خطر خشکی سد زاینده رود تا تیرماه

درحالی که حاجی، نماینده مردم شاهین شهر ذخیره آب سد زاینده رود را تا مرداد ماه اعلام کرده بود شرکت آب در تازه خرین خبر خود این زمان را تا پایان تیرماه اعلام کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، مدیرعامل این شرکت گفت: اگر مصرف آب به همین صورت ادامه پیدا کند تا پایان تیرماه ۱۳۹۷ آب سد زاینده رود خشک خواهد شد و دیگر راهی برای تامین آب مصرفی اصفهان نخواهیم داشت.

هاشم امینی در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با موضوع بررسی راهکارهای کاهش حداکثری آب در بخش های مختلف، اظهار کرد: مشکل آب بسیار حادتر از آن چیزی است که بیان می‌شود. سد زاینده رود آب شرب ۶ میلیون نفر در استان اصفهان، یزد و کاشان و هم چنین آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری و اصفهان و آب مورد نیاز صنعت اصفهان و درصد کمی از یزد را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه میزان بارش‌ها در امسال به ۵۱۲ میلی متر رسیده در حالی که این آمار در سال گذشته هزار و ۲۰۰ میلی متر بود، افزود: آب شرب ۵۶ شهر و ۳۰۰  روستا از سد زاینده رود تامین می‌شود. چهار میلیون و ۷۰ هزار نفر در اصفهان و حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر همراه با کاشان و یزد تامین می‌شود، البته در اسفند و بهمن سال گذشته، ۱۲.۷ درصد صرفه جویی لحاظ شده است.

بی معنا شدن انتقال آب به یزد

مدیر عامل شرکت آبفا استان اصفهان با یادآوری اینکه پیش از این چاه‌های فلمن سه هزار و ۲۰۰ لیتر آب داشت، در حالی که امسال خشک شده است، تصریح کرد: چاه‌های متفرقه نیز به شدت افت پیدا کرده‌اند. ۱۰۶ چاه از ۲۱۴ چاه متفرقه خشک شده است، تنها حدود ۷۵۰ لیتر آب از ۷۰ چاهی که حفر خواهد شد، می توان دریافت کرد. برای این بحران حتی باید برشی از آب فضای سبز را قطع و به بخش شرب تخصیص داد.

امینی با بیان اینکه ۲.۹ مترمکعب آب چاه برای جمعیت چهار میلیون و ۷۰ هزار نفری استان اصفهان موجود است، اظهار کرد: نیاز آبی یزد ۴.۵ متر مکعب است در حالی که این استان ۳.۷ متر مکعب آب زیر زمینی دارد، هم چنین اصفهان ۲.۹  متر مکعب آب زیر زمینی دارد و ۱۴.۵ متر مکعب نیاز آبی دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید از برداشت های مجاز و غیر مجاز بالادست جلوگیری شود، گفت: زمانی که رودخانه خشک شود، سناریو خط انتقال آب به یزد معنی و مفهومی پیدا نمی‌کند.

صرفه جویی وظیفه همه است

مدیر عامل شرکت آبفا با تاکید بر اینکه همه اقشار جامعه باید صرفه جویی را وظیفه خود بدانند زیرا غفلت، خیانت دنیوی و اخروی است، اظهار کرد: دانش آموزان، دانشگاهیان، ائمه نماز جمعه و همه باید همراه حاکمیت باشند، زیرا همه در یک کشتی هستیم و باید در این واقعیت ورود پیدا کرده و تدبیر کنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی موضوعی است که انجام پذیری و نتیجه یافتن آن نیازمند مدت زیادی است، اما در مواقع بحران باید همه همکاری داشته باشند، تاکید کرد: بحران آب از زلزله بدتر است. در این راستا بسته تشویقی در دست اجرا خواهد بود. ۸۵ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، اما اکنون صحبت از الگوی مصرف نیست.

همگی مروج مصرف صحیح باشیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: نصب شیرآلات کاهنده می‌تواند حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش مصرف را به همراه داشته باشد و متقاضیان باید اعلام حضور کنند هم چنین تمام فرهنگیان و روحانیون باید مروج مصرف درست آب شوند تا تابستان امسال را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: برنامه های فرهنگی گوناگون از جمله تولید برنامه تلویزیونی جاری حیات و هم چنین برنامه‌های آموزشی در مدارس برای روش های درست مصرف آب برگزار و ساخته شده است، لذا ضرورت دارد شهروندان نسبت به کاهش مصرف آب حساسیت بیشتری داشته باشند.

امینی گفت: از اردیبهشت ماه فشار شبکه آب کاهش پیدا می کند و در این صورت خانه هایی که در طبقات بالا هستند باید تانک و پمپ قانونی داشته باشند تا بتوانند آب را به خانه های خود برسانند، هم چنین باید مردم را به این باور برسانیم که نقش خود را ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان در حوزه کاهش پرت، استان نخست در کشور است، اظهار کرد: دو سال است که آب مساجد و حسنیه‌ها مجانی شده و پس از آن مصرف آنها به شدت افزایش یافته است، البته با اقدامات فرهنگی و درست می‌توان ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف را کاهش داد اما به دنبال آن هستیم تا فضای کنونی جامعه را تغییر داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه آب، موضوعی همگانی است و باید همه دستگاه‌ها اعم از بهداشتی، امنیتی و خدماتی در آن ورود کنند تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم، تصریح کرد: اگر مصرف آب به همین صورت ادامه پیدا کند تا پایان تیرماه ۹۷ آب سد خشک خواهد شد و راهی برای تامین آب مصرفی اصفهان نخواهیم داشت.

کد خبر 341995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.