۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
تراژدی ترافیکی

هر روز که مسافر شهر باشی و در این سفر، زمان بسیاری را در پیاده روها و اتوبوس صرف کنی، تماشای شهر و عناصرش به یکی از عادت هایت تبدیل می شود که گریزی از آن نیست.

به گزارش ایمنا، روزنامه اصفهان زیبا در مطلبی نوشت: ساعت یک بعد از ظهر است و هیاهوی خیابان میر با تعطیلی مراکز آموزشی متعدد که در فاصله اندکی از یکدیگر واقع شده اند به اوج خود رسیده است. همزمان با زنگ مدارس این خیابان، زنگ بی نظمی ترافیک هم به صدا در آمده و آشفتگی در این خیابان رقم خورده که نظیر آن را پیش از این ندیده ایم. سر تا سر خیابان در دو سو پر است از خودروهایی که پشت سر هم به صف ایستاده اند و بخش های دیگر خیابان هم به تصرف خودروهایی درآمده که رانندگان آنها جایی برای پارک پیدا نکرده اند و به پارک دوبل و پارک در ایستگاه های  اتوبوس و تاکسی روی آورده اند.

دقــایقــی کـه در ایستــگاه در انتظار اتـــوبـــوس به سر می برم فرصتی فراهم می کند که دقیق تر به خیابان نگاه کنم و تماشای تصویر ترافیک نامنظم این خیابان را از دست ندهم . لحظه به لحظه بر تعداد سرویس های مدارسی که در انتظار دانش آموزان هستند و می خواهند دانـــــش آمــــوزان را در نزدیک ترین فاصله از مدرسه به خودرو سوار کنند، افزوده می شود. چند دقیقه که می گذرد تعداد خودروها چنان افزایش می یابد که دیگر فضایی برای توقف آنها در خیابان باقی نمی ماند و در چنیـــن شـــرایطی که شــــاهـــد ازدحـــام خودروها در مقابل درب مدارس هستیم، خودروهای والدین دانش آموزان نیز از راه می رسند و به جمع سرویس مدارس وارد می شوند و به آشفتگی های موجود دامن می زنند، اما این یک ساعت گذشته از ظهر، همه ماجرا در این خیابان نیست و کمی که صبر کنیم بی نظمی های بیشتری را نیز می توان دید.

با وجود اینکه دور زدن در خیابان های اصلی و پرترافیک مجاز نیست، برخی سرویس های مدارس که دانش آموزان را سوار کرده اند به قصد دور زدن بدون توجه به خودروهایی که حق تقدم عبور با آنهاست، بخشی از مسیر عبوری را مسدود می کنند. این خودروها در حالی بخشی از فضای خیابان را اشغال می کنند که احتمال ایجاد فاصله خالی در دو طرف برای دورزدن بسیار کم است، اما رانندگان خودرو از دیگران می‌خواهند، به هر طریق ممکن کنار بروند و راه عبور را برای آنها باز کنند. ایجاد اخلال در ترافیک عبوری و بی توجهی به حقوق دیگر شهروندان، نتیجه اقدام شهروندانی است که نمی دانند رعایت حق تقدم، رعایت حقوق دیگر شهروندان است نه از خود گذشتگی. در واقع  این رانندگان ، صف طولانی خودروها و اتوبوسی را که مسافرانش ساعت ها است در ایستگاه در انتظار رسیدن آن هستند نمی بینند.

این شهروندان (رانندگان) در حالی تخلف می کنند که این موضوع روشن است: وسیله نقلیه در حال حرکت در مقایسه با سایر وسایل نقلیه متوقفی که قصد حرکت کردن به جلو و عقب و یا دور زدن دارند، دارای حق تقدم است. حرکت اتوبوس های شهری در این خیابان نیز در ساعات تعطیلی مدارس با دشواری همراه است. اتوبوس ناچار به توقف در مسیری است که بارها از سوی خودروهایی که دوبل پارک کرده اند، سد شده است. در خیابان میر مانند دیگر خیابان های شهر اصفهان حق تقدم با افردی است که قانون را رعایت نمی کنند. در جانمایی مراکز آموزشی در این خیابان که از عرض زیادی هم برخوردار نیست به معضلات حمل و نقل بی توجهی شده و رانندگان خودروها هم که در بی‌ نظمی و بی‌ انضباطی به نوعی نظم رسیده‌اند، به این معضلات دامن می زنند.

کد خبر 341882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.