آسیب مغزی، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می دهد

مطالعات نشان می‌دهند که ضربه سر یا آسیب تروماتیک مغز (چه خفیف، متوسط یا شدید) با افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون همراه است؛ میزان این خطر نیز به شدت آسیب بستگی دارد.

به گزارش سرویس علمی ایمنا و به نقل از پایگاه خبری سی ان ان، نتایج پژوهش محققان آمریکایی نشان می دهد که پس از یک آسیب خفیف که معمولا به عنوان یک سکته مغزی خوانده می شود، خطرابتلا به پارکینسون ۵۶ درصد و هنگام آسیب متوسط تا شدید نیز تا ۸۳ درصد افزایش می‌یابد.

بیماری پارکینسون، یک اختلال عصبی غیر قابل درمان است که می‌تواند موجب لرزش، سفتی عضلات و اختلال در تعادل، راه رفتن و هماهنگی حرکات بدن شما شود.

به منظور مطالعه جدید، محققان دانشگاه کالیفرنیا بر روی ۳۲۵ هزار و ۸۷۰ کهنه سرباز آمریکایی  ۳۱ تا ۶۵ ساله آزمایش‌هایی انجام دادند. در ابتدای مطالعه هیچکدام از بیماری‌های پارکینسون و یا جنون در بین آن‌ها مشاهده نشد، هرچند نیمی از آن‌ها دچار سکته مغزی خفیف، متوسط یا شدید بودند.

در مرحله بعد، محققان این افراد را برای ارزیابی خطر بیماری پارکینسون مورد آزمایش قرار دادند. در طی ۱۲ سال از شروع مطالعه، در مجموع ۱۴۶۲ نفر به پارکینسون مبتلا بودند. از میان آن ها، ۹۴۹ نفر (یا ۵۸ درصد ازکل شرکت کنندگان)  دچار سکته مغزی بودند، در حالی که ۵۱۳  نفر (۳۱ درصد) آنها هیچ سابقه‌ای نداشتند.

پس از محاسبه سن، سلامت و سایر عوامل، محققان به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به سکته مغزی در خطر ۷۱ درصدی ابتلا به بیماری پارکینسون قرار دارند، برای افرادی که دارای سکته مغزی متوسط تا شدید بودند، این درصد ۸۳ و برای افرادی که سکته مغزی خفیف داشتند، نیز این درصد  ۵۶ درصد عنوان شد.

در ضمن بیماری پارکینسون نیز به طور متوسط دو سال زودتر در افرادی که سکته مغزی کرده بودند و در مقایسه با کسانی که سکته نکرده بودند، تشخیص داده شد.

این پژوهش در مجله پزشکی آکادمی مغز و اعصاب آمریکا موسوم به Neurology منتشر شده است.

کد خبر 342260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.