دبی چاه ها به نصف کاهش پیدا کرده است

لنجان-رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان گفت: در شهرستان لنجان ۸۰ درصد آب شرب مردم از آب تصفیه خانه باباشیخ علی و ۲۰ درصد مصارف داخلی از چاه ها تامین می شود و با توجه اینکه آب رودخانه افت پیدا کرده و در عمل آبی در رودخانه زاینده رود وجود ندارد دبی چاه ها نیز به نصف کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، علی بیکیان در جمع مسئولان شهرستان لنجان بحران کمبود آب را معضل اصلی کشور، استان اصفهان و به تبع آن شهرستان لنجان دانست و اظهار کرد: ایران کشوری با اقلیم عمدتاً گرم و خشک بوده و رشد سریع جمعیت یکی از مهمترین عوامل کاهش سرانه آب تجدید شونده کشور در قرن گذشته به شمار می آید از سوی دیگر به دلیل خشکسالی متوالی امروز در شرایط خاص و بحرانی به سر می بریم.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و وضعیت بحرانی موجود در حوزه آب می طلبد تمام ادارات، نهادها و عموم مردم در خصوص سازگاری با بی آبی تدابیر لازم را اتخاذ کرده و آنها را اجرایی کنند.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان تصریح کرد: در شهرستان لنجان ۱۵۲ هزار نفر تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب شهری قرار دارند و کل حجم آبی که در طول سال از طریق کنتور تحویل آنها می شود حدود ۱۰ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: میزان مصرف خانگی در شهرستان لنجان به ازای هر نفر ۱۸۴ لیتر در شبانه روز بوده و با توجه به وضعیت بحرانی موجود در حوزه آب باید با فرهنگسازی این میزان مصرف آب را در بین خانواده ها کاهش داد چراکه سرانه مصرف آب در کشورهای پیشرفته برای هر نفر ۱۰۰ لیتر در شبانه روز است که البته آنها برنامه ریزی های مدونی نیز در خصوص مصرف آب دارد.

بیکیان فرهنگ سازی را حلقه اصلی کاهش مصرف آب دانست و اضافه کرد: بی‌شک فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه آب مهم‌ترین عاملی که می‌تواند موجب کاهش مصرف در شهرستان لنجان شود و باتوجه به کاهش نزولات آسمانی و وضعیت بحرانی ذخیره آب در سد زاینده رود حداقل باید ۲۰ درصد صرفه جویی آب را در سه ماهه اول سال داشته باشیم.

وی عنوان کرد: به دلیل بروز مشکلات مربوط به خشکسالی و کمبود آب در استان اصفهان باید با روش های مختلف حساسیت مردم استان اصفهان و شهرستان لنجان را نسبت به این موضوع مهم افزایش داد چراکه  اگر بارندگی لازم در بالادست نباشد، صرفه جویی در سه ماهه دوم سال باید به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان با بیان اینکه سطح آب سفره های زیرزمینی روبه کاهش است، یادآور شد: در شهرستان لنجان ۸۰ درصد آب شرب مردم از آب تصفیه خانه باباشیخعلی و ۲۰ درصد مصارف داخلی از چاه ها تامین می شود و با توجه اینکه آب رودخانه افت پیدا کرده و در عمل آبی در رودخانه زاینده رود وجود ندارد دبی چاه ها نیز به نصف کاهش پیدا کرده است بر همین اساس با توجه به منابع آب داخلی شهرستان می طلبد برای اینکه برای شرب با مشکل مواجه نشویم با اتخاذ تدابیر لازم جلوی برداشت های غیر مجاز آب از طریق بعضی چاه ها نیز گرفته شود.

وی با اشاره به اقدامات اداره آب و فاضلاب شهرستان لنجان گفت: ما از طریق پایش هایی که انجام گرفت توانستیم بیش از ۵۰ مورد انشعابات غیر مجاز را قطع کنیم همچنین نصب ۳۰۹ مورد والف جدید در شبکه آب شهرستان تعبیه شد.

بیکیان با بیان اینکه بحران آب در استان اصفهان امروز به بحث کلان کشور مبدل شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت وضعیت آب در استان اصفهان امروز رفع این چالش مهم توسط نمایندگان مردم استان و شهرستان های استان اصفهان، مسئولان ارشد استان و همچنین کشور در حال پیگیری است تا بتوانیم از وضعیت بحران عبور کنیم.

وی افزود: اگر فرهنگ مصرف به صورت واضح در ذهن مردم تجلی پیدا کند، بی‌شک وضعیت منابع آبی بسیار بهبود خواهد یافت از این جهت با مسئله مدیریت مصرف از طریق مدارس، رسانه ها و... اطلاع رسانی شود تا در نهایت شاهد تبیین فرهنگ بهینه آب در بین مردم باشیم.

کد خبر 341912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.