایگاه دومین کلان‌شهر کشور را دارد، قیمت بلیت آن بسیار کمتر از سایر شهرهاست؛ در تهران، نرخ بلیت مترو در حدود هزارتومان است که در مشهد این رقم ۵٠٠تومان است و بلیت اتوبوس نیز در تهران، بستگی به مسیر طی‌شده از ۴٠٠ تا هزارتومان متغیر است.

وی با اشاره به اینکه در مقایسه ‌با سایر کلان‌شهرها اوضاع مشهد در حوزه ارزان‌بودن بهای خدمات شایان‌توجه است، گفت: مثلا اصفهان در سال جدید افزایش بهای قیمت بلیت نداشته‌ است، اما بلیت اتوبوس در آنجا ٧٠٠‌تومان است.

کد خبر 342273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.