وقتی خانه وزیری، هتل می شود

پیشکسوت معماری و مرمت با بیان اینکه برخی می‌گویند باید از معماری تاریخی الهام گرفت، گفت: معماری جدید باید با معماری تاریخی سازگار باشد و در جوار آن انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد منتظر در نشست «واکاوی یک تجربه: مروری بر طرح مرمت، احیا و طرح معماری میان‌افزای خانه زمان‌وزیری اصفهان» که عصر روز گذشته_ چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه_ در مسجد جامع اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: خانه زمان وزیری در سال  ۱۲۹۵ ساخته شده و در منطقه تقریبا مرفه شهر اصفهان و جنب مسجد جامع قرار دارد که شامل پذیرایی، نشیمن، اتاق مخصوص خدمه، سه حیات و یک حمام خصوصی بوده است.

وی افزود: در خانه تاریخی زمان وزیری تعداد سه خانه جداگانه با پروانه‌های ساخت مجزا ساخته شده بود و مالکان در حال طی مراحل اداری لازم برای دریافت مجوز تخریب خانه بوده‌اند.

پیشکسوت معماری و مرمت گفت: پس از خرید این خانه تاریخی عملیات مرمت و بازسازی آن در سال ۹۴ با هدف تغییر کاربری و تبدیل آن به هتل آغاز شد و سه خانه جداگانه ای که در این خانه ساخته شده بود با هدف احیاء خانه تاریخی تخریب شد و این کار بسیار سنگینی بود اما ما توانستیم سه بخش از خانه را احیاء کنیم اما مالک بخش چهارم خانه زمان وزیری هنوز به فروش خانه به منظور الحاق به خانه تاریخی رضایت نداده است.

منتظر افزود: ما باید در کنار نمای تاریخی، نمای جدید در ضلع شرقی به وجود می آوردیم، اما لازم بود که معماری جدید با معماری تاریخی سازگار باشد.

منتظر گفت: اغلب معماران اخیر و اساتید امروز معتقدند که باید از معماری تاریخی الهام گرفت، در صورتی که به نظر من باید معماری جدید با معماری تاریخی سازگاری داشته باشد، یعنی معماری جدید در جوار بنای تاریخی و سازگار با آن انجام شود.

مدیر سابق اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: با وضعیت فعلی که اصفهان عرصه تاخت‌وتاز ساختمان‌سازی‌ها شده  بافت تاریخی در حال از بین رفتن است، درصورتی‌که اگر معماری سازگار با بافت تاریخی باشد، آثار تاریخی ارزشمند حفظ  و هدف ما در معماری جدید محقق می شود.

این کارشناس معماری و مرمت آثار تاریخی گفت: در خانه زمان وزیری نیز ساختمان جدید در ضلع شرقی کاملا مطابق  و سازگار با خانه تاریخی ساخته شده است به صورتی‌که فرد در بدو ورود متوجه جدید بودن این بخش نمی‌شود.

منتظر افزود: خانه زمان‌وزیری به هتلی با ۲۴ اتاق تغییر کاربری خواهد داد که عملیات مرمت و ساخت آن تقریبا سال آینده به پایان می‌رسد.

کد خبر 341830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.