داشتن زمین پاک در گرو فرهنگ سازی و آموزش است

لنجان-رییس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان لنجان گفت:تمام تلاش‌هایی که برای حفاظت محیط زیست انجام می‌شود در حقیقت گام برداشتن در مسیر حفظ نسل انسان بوده و برای داشتن زمین پاک نیازمند فرهنگ سازی و آموزش هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، فاطمه محمدی در همایش پیاده روی خانوادگی، روز زمین پاک با بیان اینکه محیط زیست به ویژه زمین در زندگی امروز بشر اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: زمین به عنوان مهمترین عامل زندگی ما انسان ها دارای اهمیت بسیاری است چراکه زمین تنها سیاره ای است که انسان فرصت زندگی بر روی آن دارد و نیازهای رفاهی، اجتماعی، مسکن و ... از ان مهم تر تأمین نیازهای زندگی امروز ‌ما تنها به حفظ و نگهداری این نعمت بزرگ الهی محقق خواهد شد.

وی با اشاره به علت نامگذاری روز زمین پاک، افزود: در سال ۱۳۶۹ به علت افزایش جمعیت و حرکت مردم به سمت مصرف منابع طبیعی و همچنین افزایش تولید ضایعات و پسماند که وارد چرخه طبیعت می شد، ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت ماه را با عنوان روز زمین پاک نامگذاری کردند تا همه مردم به فکر حفاظت از کره زمین که بر روی آن زندگی می کنند باشند.

رییس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان لنجان تصریح کرد: زمین سرمایه مشترک همه ماانسان ها و برای نسل حاضر و نسل‌های آینده است، اما نظریه های مختلفی در خصوص استفاده از منابع طبیعی وجود دارد و برخی به حفظ آن برای نسل آینده تاکید دارند، اما برخی نیز معتقد هستند نسل حاضر آنطور که تمایل دارند از منابع طبیعی استفاده کنند و توجهی به نسل های آینده ندارند.

وی ادامه داد: آن چیزی که دارای اهمیتی ویژه بوده آن است که باید به حد معقول از منابع طبیعی استفاده شود و منابع طبیعی را به عنوان میراثی که از گذشتگان در اختیار ما گذاشته شده به نسل آینده منتقل کنیم.

محمدی اضافه کرد: خداوند متعال در سوره غافر می فرماید: اللَّهُ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَصَوَّرَکُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ وَرَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ ۚ ذَٰلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ ۖ فَتَبَارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ، خداست آن که زمین را آرامگاه شما قرار داد و آسمان را (کاخی رفیع) برافراشت و شما را به نیکوترین صورتها بیافرید و از غذاهای لذیذ خوش به شما روزی داد، این خدا پروردگار شماست، زهی برتر و بزرگوار است خدای یکتا پروردگار عالمیان، بر همین اساس ما موظف به حفظ این لطف الهی که شامل حال ما انسان ها شده هستیم.

وی با بیان اینکه براساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه ای همگانی است، یادآور شد: در اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده: در جمهوری‌ اسلامی، حفاظت‌ محیط زیست‌ که‌ نسل‌ امروز و نسل‌های‌ بعد باید در آن‌ حیات‌ اجتماعی‌ رو به‌ رشدی‌ داشته‌ باشند، وظیفه‌ عمومی‌ تلقی‌ می‌شود. از این‌ رو فعالیت‌های‌ اقتصادی‌ و غیر آن‌ که‌ با آلودگی‌ محیط زیست‌ یا تخریب‌ غیر قابل‌ جبران‌ آن‌ ملازمه‌ پیدا کند، ممنوع‌ است.

رییس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان لنجان با بیان اینکه داشتن زمین پاک در گرو فرهنگ سازی و آموزش است، عنوان کرد: بر همین اساس تمام تلاش‌هایی که برای حفاظت محیط زیست انجام می‌شود در حقیقت گام برداشتن در مسیر حفظ نسل انسان است و امروز این همایش با هدف فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی با همت شهرداری و شورای اسلامی زرین شهر انجام گرفت و مسئولان ارشد شهرستان لنجان با حضور خود نشان دادند که دغدغه های زیست محیطی دارند.

وی خاطرنشان کرد: مسیر حرکت و پاکسازی محیط زیست امروز رودخانه زاینده رود قرار گرفت چراکه به علت تغییر اقلیم و خشکسالی های اخیر و همچنین عدم صرفه جویی در مصرف شاهد هستیم متاسفانه رودخانه زاینده رود خشک شده و ما نباید به این اتفاق بی تفاوت باشیم و از سوی دیگر زباله های خود را نیز در مسیر آن رها کنیم.

محمدی با بیان اینکه فرهنگسازی حفاظت از محیط زیست از همین همایش ها و حرکت ها شروع می شود و تنها باید ادامه داشته باشد، گفت: همه باید بدانند زباله؛ معضلی است که محیط زیست را تهدید می کند و آلودگی خاک، انباشت زباله، آلودگی آب امحای جنگلها و انباشتن فضا از گازهای گلخانه ای همگی تاثیراتی است که ما انسان ها بر کره زمین گذاشته ایم و باید با فرهنگ سازی به سمت و سویی حرکت کنیم که این معضل بزرگ کاهش یابد.

کد خبر 341890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.