نمی توانیم همه تلاشها برای رفع مشکلات ارزی را رسانه ای کنیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: شرایطی که ترامپ ایجاد کرده سبب شده است تا هیچ کشور و بانکی جرأت نکند با ما وارد مبادله شود و ایران هم نمی تواند اسامی بانکهایی را که با ما همکاری می کنند رسانه ای کند.

حیدر علی عابدی در رابطه با حضورش در نشست  فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی با حضور وزیر اقتصاد به خبرنگار ایمنا گفت: این جلسه برای افزایش تعامل نمایندگان مجلس با تیم اقتصادی دولت بسیار مفید بود بهویژه که در حال حاضر دکتر کرباسیان بار تنظیم بازار ارز را نیز به دوش می کشد.

وی افزود: در این نشست نمایندگان حاضر در جلسه مباحث خود را در مورد نرخ ارز، FATF، مراودات بانکی و ... مطرح کردند که در این زمینه دیدگاههای مختلفی وجود داشت و در نهایت هم دکتر کرباسیان مسائلی را حول این مباحث مطرح کردند.

عابدی در رابطه با نظر کرباسیان پیرامون دلایل نوسانات نرخ ارز گفت: بحثی که ایشان مطرح کردند این بود که ما در بحث ارز مشکلی نداریم؛ بلکه در حوزه اسکناس برخی مشکلات وجود دارد. همچنین دکتر کرباسیان اشاره کرد که برخی بانکهای اروپایی در زمینه FATF دنبال بهانه جویی هستند و اگر ما بتوانیم FATF را اجرا کنیم همه این بهانه ها از آنها گرفته می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: با این حال بحث محوری در زمان حاضر حذف دلار در مبادلات و جایگزین کردن یورو به جای آن است. از طرف دیگر این بحث مطرح شد که محور مبادلات، بانکهای خود کشورها باشند، مثلا در ترکیه و برخی کشورهای عربی بانکهایی داریم که هم LC  باز می کنند و هم مراودات خوبی با ما دارند. با این حال به دلیل اینکه این بانکها شناسایی و به سیبل حملات آمریکا تبدیل نشوند، نمی توانیم به صراحت در مورد آنها صحبت کنیم.

وی افزود: از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، وی هر چند قصد خروج از برجام را ندارد، اما از آنجا که در تبلیغات و فضا سازی ماهر است، سعی می کند اثرات برجام را برای ایران کمرنگ کند. در نتیجه سه ماه برای اروپا خط و نشان می کشد که اگر برجام را اصلاح نکنید آمریکا از آن خارج می شود، اما سر بزنگاه دوباره تمدید لغو تحریمهای ایران را امضا می کند.

عابدی تصریح کرد: با این وجود، شرایطی که ترامپ ایجاد کرده سبب شده است تا هیچ کشور و بانکی جرأت نکند با ما وارد مبادله شود و ایران هم نمی تواند اسامی بانکهایی را که با ما همکاری می کنند رسانه ای کند.

نماینده مردم اصفهان افزود: بنابراین هر چند دولت و نمایندگان مایل هستند مردم در جریان همه مسائل قرار بگیرند، اما برخی محدودیتهای بین المللی و اعمال فشار بر بانکها سبب می شود تا تلاشهای ایران برای رفع مشکلات ارزی (که البته الان در وضعیت خوبی قرار گرفته) و بازگرداندن ثبات به آن چندان رسانه ای نشود.

کد خبر 341817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.