فضای شهری مشهد مناسب زنان نیست/ اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای آموزش شهروندی

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در نشست هم‌اندیشی زنان فرهیخته فضای شهری را مناسب زنان ندانست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، بتول گندمی در نشست هم‌اندیشی بانوان فرهیخته با اعضای شورا که در محل تالار شهر مشهد برگزار شد با بیان اینکه جمع ۱۵ نفره اعضای شورای اسلامی شهر تلاش ویژه‌ای برای زیست بهتر همه شهروندان در مشهد دارند، اظهارکرد: زنان نیز به عنوان نیمی از جامعه باید در برنامه‌ریزی‌ها به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.

گندمی در جمع‌بندی مطالبات مطرح شده توسط بانوان در این نشست، گفت: تمامی موارد و درخواست‌های مطرح شده که نیازمند برنامه‌ریزی و عملیاتی شدن است را بررسی و در صورت نیاز به کمیسیون‌های تخصصی شورا فرستاده خواهند شد تا در قالب طرح تنظیم ویا به آن رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه ممکن است بسیاری از موارد طرح شده در این نشست به حیطه اختیارات قانونی شورای اسلامی شهر مرتبط نباشد، تصریح کرد: با این وجود بند دو اختیارات شورا اعلام می‌کند که کلیه نارسایی‌های موجود در حیطه‌ های مختلف باید به مقامات ذی‌ربط انتقال داده شود.

گندمی افزود: بخشی که به حوزه وظایف شورا باز می‌گردد، رسیدگی خواهد شد و باید در برنامه‌ها نیز لحاظ شود، اما صراحتا باید گفت که با توجه به فرصت ۴ ساله شورای پنجم برای رسیدگی به همه مشکلات، این موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود؛ با این وجود همه تلاش خود را در راستای مرتفع کردن مشکلات انجام خواهیم داد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص نامناسب بودن فضای مدیریت شهری برای معلولان، تصریح کرد: لایحه‌ای توسط مشاور شهردار در امور شهروندان معلول و ناتوان جسمی، در حال تدوین است و در حوزه پارلمانی نیز پیگیری می‌شود؛ لایحه جامعی در خصوص تسهیلات و چگونگی اختصاص یافتن آن و سایر خواسته‌های معلولان در این لایحه دیده شده است.

گندمی اشاره‌ای هم به اقدامات شورای اسلامی شهر برای معلولان داشت و اظهارکرد: در این راستا نشستی را با آموزش و پرورش استثنایی برگزار کردیم و کمیسیون برنامه و بودجه نیز در حالبررسی مطالبات آن‌ها است.

وی از درنظر گرفته شدن بودجه ۹۰۰ میلیون تومانی در زمینه مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان در سال ۹۷ خبرداد و گفت: برهیچکس پوشیده نیست که فضای شهری برای زنان نامناسب است چه برسد به معلولان؛ در این راستا مناسب‌سازی شهری توسط کمیسیون مربوطه رصد و برنامه‌هایی نیز در این راستا تدوین شده است. علاوه بر این، کمیته‌ای نیز در این زمینه تشکیل شده که نماینده ای از جامعه معلولان در آن حضور خواهند داشت .

گندمی با بیان اینکه در حوزه سلامت، بهداشت و درمان به صورت ویژه کارگروهی شکل گرفته که ارتباطات تنگاتنگی را با شبکه سلامت شهر برقرار کرده‌ و از ظرفیت‌های شهرداری نیز در این راستا استفاده شده است، تصریح کرد: در حوزه آگاهی بخشی و آموزش امسال ۳۰ میلیارد تومان برای آموزش شهروندی اختصاص یافته که به معنی هزینه کرد این مبلغ تا پایان سال نیست بلکه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در این زمینه در حال بررسی است چرا که هر آموزشی را مدنظر نداریم.و باید برنامه جامع آموزش شهروندی به تایید کمیسیون فرهنگی برسد

وی در ادامه گفت: درصورتیکه نظام جامع آموزش شهروندی در حوزه های مختلف تدوین شود می‌توان آگاهی بخشی لازم را نسبت به شهروندان انجام داد تا بتوانیم بواسطه آن شرایط مطلوب‌تری را در شهر داشته باشیم.

عضو شورای شهر مشهد با اشاره به اجرای طرح دوام ثامن گفت: در این طرح بیش از ۵ هزار نفر از شهروندان مشهدی حضور یافتند و ضمن حضور در کلاس‌ها، با اصول ایمنی و مقابله با بحران آشنا شدند؛ نکته‌ای که در این زمینه قابل توجه بوده این است که ۷۰ درصد شرکت کنندگان این طرح را بانوان تشکیل دادند.

گندمی با بیان اینکه توانمندسازی، توان‌افزایی و حق دسترسی به فرصت و امکانات باید در خصوص بانوان صورت گیرد، تصریح کرد: در بحث توان‌افزایی باید به گونه‌ای عمل کرد که بانوان احساس ارزشمند بودن داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه زنان باید حق کنترل زندگی خود را داشته باشند، گفت: علاوه بر این، بانوان باید از حق تاثیرگذاری بر شرایط اجتماعی نیز برخوردار باشند و در این راستا باید توانمندسازی و توان‌افزایی از ریشه و بنیاد حل شود در غیر این صورت شاهد درجا زدن در این حوزه خواهیم بود.

گندمی خاطرنشان کرد: زمان انتخابات همواره زنان به عنوان بخشی از جامعه دیده می‌شوند و شعارهای خوبی نیز در مورد آن‌ها داده می‌شود؛ زنان را تنها پای صندوق‌های رای نخواهیم بلکه آن‌ها را در همه عرصه و زمان‌ها ببینیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه سخنان خود به تنظیم سند راهبردی مشهد هم اشاره‌ای داشت و گفت: ۴ کارگروه ذیل کمیسیون برنامه و بودجه وجود دارد که بحث «برنامه» توسط یکی از آن‌ها پیگیری می‌شود؛ برنامه‌های لیست امید نیز از این طریق به کمیسیون‌های مختلف ارائه شده و در این راستا برنامهه عملیاتی شهرداری و سند راهبردی شهر مشهد تدوین خواهد شد.

گندمی افزود: شورای پنجم در راستای تدوین سند راهبردی شهر مشهد شانه خالی نخواهد کرد و تا جایی که ممکن باشد سایر دستگاه‌ها را به این عرصه خواهیم آورد و معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد به این سمت و سو حرکت میکند تا شهر مشهد را از این خلا نجات دهیم.

کد خبر 341846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.