اصل مهم زیست محیطی فرهنگسازی است/باید برای هر مشکلی چاره اندیشی کرد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: تنها اصل مهم محیط زیستی فرهنگسازی و آموزش در تمام اقشار جامعه است و نمی توان صنعت را با وجود بیکاری فراوان در جامعه تنها به دلیل آلودگی محیط زیست حذف کرد بلکه باید برای هر مشکلی چاره اندیشی کرد.

علی دهنوی در همایش روز زمین پاک که صبح یک‌شنبه_ دوم اردیهبشت‌ماه_ همزمان با روز زمین در سالن همایش های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مسوولیت اجتماعی یکی از شاه‌کلیدهای اصلی در جامعه است که اگر مورد توجه باشد بسیاری از مشکلات محیط زیست را مرتفع خواهد کرد.

وی افزود: متخصصین حوزه محیط زیست سه مولفه را برای جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست عنوان می کنند که اولین آن ها قانون است و قانونِ خوب در کنار دو مولفه دیگر از تخریب محیط زیست در جامعه جلوگیری می کند.

مدیرکل پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه در جامعه ما کمبود قانون وجود ندارد، گفت: کمتر کشوری وجود دارد که قوانین محیط زیستی همچون ایران در قانون آن ها آمده باشد، ضمن اینکه جدا از این قوانین، مصوبات دیگری در مجلس با عنوان مصوبات پنج ساله و قوانین صنایع آلوده کننده وجود دارد و برنامه ها و چشم اندازهای مختلفی نیز تکمیل کننده این قوانین هستند.

دهنوی ادامه داد: مولفه دوم، بحث هزینه و پرداخت هزینه زیست محیطی است که در کنار قوانین، باید هزینه فعالیت های زیست محیطی نیز پرداخت شود.

دهنوی با تاکید بر اینکه هزینه های پیشگیری به مراتب از تخریب و آلودگی کمتر است، تصریح کرد: با چنین روند آلودگی و تخریب، در آینده توان جبران این حجم از آلودگی و تخریب وجود نخواهد داشت.

وی در خصوص مولفه سوم گفت: مطالبات مردم در کنار دو مولفه قبل به شدت از تخریب و آلودگی محیط زیست جلوگیری می کند بنابراین مردم نیز باید وارد صحنه شده و در نگهدرای محیط زیست همکاری کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان به اینکه تنها اصل مهم محیط زیستی فرهنگسازی و آموزش در تمام اقشار جامعه است، ادامه داد: متاسفانه مسوولان حتی در استان اصفهان در چند سال قبل موارد محیط زیست را یک موضوع لوکس می دیدند و چندان به این حیطه توجهی نمی کنند درحالی که باید در این زمینه از مشاوران کاربلد کمک گرفت و مردم باید از مسوولان بخواهند تا به مسایل زیست محیطی توجه کنند.

دهنوی با تاکید بر توجه مسوولان به نظرات سازمان های مردم نهاد، گفت: باید تمام جنبه های توسعه و مسایل زیست محیطی به صورت یکجا دیده شود و نمی توان صنعت را با وجود بیکاری فراوان در جامعه تنها به دلیل آلودگی محیط زیست حذف کرد بلکه باید برای هر مشکلی چاره اندیشی کرد.

وی با تاکید بر اهمیت مسوولیت های فردی در حوزه مسایل زیست محیطی افزود: مسوولیت اجتماعی در دو حوزه فردی و حقوقی بسیار اهمیت دارد در حالی که در خصوص آموزش و فرهنگسازی در سال های گذشته اقدامات خاصی انجام نشده است ودر سال های اخیر نیز اقداماتی که سمن های محیط زیستی و مردم انجام می دهند به هیچ وجه با رشد تخریب محیط زیست برابر و هماهنگ نیست.

دهنوی با بیان اینکه بحث آموزش و فرهنگسازی با جدیت بیشتر در سازمان مدیریت پسماند شهرداری دنبال می شود، تاکید کرد: این موارد نه در کوتاه مدت بلکه در درازمدت می تواند نتایج خوبی در جامعه ظاهر کند و از همه سازمان های مردم نهاد می خواهیم که نظرات و پیشنهادات خود را به سازمان مدیریت پسماند ارایه کنند.

کد خبر 342053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.