پهباد اسباب بازی شکنندگی امنیتی عربستان را نشان داد

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: وقتی به قول مقامات عربستان  یک پهباد اسباب بازی می تواند در فضای کاخ پادشاهی که یکی از حساس ترین  مناطق عربستان است، وارد شود، این امر نشان دهنده آسیب پذیری و خلاء جدی امنیتی عربستان است.

پیمان جبلی در مورد تیراندازی به یک پهباد در حومه کاخ سلطنتی پادشاه عربستان، به خبرنگار ایمنا گفت: تاخیر در اعلام این حادثه و دلایل آن از سوی مقامات عربستانی به خودی خود شک برانگیز و باعث تردید است.

وی با اشاره به اینکه در محیط بسیار بسته امنیتی عربستان که هیچ رسانه مستقلی امکان فعالیت ندارد، واقعا سخت است که پی ببریم علت این ماجرا و واقعیت آن چه بوده است، افزود: اما شواهد و قراینی که وجود دارد حاکی از آن است که مسأله بسیار فراتر از چیزی بوده که مقامات عربستان ادعا می کنند.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: وقتی به قول مقامات عربستان  یک پهباد اسباب بازی می تواند در فضای کاخ پادشاهی که یکی از حساس ترین  مناطق عربستان است، وارد شود، این امر نشان دهنده آسیب پذیری و خلاء جدی امنیتی عربستان است.

وی تصریح کرد: اینکه چه کسی این پهباد را به حرکت در آورده و به سمت کاخ پادشاه هدایت کرده، مسأله ای قابل تامل است؛ مقامات عربستانی به این موضوع اشاره نکرده اند ولی در شبکه های اجتماعی معارضین عربستان دیده شده که برخی احتمال داده اند که چه بسا این پهباد توسط یمنیها به سمت کاخ پادشاه به حرکت در آمده باشد؛ همان طور که موشکهای یمنی نیز برخلاف توقع و انتظارحاکمان مستبد عربستان تا ریاض و فراتر از ریاض هم رسیده اند.

جبلی خاطر نشان کرد: اگر این ادعا واقعیت داشته باشد باید گفت معادلات جدیدی در جنگ عربستان با یمن در حال رخ دادن است و آن هم اینکه قلب پایتخت عربستان و کاخ پادشاهی این کشور مورد هدف نیروهای یمنی قرار می گیرد. بنابراین می توان گفت حرکت این پهباد به نوعی هشدار به مقامات عربستان است مبنی بر اینکه هیچ جای عربستان از تیر رس سلاحهای یمنی ها در امان نیست. 

دوساعت برای از کار انداختن یک پهباد اسباب بازی؟

وی افزود: البته اگر پیش بینی‌ها نسبت به نحوه رفتار ولیعهد عربستان که به نوعی تمام عرفهای جاری این کشور را زیر پا گذاشته و مخالفتها و معارضه های بسیار جدی حتی در هیئت حاکمه عربستان را برانگیخته، به این رخداد اخیر اضافه کنیم؛ به نظر می رسد عربستان به هیچ وجه از شرایط مستقر امنیتی برخوردار نیست و شکنندگی و آسیب پذیری به شدت در داخل این کشور وجود دارد. در همین راستا، نگرانی‌هایی که عربستان و مقامات امنیتی این کشور نسبت به این حادثه دارند به خوبی مشهود است.

این کارشناس مسائل بین المللی گفت: اگر مشابه این حوادث بار دیگر اتفاق بیفتد، شاید مقامات عربستان نتوانند به سادگی با آن برخورد کنند؛ چرا که به گفته خود نیروهای امنیتی این کشور، دوساعت طول کشید تا توانستند این پهباد اسباب بازی را از کار بیاندازند؛ همه اینها علامت سؤال جدی در برابر قدرت امنیتی عربستان ایجاد می کند. 

این استاد دانشگاه افزود: در حقیقت می توان یک نتیجه نهایی گرفت که وضعیت سیاسی- امنیتی داخل هیئت حاکمه عربستان به شدت شکننده است، این واقعیت قابل کتمان نیست و باید دید در آینده آثار و مصادیق این شکنندگی چه خواهد بود.

جبلی تأکید کرد: البته این احتمال هم وجود دارد که تیراندازی در کاخ سعودی به جنگ قدرت عموزادگان بر می گردد، چنانکه این سناریو درست باشد، نشان دهنده تعارض‌های جدی در داخل هیئت حاکمه، خاندان پادشاهی عربستان و نزدیکان و خویشاوندان ولیعهد است که موضوعی قابل انکار نیست.

وی تصریح کرد: البته ارتباط این حادثه با تضادهای درونی خاندان سلطنتی و چالشهایی که عربستان در حوزه جنگ یمن با آن روبروست هنوز اثبات نشده و  چنانکه در آینده بتوانیم به اطلاعات بیشتری دست بیابیم، بهتر می توان راجع به آن قضاوت کرد.

ایران و عربستان؛ دو دیدگاه، دو رویکرد

جبلی در رابطه با رویکرد ایران با عربستان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده در قبال آتش افروزی های عربستان در تمام منطقه از عراق وسوریه گرفته تا لبنان و نیز تمام مناطق غرب آسیا ، این کشور را از اقدامات تفرقه برانگیز برحذر بدارد.

این استاد دانشگاه یاد آورشد: در حالی که عربستان شب و روز وقت خود را برای حمایت از تروریستها، کشتار مردم بی دفاع یمن و توطئه برای امنیت و ثبات کشورهای منطقه گذاشته است، ایران می کوشد با همراهی جبهه مقاومت به مبارزه با گروههای تکفیری وتروریستی تا نابودی کامل آنها در منطقه بپردازد و این تفاوت بین این دو رویکرد است.

کد خبر 342246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.