جنس کنش‌گر محیط زیست، زنده بودن است

مدیرعامل تشکل زیست محیطی صلح با طبیعت گفت: هر ایرانی سه برابر بیشتر از دیگر کشورهای دنیا پلاستیک مصرف می کند و تنها در اصفهان روزانه هزار تن زباله تولید می شود که فقط ۱۵۰ تن از آن بازیافت می شود در حالی که عملیات بازیافت در دیگر کشورها ۵۰ درصد است.

مرتضی چگونی در همایش روز زمین پاک که صبح یک‌شنبه_ دوم اردیهبشت‌ماه_ همزمان با روز زمین در سالن همایش های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، گفت: ۴۰ انجمن در استان اصفهان فعال است که تنها  ۱۰ انجمن آن با فعالیت در امور مختلف محیط زیستی در شهر اصفهان فعال است.

وی با انتقاد از وضعیت برخورد با فعالان محیط زیست افزود: جنس کنش‌گران محیط زیست از جنس ناامیدی نیست، جنس کنش‌گر محیط زیست زنده بودن است و آنها یاس و ناامیدی ندارند اما متاسفانه جامعه با سرمایه های اجتماعی خود برخورد مناسبی ندارد در حالی که این فعالان، دوستدار زمین و حافظ محیط زیست خود هستند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه از انقلاب صنعتی به بعد بشر توان فوق العاده ای برای تخریب محیط زیست خود پیدا کرد، تصریح کرد: رونق مصرف و مصرف گرایی و تغییر سبک زندگی ریشه مشکلات بسیاری در حوزه محیط زیست بوده است.

چگونی با تاکید بر اینکه انسان ها مانند یک ماشین با مصرف‌گرایی خود محیط زیست را آلوده کرده ان، ادامه داد: نتایج تحقیقات بسیار، مشخص کرده است که پلاستیک ها و بطری های مصرفی انسان ها تا عمق اقیانوس ها نفوذ کرده است و سالانه یک میلیارد پرنده و پستاندار از خوردن پلاستیک می میرند.

وی با تاکید بر اینکه ایران با وجود اینکه هفدهمین کشور از نظر جمعیت است اما اولین مصرف کننده پلاستیک دنیا است، گفت: هر ایرانی سه برابر بیشتر از دیگر کشورهای دنیا پلاستیک مصرف می کند و تنها در اصفهان روزانه هزار تن زباله تولید می شود که فقط ۱۵۰ تن از آن بازیافت می شود در حالی که عملیات بازیافت در دیگر کشورها ۵۰ درصد است.

مدیرعامل تشکل زیست محیطی صلح با طبیعت با بیان اینکه سرعت آلودگی محیط زیست در جهان را بدون در نظرگرفتن نقش مردم نمی توان کاهش داد، تصریح کرد: دیگر کشورها در تولید پسماند پیشگیری کرده و تمام توان خود را در این حوزه صرف می کنند  اما در ایران چندان توجهی به این بخش مهم نشده است.

وی با تاکید بر وضعیت بهتر اصفهان در خصوص بازیافت نسبت به دیگر استان ها، گفت: متاسفانه در قوانینی که در خصوص پسماند ذکر شده توجهی به کاهش تولید پسماند خانگی نشده است در حالی که در اکثر کشورها مصرف پلاستیک از مبدا ممنوع است.

چگونی با اشاره به دو استراتژی بسیار مهم در راستای کاهش پسماند، افزود: کاهش در مبدا و استفاده مجدد و بازیافت، دو استراتژی مهم در این خصوص است که برای دستیابی به آن هر فرد باید از خودش شروع کند و در این راه نقش مادران بسیار مهم و تاثیرگذار است.

کد خبر 342060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.