۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
یک قدم مثبت برای توزیع ثروت در شهر

راه‌اندازی خزانه‌داری متمرکز در شهرداری کلید خورد و با اجرای این طرح ثروت در اصفهان عادلانه توزیع می‌شود و توسعه ناموزون شهر کنترل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایجاد عدالت اجتماعی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان به وی‍ژه در کلانشهرهاست.  یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های تحقق این مطالبه توزیع مناسب و عدالت محور ثروت در شهر است. طی سال‌های اخیر عدم تحقق این امر منجر به توسعه ناموزون شهر و توزیع ناعادلانه ثروت شده و پدیده‌ای به نام منطقه برخوردار و محروم را ایجاد کرده است.

از این رو وزارت کشور در اردیبهشت سال ۹۶ راه‌اندازی "خزانه‌داری متمرکز" را به دنبال پراکندگی حساب‌های شهرداری‌های مناطق و سازمان‌های وابسته به شهرداری و عدم وجود رویه یکسان در کنترل این حساب‌ها، تصویب و به همه کلانشهرهای کشور ابلاغ کرده است.

به دنبال این امر طرح پیشنهادی ۹ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع "آسیب شناسی و رفع چالش‌های راه‌اندازی خزانه‌داری متمرکز درشهرداری اصفهان" در سی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بررسی و با ۱۲ رای مصوب شد.

راه‌اندازی "خزانه‌داری متمرکز" در دستور کار شهرداری قرار گفت

فتح‌الله معین، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان هدف از ایجاد "خزانه داری متمرکز" را پراکندگی حساب‌های شهرداری‌های مناطق و سازمان‌های وابسته به شهرداری دانست و گفت: عدم وجود رویه یکسان در کنترل حساب‌های شهرداری باعث شد که وزیر کشور طی بخش‌نامه‌ای طرح ایجاد خزانه‌داری متمرکز در شهرداری‌ها را برای واریز همه درآمدهای شهرداری به حساب خزانه متمرکز و توزیع درآمدها مصوب و به همه شهرداری‌ها ابلاغ کند.

وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان با انجام بررسی‌های لازم در قالب مصوبه‌ای شهرداری را ملزم به راه‌اندازی  "خزانه‌داری متمرکز" کرده است، اظهار کرد: بر این اساس باید در حداقل زمان ممکن این بخش راه‌اندازی و آسیب‌شناسی مورد نیاز اجرای این طرح نیز ظرف سه ماه پس از راه‌اندازی انجام شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این بخش‌نامه وزارت کشور در خصوص راه‌اندازی "خزانه داری متمرکز" در سال ۹۶ ابلاغ شده بود، افزود: شهرداری اصفهان در آغازین روزهای سال ۹۷ ایجاد خزانه داری متمرکز را در دستور کار قرار داده و اجرای آن نیز توسط شهردار ابلاغ شده است.

وی کنترل بیشتر مالی شهرداری و حسابرسی سریعتر نسبت به حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری را از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی "خزانه‌داری متمرکز" عنوان کرد.

درآمدهای شهرداری بین همه مناطق عادلانه توزیع می‌شود

علیرضا نصر اصفهانی، نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تاکید بر اینکه راه‌اندازی "خزانه‌داری متمرکز" بر همه شهرداری‌ها تکلیفی قانونی است، گفت: باید توجه داشت که با توجه به منابع جذب درآمد و نیز هزینه‌های موجود در هر شهرداری ممکن است توزیع عادلانه خدمات صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: از آنجایی‌ که شهرداری‌ها درآمد جذب کرده و هزینه‌ می‌کنند و اعتبارات کسب شده را در منطقه موردنظر خود تعریف میکنند، با این روش ثروت به صوت عادلانه توزیع نشده و به سمت و سویی‌ سوق پیدا می‌کند که منطقه‌ای عمل شده و توزیع عادلانه خدمات که شعار شورای اسلامی شهر است محقق نشود.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: به زبان دیگر می‌توان گفت خزانه‌داری متمرکز و استقرار آن در شهرداری مرکزی و شهرداری‌ها زمینه توزیع عادلانه ثروت شهر در کل مناطق ۱۵ گانه را دنبال می‌کند و بودجه به طور متمرکز تجمیع پیدا می‌کند.

نصراصفهانی افزود: با اجرای این طرح، هزینه‌ها متمرکز شده و اینکه چه میزان از بودجه در کدام بخش هزینه شود با نظر و تشخیص و صلاحدید شهرداری مرکزی صورت می‌گیرد ولی میزان جذب درآمد باتوجه به توانایی مالی مناطق درنظر گرفته خواهد شد.

نصراصفهانی به آسیب‌های احتمالی "خزانه‌داری متمرکز" نیز اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح و تمرکز درآمدها در بخش خزانه متمرکز به دلیل اینکه درآمدهای جذب شده توسط مناطق مختلف شهرداری ممکن است در مناطق دیگر به مصرف برسد، انگیزه شهرداری‌ها در جذب منابع مالی تحلیل می‌رود.

 وی ادامه داد: البته در تدوین این طرح به دنبال مشوق‌هایی برای شهرداری‌ها نیز بوده‌ایم به این صورت که هر شهرداری که جذب درآمد بیشتری داشت مورد تشویق قرار بگیرد که این تشویق شامل شخص شهردار ومجموعه شهرداری آن منطقه است و از طرفی جزء موارد ارزیابی شهرداری مناطق است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه  شهرداری مرکزی منطبق با آنچه اعضای شورای اسلامی شهر به آن معتقد بودند و نیز آنچه وزارت کشورقانوناً تکلیف کرده است لایحه مورد نظر را تنظیم و به صحن علنی شورا ارایه می‌دهد، گفت: البته تاکنون شهرداری در این زمینه لایحه‌ای را به شورای شهر ارسال نکرده است و طی دو ماه فرصت دارد تا لایحه مورد نیاز برای "خزانه‌داری متمرکز" را به شورای شهر ارسال کند.

نیازهای ضروری مناطق با تزریق مازاد درآمد سایر مناطق تامین می شود

نصیر ملت، رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به شرایط موجود درآمدی در سازمان‌ها و مناطق شهرداری اظهار کرد: در حال حاضر شرایط موجود درآمدی در این مراکز به این گونه است که سازمان‌ها و مناطق شهرداری براساس  میزان درآمدی که در سازمان و منطقه خود کسب می‌کنند برنامه‌ریزی برای هزینه این درآمد را نیز انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه شهرداری مرکزی ارتباط و امکان ورود مستقیم به این درآمدها را ندارد و یک بخش از درآمدها را شهرداری دریافت و بخشی دیگر نیز در اختیار سازمان مربوطه قرار می گرفت، افزود: با اجرای طرح "خزانه داری متمرکز" همه درآمدهای متصل به شهرداری اعم از شهرداری مرکزی، شهرداری مناطق و سازمان‌ها و تمامی زیرمجموعه‌های آن در یک خزانه مرکزی متمرکز و با هماهنگی شهرداری مرکزی از این مرکز در جایگاه های مختلف توزیع می‌شود.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان به اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح«خزانه داری متمرکز» هم خدمات به طور متوازن توزیع می‌شود و هم امکان جابه جایی درآمد از حساب‌ها آسان تر مهیا می‌شود.

وی افزود: قبلا  این امکان بود که برخی مناطق برای تامین نیازهایشان مجبور  به دریافت وام بودند و قاعدتاً برای پرداخت وام باید هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کردند که با اجرای این طرح به راحتی می‌توانیم در بخش‌هایی که مازاد درآمد داریم جابه جایی صورت دهیم ونیازهای ضروری مناطق و یا سایر  بخش‌های مختلف شهرداری را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری مرکزی با اجرای این طرح بر نوع هزینه کرد درآمدهای کسب شده اشرافیت دارد، ادامه داد: در گذشته شاهد این موضوع بودیم که برخی طرح‌ها در برخی مناطق انجام می‌گرفت درحالی که حتی در اولویت برنامه چهارم و پنجم شهر هم نبود و برعکس در برخی از مناطق برنامه‌های در اولویت اول به دلیل کمبود منابع و بودجه انجام نمی‌گرفت.

ملت با بیان اینکه تخصیص اعتبارات و منابع براساس دو اصل  انجام می‌گیرد، ادامه داد: با اجرای این طرح قطعاً اولویت اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها با برنامه‌هایی است که در  اولویت اول قرار گرفته و تلاش براین است که نوع تخصیص اعتبارات و منابع براساس دواصل؛ توزیع متوازن خدمات در همه سطوح شهر و فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود هر منطقه امکان پذیر باشد.

وی به آسیب‌های احتمالی اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: احتمال دارد انگیزه برخی از مدیران مناطق در کسب منابع درآمدی کم شود چون باور آنان براین است که درآمد کسب شده به دلیل تجمیع در خزانه مرکزی امکان دستیابی به تمامی این درآمدها را از آنها می گیرد .

ملت افزود:  قاعدتاً این نوع نگاه به طرح، اشتباه است که برای پیشگیری از  این آسیب احتمالی باید پیش بینی ارائه راهکار کرد به این صورت که بخشی از این درآمد در اختیار مدیران مناطق قرار گرفته و عوامل انگیزشی برای اینکه تلاش مدیران در راستای درآمدزایی کاهش پیدا نکند.

وی ظرفیت شناسی مناطق را راهکار دیگر برای پیشگیری از این آسیب بیان کرد و گفت: براساس ظرفیت‌های موجود در هر منطقه باید الزاماتی ایجاد کنیم که آن منطقه به این ظرفیت دست یابد و براساس منابع موجود، ظرفیت‌های درآمدی خود را فعال کند.

پایان اردیبهشت "خزانه داری متمرکز" در شهرداری اصفهان کلید می‌خورد

مرتضی طهرانی، معاون اداری مالی شهردار اصفهان با بیان اینکه هدف از اجرای طرح "خزانه داری متمرکز" کنترل هزینه‌ها و درآمدها است، اظهار کرد: به منظور کنترل هزینه‌ها و درآمدهای مناطق و بخش‌های مختلف شهرداری این طرح اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح هم از پراکندگی درآمدها و هزینه‌ها در سطح شهرداری مناطق و شهرداری مرکزی جلوگیری می شود و هم به منظور تمرکز بر درآمدها و کنترل آن مفید است.

معاون اداری مالی شهرداری اصفهان بابیان اینکه با راه‌اندازی "خزانه‌داری متمرکز" کنترل هزینه‌ها در همه بخش‌های شهرداری انجام می‌شود، اضافه کرد: از این پس هر هزینه‌ای باید با تخصیص اعتبار و براساس بودجه مصوب شورای اسلامی شهر انجام پذیرد.

وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر اصرار بر اجرای خزان‌ داری متمرکز دارد و از این رو اجرای این طرح در دستور کار قرار داده شده و احکام اجرایی آن تدوین و تنظیم شده است.

طهرانی با بیان اینکه پایان اردیبهشت این طرح اجرایی می‌شود، افزود: اجرای این طرح باید شهریور ماه سال ۹۶ انجام می‌شد که به تاخیر افتاده است و با توجه به اینکه جلسه توجیحی با مدیران مناطق مختلف شهرداری نیز  برگزار شده است، امیدواریم تا پایان اردیبهشت این طرح اجرایی شود.

کد خبر 342227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.