کاهش استفاده از مواد پایدار آلاینده و توجه به بازیافت

۲۲ آوریل همزمان با دوم اردیبهشت ماه روز زمین است که شعار منتخب جهانی برای این روز «پایان آلودگی پلاستیک» و شعار ملی این روز نیز «نه به کیسه های پلاستیکی» است.

 ۴۹ سال پیش به پیشنهاد فردی علاقمند به عرصه دین، علم و صلح ۲۲ آوریل مطابق با ۲ اردیبهشت روز جهانی زمین پاک  نامگذاری شد که مورد استقبال دبیرکل وقت سازمان ملل واقع شد.

پس از انقلاب صنعتی، انسان ها مصرف‌گراتر شدند به‌گونه ای که امروزه شاهد تولید پسماندهای متعدد چه از نظر حجم و مقدار و چه از نظر نوع پسماند هستیم. این روند با افزایش جمعیت و گسترش صنایع بیش از پیش ادامه خواهد داشت و از این‌روی زمین این بستر حیات بشری و چرخه اکولوژیکی آن به مخاطره افتاده است.

اما آنچه که می تواند اثرات ردپای مخرب انسانِ به اصطلاح متمدن و مصرف گرا را در عرصه اکولوژی کمتر کند در ابتدا کاهش استفاده از مواد پایدار آلاینده مانند پلاستیک و از امثالهم است و در گام بعدی توجه جدی و ویژه به بازیافت مواد است که یکی از مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از زوال مواد و آلودگی طبیعت خواهد بود.

بازیافت مواد زاید از بهره برداری گسترده منابع طبیعی می کاهد و از تبدیل این مواد به عوامل مضر در چرخه محیط زیست جلوگیری می کند، زباله های خانگی که از مواد آلی تجزیه شونده هستند را می توان به کود آلی تبدیل و در عرصه های کشاورزی و فضای سبز استفاده کرد.

در نهایت با این اقدامات از میزان حجم زباله های شهری و صنعتی کاسته شده و هزینه کمتری صرف جمع آوری و دفع شان می گردد و بدین‌صورت از هدر رفت  منابع ملی جلوگیری می شود.

و این چنین زباله «طلای کثیف» می تواند ارزش اقتصادی یافته و از محیط زیست نیز محافظت کرد. به یاد و باور داشته باشیم که محیط زیست متعلق به نسل امروز و نسل های بعد ما است و با حفظ محیط زیست است که می توان حیات اجتماعی رو به رشدی داشت.

یادداشت از: محمدرضا گل همیشه بهار، دبیرکل انجمن دوستداران محیط زیست و رئیس انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان

کد خبر 342059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.