وراثت در سکته‌های قلبی بسیار موثر است

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص قلب و عروق گفت: قلب نجیب است و می‌تواند علی‌رغم دو تا سه سکته سال‌ها ضربان داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قلب یک تلمبه عضلانی است که در سینه قرار دارد و از ابتدا تا پایان زندگی انسان در حال تپیدن و زندگی بخشیدن است عامل اصلی سکته‌های قلبی می‌توانند ارث، مصرف سیگار، نوع تغذیه، استرس، هیجان، بالا بدن چربی خون است عروق رگ از بدو زمان تولد شروع به تنگ شدن می‌کنند و عواملی مانند تغذیه، چربی، نمک، فشار خون و دیابت نیز باعث تنگ شدن رگ می‌شود و زمانی که ۷۵ درصد از رگ قلب تنگ شد خطر سکته قلبی در افراد افزایش می‌یابد. متاسفانه امروزه آمار مرگ و میر بعد از تصادفات سکته‌های قلبی است، بنابراین افراد باید همیشه به سلامتی قلب خود توجه ویژه‌ای داشته باشند.

منوچهر قارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قلب تلمبه‌ای است که از هفته چهارم دوران جنینی تا آخر عمر انسان بدون استراحت می‌تپد و خون را به تمام اعضا و جوارح می‌رساند و اگر دچار نارسایی شود همه بدن دچار اشکال می‌شود از جمله اینکه در مغز باعث بی حالی، نارسایی کلیه، جمع آب در شکم و یا باعث ایجاد مایع در پاها می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی به بیماری‌های روماتیسیم، مادرزادی و سکته‌های قلبی تقسیم بندی می‌شود اما شایع‌ترین بیماری قلبی سکته‌های قلبی است، افزود: از نشانه‌های بیماران قلبی این است که این افراد هنگام عصبانیت و فعالیت، از فک تحتانی به پایین و از ناف به بالا و از جلو و یا پشت احساس درد و سنگینی دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص قلب و عروق گفت: عروق رگ از بدو تولد شروع به تنگ شدن می‌کنند که عواملی مانند تغذیه، چربی، نمک، فشار خون و دیابت نیز باعث این تنگ شدن است و زمانی که ۷۵ درصد از رگ قلب تنگ شد خطر سکته قلبی در فرد افزایش می‌یابد؛ ضمن اینکه عوامل اصلی سکته‌های قلبی ارث، مصرف سیگار، نوع تغذیه، استرس، هیجان، بالا بدن چربی خون است.

قارونی تصریح کرد: قند و چربی خون می‌توانند ارثی باشد ولی سیگار کشیدن یک عادت است که افراد می‌توانند با ترک این مواد مخرب، سلامتی را برای خود به ارمغان بیاورند زیرا سیگار باعث تنگ شدن رگ‌های قلب می‌شود و باعث می‌شود که فرد در سن نوجوانی یا میانسالی دچار سکته قلبی شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه سکته‌های قلبی بعد از تصادفات بیش‌ترین آمار مرگ و میر است، ادامه داد: ارث در سکته‌های قلبی بسیار مؤثر است و اگر فردی پدرش در سن زیر ۵۰ سالگی و یا مادرش نیز زیر سن ۶۵ سال سکته کرده باشد در آن‌صورت زمینه سکته در این فرد سه برابر دیگران است، به همین دلیل این افراد باید از همان دوران کودکی تغذیه مناسب داشته باشند و از غذاهای کم نمک و چرب استفاده کرده و باید یکبار در سال برای بررسی کامل به پزشک مراجعه کنند.

این فوق تخصص قلب و عروق گفت: بهترین ورزش برای فردی که سکته قلبی کرده است شنا و راه رفتن است، حتی اگر در حاشیه کوه به عنوان تفریح قدم بزنند اشکال ندارد، اما این افراد باید توجه داشته باشند که اگر هنگام پیاده‌روی خسته شدند کمی استراحت کنند.

وی افزود: بیماران قلبی باید توجه داشته باشند که ورزش‌های سنگین مانند فوتبال، وزنه برداری، کشتی، تردمیل برای آنها خطرناک است و باید از انجام این حرکات خودداری کنند.

قارونی با تاکید بر اینکه نمک برای بیماران قلبی سم است و به همین دلیل آنها باید به طور جدی از مصرف نمک و هم‌چنین از غذاهای چرب و فست فود خودداری کنند، تصریح کرد: این افراد نباید در محیط استرس‌زا قرا بگیرند، ضمن اینکه باید از مواد غذایی سالم استفاده کنند و برای بهبودی و شادابی خود از مصرف سیگار نیز پرهیز کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص قلب و عروق گفت: سکته‌های قلبی مساوی مردن نیست ولی متاسفانه بیماران چنین احساسی دارند، در حالی که قلب نجیب است و می‌تواند علی‌رغم دو تا سه سکته سال‌ها ضربان داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیماران قلبی باید برای همیشه داروهای خود را مصرف کنند و از زمان، خسته نشوند چراکه این داروها به بهبودی سلامتی آنان کمک می‌کنند، ادامه داد: قلب از دوران جنینی تا آخرین لحظه حیات انسان، نسبت به آرامش انسان، آرام و با هیجان و استرس او تند میزند و مانند این است که با غم و شادی انسان شریک است، بنابراین همه افراد باید مواظب این سلطان بدن باشند.

کد خبر 341982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.