دیپلماسی شهری مسیری برای پیشرفت اصفهان

یک تحلیلگر سیاسی با پرداختن به سفر هفته گذشته مدیران شهر اصفهان به پاریس و برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در یکی از پیشروترین شهرهای جهان، به دیپلماسی شهری به عنوان راه حلی برای برون رفت از مشکلات دوران کنونی پرداخت.

به گزارش ایمنا،  مجید کافی، دکترای روابط بین الملل و تحلیلگر سیاسی به آنچه می تواند از جمله دستاوردهای دیپلماسی شهری برای اصفهان امروز در سفر به پاریس باشد پرداخته و یادداشتی را در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده که در آن آمده است. «با وقوع تغییرات پرشمار در عالم سیاست و روابط بین الملل طی دهه های گذشته مدتی است که در کنار دیپلماسی متعارف بین دولتی، اشکال جدید و متنوع دیگری از دیپلماسی هم به وجود آمده است. در این میان «دیپلماسی شهری» یکی از برجسته ترین آنهاست.

دیپلماسی شهری به سرعت به یکی از شاخه های اصلی ارتباط بین المللی در جهان تبدیل شده و مدیریت بخش عمده ای از زیست اجتماعی انسان مدرن از طریق آن انجام می شود. اهمیت دیپلماسی شهری تا حدی ناشی از اهمیت موضوع شهر و جایگاه بی نظیر کنونی آن در طول تاریخ تمدن های بشری است. در  ابتدای قرن بیست و یکم هر روز ۱۰۰ هزار نفر به شهرها مهاجرت می کنند، برای اولین بار در تاریخ، بیشتر جمعیت دنیا در شهرها ساکن شده اند و جهان‌شهرهایی مثل توکیو، ‌نیویورک و لندن دارای اهمیت اقتصادی و سهم تولید ناخالصی به اندازه اقتصادهایی مانند اسپانیا، کانادا و سوئد هستند.

از سوی دیگر نظم‌بندی اجتماعی زندگی بشر بیشتر به سمت کاهش اهمیت مرزهای ملی و افزایش اهمیت شهرها می رود. برای نمونه روند جهانی شدن هرچه قدر که اهمیت دولت های ملی را کاهش داده و به مرزهای بین کشوری آسیب زده، اما بر اهمیت شهرها افزوده و نقش آنها را در معادلات بین‌المللی افزایش داده است. در نتیجه، افزایش چشمگیر ارتباطات بین‌شهری فارغ از قواعد ملی که به خصوص در طی دو دهه گذشته رخ داده است چشم‌اندازهای تازه ای را پیش روی مدیریت موضوعات جهانی قرار داده است.

در واقع شبکه ارتباطی بین شهرها زمینه مساعدی برای پرداختن به شماری از موضوعات را فراهم می کند که دیگر چارچوب های دیپلماسی موجود توان و ظرفیت پرداختن بهینه به آنها را ندارند. موضوعاتی مثل محیط زیست، فرهنگ، جهانگردی، فقر و جنسیت مباحثی جهانی هستند که شهرها از مزیت نسبی برای حل کردن آنها برخوردارند. این موضوعات روز به روز بیشتر به عنوان مباحثی شهری درک و تلقی می شوند و راه حل های آنها هم ذیل تعریف از شهر قرار می گیرد. این خود یکی از بهترین نمونه های «جهانی فکرکردن و محلی عمل کردن» است که مهمترین شعار جهانی شدن به حساب می آید.

البته دیپلماسی شهری لزوما رقیب دیپلماسی سنتی نیست؛ اتفاقا در بسیاری از جاها این دو مکمل هم هستند. در شرایط کنونی شهرها برای ارتباط با یکدیگر تاحد زیادی به چارچوب های ملی وابسته اند. بررسی ها نشان داده است که نیمی از شبکه های ارتباطی شهرها تحت چارچوب های ملی قرار دارند، اما روند به سمت استقلال هرچه بیشتر شهرها در ارتباطات دیپلماتیک است. در واقع دنیای امروز با مشکلات قرن بیست و یکمی دست به گریبان است، اما چارچوب حل این مشکلات هنوز نظام دولت محور وستفالیایی قرن هفدهمی است. در حالی که اصل استقلال کامل و منافع ملی عموما متضاد کشورها، مشکلات جهانی را در بن بستی لاینحل قرار می دهد یک نظام دیپلماسی شهری می تواند راه حلی برای مشکلات دوران ما باشد. شهرها رویکرد واقع گرایانه و عمل گرایانه ای به حل مشکلات پیش رو دارند و فارغ از دغدغه ها و ملاحظات سطح ملی، آمادگی کاملی برای اشتراک دیدگاه ها، سنجش و مقایسه وضعیت ها، الگوگیری از پیشرفت ها و حل کردن مشکلات از خود نشان می دهند.

به این ترتیب سفر هفته گذشته مدیران شهر اصفهان به پاریس و برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در یکی از پیشروترین شهرهای جهان را باید به فال نیک گرفت و منتظر نتایج و دستاوردهای شیرین آن بود. پاریس که با حدود ۵۰ میلیون گردشگر سالانه، مهمترین شهر توریستی دنیاست و به خاطر تاریخ، فرهنگ، معماری و هنرش در دنیا شناخته شده است در عین حال مهمترین شهر اقتصادی و صنعتی کشور فرانسه و اروپا و پنجمین در جهان هم محسوب می شود.

 تجربه پاریس در تلفیق گذشته و حال،‌ سنت و نوآوری، بخش خدمات با صنعت، جهانگردی با تولید و پیشرفت با محیط زیست چیزی است که اصفهان امروز هم به آن به شدت نیازمند است. هنوز هم بحث های بسیار داغی در مورد آینده و توسعه اصفهان انجام می شود. گروهی تمرکز بر توسعه صنعتی را پیشنهاد می دهند، دیگران تمرکز بر توسعه بخش جهانگردی را. گروهی توسعه های‌تک و فناوری ارتباطی و اطلاعاتی را چاره کار می دانند و دیگران پیشرفت در صنعت فرهنگ، رسانه و سرگرمی را. اصفهان بی تردید در همه این بخش ها مزیت های نسبی دارد. در حالی که در گذشته و حال تلاش هایی برای منحصر کردن اصفهان تنها در یکی از این زمینه ها با در نظر داشتن منطق نادرست تضاد ذاتی بین این عرصه های مختلف انجام شده است اما این تضاد و تباین افسانه ای بیش نیست. توسعه و پیشرفت یعنی محقق شدن همه ظرفیت ها و شهر اصفهان در همه عرصه های شمرده شده دارای قابلیت است و زمینه پیشرفت دارد.

تجربه پاریس به بهترین شکل نشان دهنده امکان تحقق این آینده است و آنچه می تواند دستاورد دیپلماسی شهری برای اصفهان امروز باشد چگونگی آشتی دادن جنبه های مختلف توسعه و پیشرفت است. سفر هیئت اصفهانی به پاریس که باید با برگزاری هفته فرهنگی پاریس در اصفهان، سفر مدیران و رهبران این شهر به اصفهان و پیش بردن طرح خواهرخواندگی اصفهان و پاریس یعنی عروس شهرهای اروپایی و اسلامی در آینده همراه باشد می تواند کمک مهمی به پیدا شدن یک درک و تصور جامع، دقیق و فراگیر از اصفهان پیشرفته در همه زمینه ها باشد. اصفهانی که صنایع دستی اش در کنار صنایع سنگینش شکوفا شده است، آب، هوا و خاکی پاک را در کنار صنعت و اشتغال پررونق دارد،‌ هنر و سرگرمی پرمخاطب را در کنار شهرک های علمی و تحقیقاتی پیشرفته در سطح جهانی داراست و کشاورزی و محصولات طبیعی و میوه های متنوعش را در کنار مدیریت بهینه منابع و نهاده های تولید در اختیار دارد.»

کد خبر 341826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.